دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قراردادهای سینمایی هیچ اعتباری ندارند/برای دریافت طلبمان باید وكیل داشته باشیم
 
بازیگر فیلم سینمایی «رگ خواب» گفت: به طور معمول در قراردادهای بازیگران با تهیه كنندگان فردی و یا نهادی مثل خانه سینما به عنوان حاكم معرفی می شود تا در صورت بروز مشكل آن فرد یا نهاد وارد عمل شده و حكمیت می كند، اما متاسفانه مثل بسیاری از قراردادها، قراردادهای بازیگران آن چنان وجهه قانونی برای ...
كوروش تهامی در گفت وگو با خبرگزاری میزان، پیرامون اعتبار قراردادهای بازیگران در سینما گفت: متاسفانه در برخی موارد تهیه كنندگان به تعهدات خود عمل نمی كنند و این عدم عمل به تعهدات آنقدر زمانگیر می شود كه بازیگر ترجیح می دهد دیگر پیگیر دریافت طلب خودش نرود. گاهی دریافت طلب بازیگر تاحدی درگیر گذر زمان می شود كه بازیگر از دوندگی برای دریافت حقش منصرف می شود.

وی در همین راستا ادامه داد: به طور معمول در قراردادهای بازیگران با تهیه كنندگان فردی و یا نهادی مثل خانه سینما به عنوان حاكم معرفی می شود تا در صورت بروز مشكل آن فرد یا نهاد وارد عمل شده و حكمیت می كند، اما متاسفانه قراردادهای بازیگران آن چنان وجهه قانونی برای پیگیری ندارد.

- بیشتر بخوانید:
- برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا كلیك كنید بازیگر فیلم سینمایی «رگ خواب» با اشاره به لزوم حضور وكیل در زمان عقد قرارداد بازیگران اضافه كرد: اگر بازیگری می خواهد دستمزدش را بدون مشكل دریافت كند باید از حضور یك وكیل بهره ببرد تا آن وكیل علاوه بر كلیت ماجرا بر تمامی بندهای قرارداد نظارت داشته باشد، زیرا در اكثریت موارد نزدیك به ٩٠ درصد بندهای قرارداد به نفع تهیه كننده است و بازیگر از آن اطلاع چندانی ندارد.

وی در همین رابطه تصریح كرد: متاسفانه قراردادی ثابت و مشخص برای بازیگران وجود ندارد، این در حالی رخ می دهد كه در اكثریت دفاتر سینمایی قراردادها شبیه هم هستند اما هیچ قرارداد واحدی كه بتوان بر اساس آن از مراجع قانونی استعلام گرفت وجود ندارد، تعجب آور آنجاست كه با وجود تمام این مشكلات طی این سالها هیچ فكری برای قانونمند كردن قرار بازیگران انجام نشده و برنامه ای هم در این راستا وجود ندارد.

بازیگر سریال «زیر تیغ» با اشاره به رفاقتی بودن قراردادهای سینمایی اضافه كرد: متاسفانه همه چیز در سینمای كشور رفاقتی پیش می رود و همین رفاقت ها باعث می شود كه گاها برخی افراد سوءاستفاده كرده و در هنگام پرداخت دستمزدها از زیر تعهد خود شانه خالی كنند. گاها این افراد به نوعی وارد عمل می شوند كه بازیگر ناخواسته امتیازاتی فراتر از تعهد خود به طرف اول قرارداد می دهد.

وی در همین رابطه اظهار كرد: گاها اگر یك بازیگر بخواهد به دنبال دریافت دستمزد خود برود باید ماه ها در رفت و آمد باشد، به طور طبیعی این اتفاق زمان گیر بوده و طبیعتا برای فردی كه به واسطه حرفه اش كمی شناخته شده سخت خواهد بود. اینكه شما بخواهید برای چند میلیون تومان ماه ها دوندگی كنید درست نیست و شما را به حدی می رساند كه قید آن هزینه را بزنید.

این بازیگر سینما با اشاره به تجربه خود در عدم تعهد تهیه كنندگان اضافه كرد: طبیعتا من هم طی سالهای سال فعالیت خود تجربه هایی این چنین داشته ام، بی تعهدی تهیه كننده و عدم پرداخت دستمزد گریبان گیر من هم شده است، از سالیان گذشته تا همین امروز من درگیر مشكلات مالی با برخی تهیه كنندگان بوده ام، همیشه می گویم این هم یك تجربه است اما ما واقعا تا كی باید تجربه كنیم، چه زمانی بالاخره این مشكلات پایان خواهد یافت؟.

تهامی خاطرنشان كرد: من شاید نتوانم رقمی درباره طلب خود از سینما بگویم اما همین را بگویم كه طلبم از سینما بسیار زیاد است، متاسفانه بسیاری از افراد صرفا به منافع خودشان فكر می كنند و این منعفت طلبی به ضرر ما خواهد بود. بدون شك این عدم تعهد افراد باعث می شود كه روابط و اعتماد بین افراد از بین برود.

انتهای پیام/
منبع خبر:
میزان
   تاریخ: ۰۸:۱۳ - ۱۹/۰۶/۱۳۹۹   بازدید: ۵۵۳