دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهكارهای تشویقی برای وكلای كمك كننده به صلح و سازش
 
رئیس كل دادگستری استان البرز گفت: مقامات قضایی ملكف شده اند وكلای شایسته تقدیر را بر اساس معیارهایی نظیر میزان اهتمام در راستای ایجاد صلح و سازش و فصل خصومت، كمك به كاهش ورودی پرونده از طریق روسای كل دادگستری شناسایی و به معاونت حقوقی قوه قضائیه معرفی كنند.
راهكارهای تشویقی برای وكلای كمك كننده به صلح و سازش حسین فاضلی هریكندی رئیس كل دادگستری استان البرز در نشست تعیین ظرفیت جذب جدید مركز وكلا، كارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضائیه در سال 1399 با تشریح نگاه دادگستری استان به وكلا گفت: همواره وكلا را به عنوان بخشی از كارگزاران عدالت در كنار ضابطان قضایی، كارشناسان، قضات و كارمندان دادگستری دیده و معتقدیم همه مراحل احقاق حق و صدور حكم مرهون این تلاش جمعی است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: پذیرش وكلای جدید دادگستری از دو طریق مركز وكلای قوه قضائیه و كانون وكلا صورت می گیرد كه با توجه به اینكه وكلای مركز وكلا و كارشناسان رسمی قوه قضائیه به نوعی وابستگی بیشتری به قوه دارند به همین جهت هم در بسیاری از مسائل از جمله رعایت شئون وكالت انتظار بیشتری از این بخش وجود دارد.

عالی ترین مقام قضایی استان البرز با اشاره به اینكه یكی از شاخص های مهم دوره جدید قوه قضائیه، تحول است تشریح كرد: بر این مبنا طرح تحول قضایی تدوین شده كه در این راستا در دادگستری استان البرز نیز شورای تحول تشكیل و برنامه های تحولی از این طریق پیگیری می شود.

وی صدور بیش از 50 بخشنامه و دستورالعمل پس از انتصاب آیت الله رئیسی در قوه قضائیه را از مصادیق جهش ایجاد شده در قوه قضائیه به منظور تحقق تحول قضایی دانست.

فاضلی هریكندی با اشاره به برخی مفاد آیین نامه تعیین تعرفه حق الوكاله متذكر شد: این آیین نامه یكی از موارد ابلاغی پس از انتصاب رئیس جدید قوه قضائیه است و به عنوان یك نوآوری بسیاری از موضوعاتی كه پیش از این و برای سال های متعدد مورد ابهام وكلا، موكلین و مراجع قضایی بود برطرف شده و ظرفیت های خوبی در زمینه اجرای سیاست های قوه قضائیه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در این دستورالعمل به ایجاد صلح و سازش توسط وكلا در دعاوی تاكید و راهكارهای تشویقی برای وكیل و اصحاب پرونده در نظر گرفته شده است و بر این مبنا در صورت صلح و سازش در هر مرحله، پرداخت حق الوكاله هم ممكن خواهد بود.

عالی ترین نماینده قوه قضائیه در استان البرز به بخشنامه دیگر ابلاغی رئیس قوه قضائیه در زمینه ساز و كارهای تعیین تعداد وكیل مورد نیاز هر استان اشاره كرد و گفت: بر اساس قانون و این دستورالعمل، هیئتی مركب از رئیس كل دادگستری استان، رئیس دادگاه انقلاب و حسب مورد رئیس كانون وكلای دادگستری یا رئیس مركز وكلا، كارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضائیه تشكیل شده و تعداد وكلای مورد نیاز جدید را با استناد به تبصره ماده 1 قانون كیفیت اخذ پروانه وكالت دادگستری مصوب 1376 بر اساس معیارهای از قبیل جمعیت استان، تعداد پرونده های قضایی و ظرفیت دادگستری استان تعیین می كنند.

وی افزود: بر اساس همین دستورالعمل بر شناسایی و تقدیر از وكلای شایسته تقدیر تاكید شده است كه نشان می دهد تكریم در قوه قضائیه در عمل پیگیری می شود؛ كلیه مقامات قضایی ملكف شده اند وكلای شایسته تقدیر را بر اساس معیارهایی نظیر میزان اهتمام در راستای ایجاد صلح و سازش و فصل خصومت، كمك به كاهش ورودی پرونده، اهتمام به احقاق حق، همكاری با نهادهای مردمی، انجام وكالت های معاضدتی در جهت حمایت از حقوق عامه و جلب رضایت مردم، اهتمام به امور پژوهشی و آموزشی، رعایت شئون وكالت، ترویج ارزش های دینی و تبعیت از قوانین و مقررات از طریق روسای كل دادگستری شناسایی و به معاونت حقوقی قوه قضائیه معرفی كنند.

در این نشست پس از بررسی معیارهای لازم برای تعیین تعداد وكلای جدید مورد نیاز استان، در خصوص میزان پذیرش كارآموزان وكالت اتخاذ تصمیم شد.

پیش از این، در نشست جداگانه با رئیس كانون وكلای دادگستری استان البرز نیز تعداد كارآموزان جدید مورد نیاز در سال 1399 تعیین شده بود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۵۶ - ۰۷/۰۵/۱۳۹۹   بازدید: ۶۳۵