دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس كل دادگستری هرمزگان: تقویت نقش وكلا برای ایجاد مصالحه در پرونده های قضایی ضروری است
 
رئیس كل دادگستری هرمزگان در جریان برگزاری مراسم تحلیف كارآموزان كانون وكلای استان، بر لزوم تقویت نقش وكلا در ایجاد مصالحه در پرونده های قضایی تأكید كرد.
رئیس كل دادگستری هرمزگان در جریان برگزاری مراسم تحلیف كارآموزان كانون وكلای استان، بر لزوم تقویت نقش وكلا در ایجاد مصالحه در پرونده های قضایی تأكید كرد.

خبرگزاری میزان-مراسم تحلیف 54 نفر از كارآموزان كانون وكلای استان هرمزگان با حضور رئیس كل دادگستری استان، دادستان بندرعباس، اعضای هیئت مدیره كانون وكلا و جمعی از مسئولین قضایی و اجرایی برگزار شد.

رئیس كل دادگستری استان هرمزگان در این مراسم با بیان اینكه كار وكالت، مسئولیتی بسیار سخت و حائز اهمیت است، گفت: باید این فرصت را برای خدمتگزاری به مردم مغتنم شمرد.

مجتبی قهرمانی تصریح كرد: اقشار مختلف جامعه و عموم مردم برای جایگاه وكالت احترام خاصی قائل هستند و به موازات آن، یك وكیل نیز برای موفقیت در كار خود نیازمند جلب اعتماد عمومی با تكیه بر دانش حقوقی و اخلاق حرفه ای است.

وی گفت: هدف نهایی وكلا و قضات، اجرای عدالت است و در سیستم حقوقی، وكیل در مقام دفاع از حق افراد می تواند دستگاه قضایی را در كشف حقیقت و احقاق حق یاری كند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مزایای تشكیل كانون وكلای دادگستری استان هرمزگان، استقلال در تصمیم گیری ها، حل اختلاف در درون استان و ارتقاء علمی وكلا را از مهمترین فواید و امتیازات تشكیل كانون وكلا عنوان كرد.
وی همچنین بهبود ارائه خدمات رفاهی به وكلا، تأثیرگذاری در تصمیمات كلی حوزه وكالت، تشكیل دادسرا و دادگاه انتظامی وكلا، نظارت بر امور كارآموزی، صدور پروانه وكالت و پیگیری اهداف و خواسته های استان در مركز را از دیگر مزایای تشكیل كانون وكلای دادگستری استان هرمزگان برشمرد.

قهرمانی در ادامه ضمن تأكید بر لزوم توجه به شفافیت در عملكردها، راه اندازی سامانه سخاوت را یكی از موارد تصریح شده در ماده 156 آیین نامه جهت سهولت دستیابی مردم به خدمات وكالتی و فراهم ساختن موجبات ارزیابی عملكرد وكلا عنوان و بیان كرد: بر اساس ماده مذكور ظرف یك سال از تاریخ ابلاغ آیین نامه مذكور باید سامانه خدمات الكترونیك وكالت با نام اختصاری (سخاوت) توسط كانون ها ایجاد و كلیه فرایندهای اداری و تبادل اطلاعات از جمله امور مربوط به ثبت نام، كارآموزی و موارد مشابه در این سامانه تعریف و به صورت الكترونیكی انجام شود.

وی با بیان اینكه صلح و سازش یكی از موضوعات مهمی است كه باید از سوی وكلا مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: بدون تردید صلح و سازشی كه توسط افراد متخصص به امور حقوقی و قضایی انجام می شود با چالش های كمتری مواجه خواهد شد.

رئیس كل دادگستری استان هرمزگان در ادامه افزود: با توجه به الزام قانونی، وكلای دادگستری باید در دعاوی حقوقی و جزایی قابل گذشت سعی كنند قبل از اقامه دعوی، بین طرفین صلح و سازش برقرار كنند و همچنین بعد از طرح موضوع و در جریان دادرسی نیز مساعی خود را در این زمینه معمول دارند و ضرورت دارد ساز و كارهای لازم در این خصوص توسط كانون وكلای دادگستری استان دیده شود.

قهرمانی همچنین با توصیه به وكلا برای تقویت بنیه علمی و بروزرسانی دانسته های حقوقی خود، ارائه مشاوره و معاضدت قضایی، تمركز فعالیت در استان و تنظیم دقیق قرارداد وكالت از طریق اعلام واقعی حق الوكاله در پرونده ها را از دیگر تكالیف وكلا برشمرد و متذكر شد: طبق قانون مالیات های مستقیم؛ اظهار واقعی درآمدها الزامی است و پرداخت مالیات به نوعی مسئولیتی اجتماعی محسوب می شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دستگاه قضایی در حوزه ابلاغ الكترونیك و صدور گواهی سوء پیشینه بیان داشت: در سال گذشته در كشور بیش از دو میلیون گواهی سوء پیشینه قضایی به صورت الكترونیكی صادر شده است كه این دستاورد به همراه صدها مؤلفه و شاخصه دیگر بیانگر رشد و بلوغ دستگاه قضایی در حوزه های مختلف است.
رئیس كل دادگستری استان هرمزگان با تأكید بر اینكه در قوه قضاییه به دنبال تحول هستیم، خاطر نشان كرد: این موضوع باید در حوزه وكالت نیز مورد توجه قرار گیرد و وكلا و كانون ها نیز با تدوین سند تحول به منظور ارتقاء شاخص ها در جهات مختلف گام بردارند.
گفتنی است؛ در پایان این مراسم، 54 نفر از كارآموزان كانون وكلای دادگستری هرمزگان با انجام مراسم تحلیف، به جرگه وكلای استان پیوستند.
انتهای پیام/
منبع خبر:
میزان
   تاریخ: ۱۷:۱۲ - ۲۸/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۳۵۳