دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

كجای دنیا سه ماهه وكیل می شوند؟
 
طرح این پرسش از اشخاصی كه امروز در خانه ملت به عنوان نمایندگان مردم ذیل طرح موصوف به تسهیل كسب و كار را امضا نموده اند ضروری است كه كدام یك از نمایندگان انقلابی تا به امروز پیرامون شرایط و ضوابط حرفه ای نهاد وكالت مطالعه و تحقیقی داشته اند و اگر چنین امر مهمی انجام شده است خروجی آن چه بوده؟
محمد هادی جعفرپور

كجای دنیا سه ماهه وكیل می شوند؟ طرح این پرسش از اشخاصی كه امروز در خانه ملت به عنوان نمایندگان مردم ذیل طرح موصوف به تسهیل كسب و كار را امضا نموده اند ضروری است كه كدام یك از نمایندگان انقلابی تا به امروز پیرامون شرایط و ضوابط حرفه ای نهاد وكالت مطالعه و تحقیقی داشته اند و اگر چنین امر مهمی انجام شده است خروجی آن چه بوده؟

«تصویب كلیات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای كسب و كار در كمسیون جهش و رونق تولید»

عبارت مذكور تیتر خبرگزاری خانه ملت است كه امروز بر خروجی این خبرگزاری نقش گرفته.
قانون اساسی در فصل سوم در معرفی و تبیین حقوق ملت از نقش وكلای دادگستری در احیاء حقوق مردم اصول مهمی را انشاء نموده و در ادامه این امر قوانین عادی متفرقه ای به اهمیت حرفه وكالت اشاره دارند.اخیرا نیز رئیس محترم قوه قضاییه در ابلاغ سند امنیت قضایی با هدف تامین حقوق عامه مردم و تحقق اصل شفافیت در نظام دادرسی عادلانه به طور خاص به نقش وكلا دربند ب ماده 12 اشاره و یكی از شروط و ضوابط تحقق دادرسی عادلانه را حضور وكلا در نظام دادرسی تعریف كرده اند.آنچه در مقررات مختلف پیرامون تكالیف وكیل دادگستری انشاء شده بهترین دلیلی است كه حرفه وكالت را از قالب یك كسب و كار صرف خارج میكند.
موضوع و محور فعالیت وكلای دادگستری جان و مال و عرض و ابرو مردم است آیا به این امور اطلاق كالا صحیح است كه وكلای دادگستری را كاسب معرف كنیم؟؟،بدون تردید هیچ حرفه ،كسب و كار و تخصص علمی را نمی توان مثال آورد كه مانند وكالت درگیر حقوق خصوصی و اساسی مردم باشد.سخت گیری ها و فیلترهای اخلاقی /علمی گزینش وكلا جهت صدور پروانه وكالت یقینا با بررسی و تحقیق میدانی حول چالش های این حرفه شریف انشا و سال ها بنا به ضروریات اجتماعی بر اصول سختگیرانه آن افزوده شده است.مقررات متعددی از قبیل لایحه قانونی استقلال كانون وكلا/قانون كیفیت اخذ پروانه وكالت/قانون آیین دادرسی مدنی/منشور حقوق شهروندی و...هر یك به ضوابط و شرایط خاص صدور مجوز حق دفاع در محاكم به عنوان یك تخصص حرفه ای اشاره دارند.
اینكه در طرح موصوف به تسهیل كسب و كارحق و تكلیف دفاع از حقوق مردم را در حد یك كسب و كار ساده تنزل داده اند به تنهایی محل بحث و چالش فراوانی است اما نكته اساسی و قابل تامل تشریفات در صدور پروانه نماینده حقوقی پس از یك دوره حداكثر سه ماهه!!!! است.دانش آموختگان حقوق پس از فراغت از تحصیل در آزمون صدور پروانه كارآموزی شركت پس از پذیرش در آزمون حداقل 18ماه تحت نظارت وكلای باسابقه تكالیف كارآموزی را انجام داده سپس در آزمون اختبار شركت میكنند تا موفق به اخذ پروانه وكالت شوند در چنین شرایطی چطور می توان پذیرفت در یك دوره سه ماه فنون و مهارت دفاع از حقوق مردم قابل آموزش است .انهایی كه وكالت را كسب و كار تلقی می كنند بنا بر كدام تحقیق میدانی و تخصصی به چنین نتیجه ای رسیده اند؟
سابقه تقیینی و تاریخچه حیات حرفه وكالت در كشور و سایر نظام های قضایی دنیا موید این نكته واضح و روشن است كه سپردن حق دفاع به اشخاص مستلزم رعایت ضوابط و شرایط خاصی است .به گواه تاریخ از دوران باستان تاكنون رژیم های سیاسی مختلف حرفه وكالت را به عنوان یك تخصص قابل احترام و نیاز اساسی جامعه پذیرفته و هرگز نگاه كاسب كارانه به این حرفه دیده نمی شود.
تاریخ باستان در تشریح سابقه تاریخی حرفه وكالت بیانه ی سولون را مطرح می كند كه558سال قبل از میلاد مسیح در مقام انشاء منزلت حرفه وكالت و ضوابط اخلاقی/انتتظامی حاكم بر این حرفه مواردی را مطرح می كند كه امروز نیزبه عنوان اخلاق حرفه ای از آن یاد می كنند.
طرح این پرسش از اشخاصی كه امروز در خانه ملت به عنوان نمایندگان مردم ذیل طرح موصوف به تسهیل كسب و كار را امضا نموده اند ضروری است كه كدام یك از نمایندگان انقلابی تا به امروز پیرامون شرایط و ضوابط حرفه ای نهاد وكالت مطالعه و تحقیقی داشته اند و اگر چنین امر مهمی انجام شده است خروجی آن چه بوده؟
چطور ممكن است با یك طرح ساده حرفه ی حساس دفاع از حقوق مردم را بدون كمترین پژوهش و تحقیق علمی/میدانی به یك كسب و كار ساده تنزل داد؟

وكیل پایه یك دادگستری

1747231
منبع خبر:
خبر آنلاین
   تاریخ: ۱۶:۰۶ - ۲۹/۰۷/۱۳۹۹   بازدید: ۴۱۸