دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گزارش محمدنبی از وضعیت اداره معاضدت كانون وكلای دادگستری مركز
 
رئیس سابق اداره معاضدت كانون وكلای مركز در مطلبی با عنوان «نقش وكلای معاضدتی در اجرای عدالت و توسعه قضایی» به ارائه گزارشی درباره وضعیت این اداره پرداخت.
گزارش محمدنبی از وضعیت اداره معاضدت كانون وكلای دادگستری مركز به گزارش ایسنا، متن یادداشت حسین محمدنبی رئیس سابق اداره معاضدت كانون وكلای مركز به این شرح است:

"بسیار خرسند و خوشحالم كه توانستم در این مدت دو سال در اداره معاضدت با همكاری وكلای عزیز در توسعه امور معاضدتی سهمی داشته باشم. لازم می دانم از معاونین و سرپرستان و مشاوران ارجمندی كه در این توسعه سهم عظیمی داشته اند سپاسگزاری كنم . وكلای عزیزی كه بدون اجر و مزدی به سهم خود می كوشند تا در جهت اجرای قانون با ارایه خدمت وكالتی رایگان (كار شایگانی) انجام دهند. معاضدت قضایی در ایران از سال 531 میلادی در زمان انوشیروان سابقه دارد (سده 6 میلادی ) و می توان گفت اولین بار در سده مذكور در ایران معاضدت مجانی در امر كمك و مساعدت حقوقی به مردم انجام می شده است و امروز این وظیفه را كانون های وكلا با توجه به قانون وكالت مصوب 1315 و آیین نامه مصوب 1317 و نظام نامه مصوب 1316 و آیین نامه اجرایی سال 1334 و ماده 10 قانون تشكیل صندوق حمایت وكلا مصوب 1355 بعهده دارد و در امر وكالت معاضدتی و تسخیری كمك و مساعدت به افراد كم درآمد كه تمكن كافی برای مراجعه به وكیل عدلیه را ندارد اقدام می نمایند.

همچنین ادارات عام المنفعه بنگاه هایی كه به منظور امور خیریه ایجاد گردیده از این راهنمایی استفاده می نمایند و راهنمایی نسبت به كلیه دعاوی كه در عدلیه اعم از دوایر جزایی یا حقوقی مطرح شده یا می شود و همچنین نسبت به اموری كه در دوایر اجرا مطرح است یا می بایستی طرح گردد و نسبت به مسایل راجع به ثبت املاك و اعتراض بر آن و اسناد لازم الاجرا ممكن است به عمل آید (آیین نامه مصوب سال 1317) مشمول معاضدت قضایی هستند. در این دوره دو ساله تعداد همكاران وكیل از 223 نفر به 2300 نفر تا 31/02/1399 رسیده است و بزرگترین خدمتی است كه همكاران محترم به معاضدت نموده اند كه از آنان سپاس فراوان دارم .

طبق اصل 35 قانون اساسی، مردم باید از داشتن وكیل در دعاوی بهره مند شوند و بر اساس قانون وكالت ( مصوب 1315 ) و آیین نامه های بعد از آن، اداره معاضدت كانون وكلای دادگستری به استناد مواد 23 ، 24 و 31 قانون وكالت تنها مركزی است كه باید كار معاضدتی در امور حقوقی و جزایی برای مردم بی بضاعت و ناتوان انجام دهد.

شروط بهره مندی از خدمات وكیل معاضدتی

افراد برای بهره مندی از خدمات وكیل معاضدتی باید سه شرط داشته باشند؛ از نظر مالی توان پرداخت هزینه های وكیل را نداشته باشند همچنین فرد متقاضی باید به صورت حضوری درخواست استفاده از خدمات مشاوره حقوقی و وكیل معاضدتی ارائه دهد مگر زندانی یا ناتوان باشد كه باید بررسی شود و شرط بعدی این است كه موضوع حقوقی و ادله كافی برای تشكیل پرونده وجود داشته باشد.

اداره معاضدت قضایی كانون وكلای دادگستری در مجتمع های قضایی تهران، برخی سازمان ها و نهادها، شوراهای حل اختلاف، دادگاه های اطفال، دادگاه های تجدیدنظر، مراكز خیریه و زندان ها، خدمات مشاوره حقوقی ارائه می دهد و برای تعیین وكیل معاضدتی، اعلام نظر می كند.

اكنون با كمیته امداد امام خمینی ( ره )، سازمان بهزیستی كشور، سازمان محیط زیست، سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و بسیاری از مراكز خیریه تفاهم نامه همكاری داریم و تقریبا در 53 مركز فعال هستیم. همچنین در دوسال گذشته در زندان ها نیز وكلای معاضدتی مستقر شده اند از جمله زندان اوین كه روزانه 4 وكیل دادگستری در زندان اوین مشاوره قضائی می دهند و در دو سال گذشته مراجعه حدود 250 هزار نفر برای بهره مندی از خدمات مشاوره حقوقی به دفاتر معاضدت مراجعه داشته اند.

در سال 98 ، 56 هزار و 781 نفر در مجتمع های قضایی، 700 نفر در شوراهای حل اختلاف ، هزار و 656 نفر به دفتر راهنمایی اداره معاضدت مستقر در اداره سرپرستی برای بهره مندی از خدمات مشاوره حقوقی به وكلا مراجعه كرده اند .

وكلا طبق قانون سالانه سه پرونده مجانی و معاضدتی به وكلا باید ارجاع شود و هیچ یك از وكلا مخالفتی با این روند ندارند. برخی وكلا نیز در مورد مسائل كیفری از طریق كمیسیون تسخیری در دادگاه ها فعالیت می كنند.

هیچ هزینه ای بابت این خدمات از مردم دریافت نمی كنیم و همه مجانی است و طبق قانون باید برای هر وكیل معاضدتی 200 هزار تومان از سوی دولت پرداخت شود اما از سال 84 یعنی حدود 15 سال است كه هیچ پرداختی به وكلای معاضدتی نداشتیم و در بودجه 98 و 99 قوه قضاییه هزینه ای برای پرداخت به وكلای معاضدتی در نظر گرفته شده است كه هنوز پرداختی صورت نگرفته است.

وكلای همكار در اداره معاضدت حق ندارند به كسی كه به او مشاوره حقوقی می دهند، نام و مشخصات و آدرس بدهند یا وكیل آن فرد شوند ؛ زیرا به استناد قانون ممنوع است.

ایران در ارائه خدمات معاضدتی در مقایسه با بسیاری از كشورهای دنیا وضعیت مطلوبی دارد به طوری كه در آسیا بهتر از سایرین هستیم و وقتی وكلای مالزی به ایران آمده بودند از ما خواستند تا با الگوبرداری از نظام خدمات معاضدتی ما فعالیت های خود را توسعه بخشند. ایران در این زمینه پیشتاز است زیرا از سال 1315 این خدمات در قانون پیش بینی شده است.

در بند« و» ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه آمده است «به منظور گسترش فرهنگ حقوقی و قضایی و اصلاح رفتارهای حقوقی و قضایی و نهادینه سازی فرهنگ قانونمداری و در راستای پیشگیری از وقوع جرایم و كاهش دعاوی حقوقی، صدا و سیما تكلیف قانونی دارد.

اداره معاضدت قضایی كانون وكلای دادگستری در مجتمع های قضایی تهران، برخی سازمان ها و نهادها، شوراهای حل اختلاف، دادگاه های اطفال، دادگاه های تجدیدنظر، مراكز خیریه و زندان ها، خدمات مشاوره حقوقی ارائه می دهد و برای تعیین وكیل معاضدتی، اعلام نظر می كند.

اكنون با كمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی كشور، سازمان محیط زیست، سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و بسیاری از مراكز خیریه تفاهم نامه همكاری داریم و تقریبا در 53 مركز فعال هستیم و امضای تفاهم نامه با كلینیك های حقوقی زنان و خانواده و كرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی نیز در همین راستا به امضاء رسیده است.

در پایان باید به استحضار برسانم با توجه به تغییرات گسترده در جهان و ایران و اداره دفاتر غیر دولتی و دولتی و پیشرفت علوم، شیوه های مدیریت می بایست تغییر می كرد و شیوه سنتی دیگر جوابگو نبوده و به همین منظور در طولانی مدت سعی نموده ام شیوه های جدید و استفاده بهینه از وقت همكاران وكیل و توسعه كار را در نظر داشته باشم و با توجه به سرعت تغییرات در همه علوم و دانش افزاری و نحوه مدیریت، با استفاده از الگوهای پیشرفته متداول جهانی در امر معاضدت را مدنظر قرار دادیم و تغییرات جدید را به ثمر رساندیم. همچنین با كمك همه همكاران و سعی بنده بر حفظ شأن و منزلت همكاران ارجمند بوده و همكاری مؤثر قوه محترم قضاییه و دادگستری كل استان تهران و سمنان و هرمزگان در خصوص توسعه مراكز و دفاتر معاضدت بسیار قابل توجه و اثربخش بوده و توانستیم توفیق داشته باشیم و این برگ زرینی از زحمات وكلای معاضدتی كانون وكلای مركز است.

در حال حاضر تعداد همكاران وكیل همراه با اداره معاضدت كانون وكلای دادگستری مركز تا تاریخ 1/4/1399 به شرح زیر است:

1- تعداد مشاورین حاضر در كل دفاتر معاضدت كانون وكلای دادگستری مركز 830 وكیل.

2- تعداد وكلای معاضدتی كه هنوز پرونده تحت رسیدگی دارند 1480 وكیل.

3- جمع كل همكاران اداره معاضدت 2310وكیل دادگستری مركز .

4- علاوه بر آمار بالا به طور متوسط روزانه بین 7000 تا 7500 نفر در كلیه دفاتر تحت نظارت در چهار استان برای اخذ مشاوره مراجعه می نمایند.

اداره معاضدت كانون وكلای مركز این خدمات انسان دوستانه را ارائه می دهد و خود را به عنوان كهن ترین نهاد مدنی كشور خدمتگزار مردم می داند."

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۵۲ - ۱۰/۰۶/۱۳۹۹   بازدید: ۵۰۴