دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگرانی كمیسیون حقوق بشر كانون وكلا درباره خودكشی كودكان
 
مدیر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس گفت: به دلیل شیوع ویروس كرونا، نماز جمعه این هفته در هیچ یك از شهر های استان فارس برگزار نخواهد شد.
به گزارش تابناك، كمیسیون حقوق بشر كانون وكلای دادگستری مركز با اتكا به گزارش كمیته منع خشونت خانگی این كمیسیون در خصوص افزایش آمار خودكشی كودكان درنگ نامه ای به شرح ذیل صادر كرد:

در روزها، هفته ها و ماه های گذشته اخبار زیادی در خصوص خودكشی گاه و بی گاه كودكان ایران زمین در سكوت رسانه های جمعی، درفضای مجازی و گروه های مختص به فعالین آسیب های اجتماعی دیده می شود. اقدام به خودكشی دو كودك دختر ٨ و ١٢ ساله همسایه در بندرعباس كه منجر به فوت كودك ٨ ساله شد موجب بهت فعالین حوزه كودك گردید. با مراجعه به علل خودكشی های صورت پذیرفته توسط كودكان در چند ماه اخیر به مواردی، چون خشونت خانگی، اختلاف دو خانواده، نداشتن وسایل ارتباطی هوشمند جهت تحصیل در شرایط كرونایی، فقر معیشتی، كودك همسری، افت كیفیت زیستی و ... برخورد می نماییم.

خودكشی را می توان عمل عمدی فرد در راستای خاتمه دادن به زندگی خود تعریف نمود، ولی از آنجاییكه عمد و رضایت كودكان در قوانین بصورت كامل مورد پذیرش قرار نگرفته و حتی كودكان در سنین خاص، فاقد مسئولیت شناخته شده اند و علاوه بر قانون، عرف نیز عمد و رضایت در كودكان را مورد پذیرش قرار نمی دهد، این سوال مطرح می گردد كه چگونه كودكان آنهم در سنینی چنین پایین در ورطه تمایل و اقدام به خودكشی قرار گرفته اند؟

بر اساس اصول ٤٣، ٣١ و٣٠ قانون اساسی به صراحت وظایفی مبنی بر تامین نیاز های اساسی در راستای ریشه كن كردن فقر و محرومیت و برآوردن نیاز های انسان درجریان رشد و تهیه وسایل آموزش پرورش رایگان و ... بر عهده دولت و حاكمیت قرار گرفته و همچنین بر اساس " دستورالعمل اجرایی برنامه كشوری پیشگیری از خودكشی " تنظیمی توسط اداره سلامت روان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی كشور، كمیته هایی با شرح وظایف مشخص در شهر ها تشكیل گردیده است. علاوه بر آن سند پیشگیری از خودكشی - مرجعی برای معلمان و سایر كاركنان مدارس - نیز توسط سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از خودكشی در سراسر جهان در دسترس قرار گرفته و مبنایی برای اصلاح رویكرد ها قلمداد میشود. از همین روی لازم است كه وزارت بهداشت در خصوص اقدامات كمیته ها و وزارت آموزش پرورش در خصوص اقدامات آموزشی و پیشگیرانه در مناطقی كه خودكشی كودكان افزایش یافته است گزارشی را ارائه تا با نقد افراد متخصص خارج از آن كمیته و سازمان ها تا حد ممكن نسبت به كاهش آمار خودكشی كودكان اقدام گردد.

كمیته منع خشونت خانگی كمیسیون حقوق بشر كانون وكلای دادگستری مركز كه دارای رویكرد محو كلیه اشكال و آثار خشونت علیه زنان و كودكان است، ضمن ابراز نگرانی از روند رو به افزایش خودكشی توسط كودكان با توجه به تكلیف قانونی دولت علی الخصوص وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی كشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت رفاه، سازمان بهزیستی در خواست توجه و تخصیص منابع انسانی متخصص بیشتر را جهت كاهش این آمار دارد. امید است با استفاده از ظرفیت فعالین مدنی و بكارگیری روش های پیشگیری و مراقبتی و استفاده از راهكار های مناسب شاهد محو موارد خودكشی توسط كودكان باشیم.

روابط عمومی كانون وكلای دادگستری مركز
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۲۲:۳۳ - ۱۳/۰۹/۱۳۹۹   بازدید: ۳۶۵