دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

قدردانی كانون وكلا از یك قاضی به خاطر حفظ شان وكلا
 
تهران - ایرنا - كانون وكلای دادگستری فارس برای نخستین بار در تاریخ ایجاد تشكیلات دادگستری در كشور، با صدور تقدیرنامه ای از یك قاضی زن دادگستری فسا به خاطر حفظ شان وكلا و مراجعان، قدردانی كرد.
قدردانی كانون وكلا از یك قاضی به خاطر حفظ شان وكلا تهران - ایرنا - كانون وكلای دادگستری فارس برای نخستین بار در تاریخ ایجاد تشكیلات دادگستری در كشور، با صدور تقدیرنامه ای از یك قاضی زن دادگستری فسا به خاطر حفظ شان وكلا و مراجعان، قدردانی كرد.

قضاوت و وكالت یكی از حساس ترین و ارزشمندترین حرفه ها در هر جامعه ای هستند و در ادبیات حقوقی از قاضی و وكیل به عنوان دو بال فرشته عدالت برای كشف حقیقت و فراهم كردن زمینه دادرسی عادلانه یاد می شود.

امروزه تقریبا همگان اذعان دارند كه یك دادرسی عادلانه بدون حضور وكیل امكانپذیر نیست و این موضوع علاوه بر تایید در دین مبین اسلام و منابع فقهی، در اسناد و ضوابط بین المللی نیز مورد تأكید قرار گرفته است به طوری كه اگر به وكیلی اجازه دخالت در دادرسی داده نشود یا دادگاه ها وكیل معرفی شده از سوی طرفین دعوا را نپذیرند، دادرسی مخدوش شده و حتی طبق قوانین كشور ما، از موجبات نقض حكم است.

یكی از انتقادهایی كه گاهی ممكن است نسبت به قضات محاكم اعم از دادگاه ها و دادسرا مطرح شود، رعایت نكردن كرامت انسانی مراجعان و اصحاب دعوا در دادگاه از جمله وكلای دادگستری است؛ وكلایی كه طبق قوانین از جمله مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام شانی برابر با قضات دارند.

با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مسند ریاست قوه قضائیه، مسئله حفظ كرامت و ارزش های انسانی در قوه قضاییه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت به طوری كه 24 تیر سال 98 یعنی كمتر از پنج ماه از حضور وی در سمت ریاست دستگاه قضا، وی دستورالعمل حفظ كرامت و ارزش های انسانی در قوه قضائیه را برای اجرا ابلاغ كرد.

در دو ماده (مواد 13 و 14) از این بخشنامه 33 ماده ای، به صراحت به نحوه برخورد با وكلا در مجتمع ای قضایی و دادسرا اشاره شده و آمده است: ماده 13- در راستای حفظ حیثیت و كرامت وكلا، مشاوران حقوقی و كارشناسان به هنگام حضور در مراجع قضایی جهت بازرسی از تجهیزات الكترونیكی استفاده و حتی المقدور از انجام بازرسی بدنی خودداری شود.

ماده 14- دستگاه های مشمول دستورالعمل به ویژه مراجع قضایی مكلف اند به تناسب امكانات مكانی را برای استقرار و انتظار وكلا و گفتگو و ملاقات آنان با موكلان تدارك ببینند.
در همین راستا، روز گذشته(شنبه) بود كه خبری مبنی بر تقدیر كانون وكلای دادگستری استان فارس از خانم زهرا زره پوش یكی از قضات دادگستری فسا به خاطر رعایت شان و احترام وكلای دادگستری منتشر شد.
این قاضی دادگستری كه باسابقه ترین دادیار دادگستری شهرستان فسا نیز محسوب می شود، در این باره به خبرنگار قضایی ایرنا گفت: به عنوان یك قاضی دادگستری فقط و فقط وظیفه خود را انجام داده ام، ضمن اینكه معتقدم نه تنها با وكلا بلكه با همه شهرندان اعم متهمان، شكات، شهود و كارشناسان دادگستری كه زحمت زیادی را در دعاوی متحمل می شوند احترام را رعایت كرد. شكات انتظار دارند كه مرجع قضایی حرفشان را خوب بشنود و از سوی دیگر اصل برائت بر متهمان وارد است و در صورت قوت ادله باید فقط در محدوده ی خطایی كه انجام داده اند و در حدود اختیارات قانونی برخورد شود و نه بیشتر.

این قاضی زن اضافه كرد: علاوه بر همه اینها خداوند متعال در آیه 70 سوره اسراء می فرماید «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَیٰ كَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا» كه حاكی از اهمیت حفظ كرامت انسان در نزد خداوند است.

وی ادامه داد: وكلا یكی از دو بال فرشته عدالت هستند و توجه به این جایگاه برای یك دادرسی عادلانه ضروریست. با حضور حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در مسند ریاست قوه قضائیه، مساله حفظ كرامت انسانی مراجعان به دادگستری اعم از شاكی، متهم و وكیل بیش از پیش مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است.

زره پوش افزود:همواره سعی كرده ام در پرونده های مختلف از نگاه و تجربیات وكلای مجرب بهره مند شوم و هرگز وكلا را رقیب خود ندانسته ام و نمی دانم.

این قاضی دادگستری گفت: حفظ كرامت انسانی مراجعان به دادگستری از جمله وكلا همواره مورد تایید رییس قوه قضاییه بوده و در خصوص وكلا مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورخ 11 مهر سال 1370 را نیز داریم كه صراحتاَ اعلام می دارد «وكیل در موضع دعوی از احترام و تأمینات شاغلین شغل قضا برخوردار است».

جانشین دادستان شهرستان فسا بیان كرد: بر همین اساس جایگاه خاصی برای وكلای مراجعه كننده در نظر گرفته شده و هیچ گاه وكیل را پشت درب نگه نداشتیم و البته حواس مان نیز به این قضیه معطوف بوده كه رعایت احترام و شؤون مورد سوءاستفاده عده قلیلی از افراد قرار نگیرد. ضمن اینكه برخورد خوب و شایسته با اصحاب دعوا و وكلا ضمن آنكه سبب بروز رفتار احترام آمیز متقابل می شود یك وظیفه قضایی است زیرا باید شان خود را به عنوان یك قاضی با رفتار و گفتار مناسب حفظ كنیم.

برچسب ها
- قاضی
- كانون وكلای دادگستری
- قوه قضاییه
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۵۱ - ۱۲/۰۵/۱۳۹۹   بازدید: ۹۲۸