دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

توضیحات عضو كانون وكلا در خصوص برداشته شدن انحصار وكالت در استجازه جدید
 
عضو هیئت مدیره كانون وكلای دادگستری مركز،حبیبی با مفاسد اقتصادی در استجازه جدید اتفاقی مبارك در نظام قضایی كشور است.
محمود حبیبی عضو هیئت مدیره كانون وكلای دادگستری مركز در گفت وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص برداشته شدن انحصار وكالت در استجازه جدید اظهار داشت: حذف ماده 5 دستورالعمل سال 97 در خصوص تشكیل دادگاه های ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی در استجازه جدید كه ناظر بر صلاحیت همه وكلا برای تصدی وكالت در دادگاه های ویژه است، اتفاقی مبارك در نظام قضایی كشور است.

وی تصریح كرد: با توجه به استجازه جدید كه با درخواست ریاست قوه قضاییه و موافقت مقام معظم رهبری صورت گرفت، در حال حاضر همه وكلا می توانند با رعایت مقررات قانونی در دادگاه های ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی به امر دفاع بپردازند.

حبیبی، اصلاحات صورت گرفته در استجازه جدید ناظر بر صلاحیت همه وكلا برای تصدی وكالت در دادگاه های ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی را گامی در راستای تحقق اصول قانون اساسی دانست و گفت: حق انتخاب آزادانه وكیل در اصل 35 قانون اساسی در كنار اصل 34 كه بیانگر حق دادخواهی است و ذكر هر دو اصل در فصل سوم قانون اساسی تحت عنوان «حقوق ملت» بیانگر نگاه عمیق تدوین كنندگان قانون اساسی به نقش محوری وكیل دادگستری در استیفای حقوق مردم، حاكمیت قانون و اجرای عدالت است.

گفتنی است، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به درخواست رئیس قوه قضاییه مبنی بر تداوم فعالیت شعب ویژه دادگاه انقلاب اسلامی جهت رسیدگی به پرونده های اخلالگران و مفسدان اقتصادی با لحاظ برخی اصلاحات، با این درخواست موافقت كردند.

رئیس قوه قضاییه در نامه ای با اشاره به استمرار شرایط و ضرورت های اعلام شده در نامه دو سال قبل قوه قضاییه برای تشكیل این دادگاه ها، درخواست مزبور را مطرح و خاطرنشان كرده است به زودی پیشنهادات و نیازمندی های قانونی قوه قضاییه در جهت مبارزه قاطع، سریع، قانونی و توأم با عدالت به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

بیشتر بخوانید

- استجازه رهبری تمدید شد/ ادامه برگزاری علنی دادگاه مفاسد اقتصادی
   تاریخ: ۱۶:۳۸ - ۱۷/۰۶/۱۳۹۹   بازدید: ۵۶۶