دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آمادگی كانون وكلای گلستان برای حمایت حقوقی و قضایی از خبرنگاران
 
رئیس كانون وكلای دادگستری گلستان با اشاره به اهمیت جایگاه رسانه ها، گفت: در كانون وكلای دادگستری استان آماده ارائه حمایت ها و كمك های حقوقی، قضایی و آموزشی به جامعه خبرنگاران هستیم.
آمادگی كانون وكلای گلستان برای حمایت حقوقی و قضایی از خبرنگاران رضا سلیمانی در بازدید از دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) استان گلستان در جمع خبرنگاران این خبرگزاری، اظهار كرد: وجود رسانه های قوی و مستقل از لوازم پیشرفت یك جامعه است. بدون در نظر گرفتن جایگاه مهم برای رسانه ها، رسیدن به اهداف عالی یك جامعه میسر نیست.

وی، رسانه ها را چشم و گوش بیدار جامعه برشمرد و افزود: رسانه ها هنوز از جایگاهی كه شایسته آن هستند، برخوردار نیستند. اگر رسانه ها در جایگاه خود قرار گیرند، كمك می كنند مابقی اجزا و اعضای جامعه هم سر جای خود باشند. مدیر یا مسئولی كه كارش درست است، باید از حضور رسانه استقبال كند.

رئیس كانون وكلای دادگستری گلستان در ادامه خاطرنشان كرد: كانون وكلا به عنوان یكی از قدیمی ترین نهادهای مدنی كشور همواره به موضوع حمایت و ارتباط با رسانه ها توجه لازم را داشته است.

سلیمانی بیان كرد: دو سال قبل تفاهم نامه همكاری بین خانه مطبوعات استان و كانون وكلای دادگستری گلستان در راستای ارائه خدمات مشاوره حقوقی و حمایت از خبرنگاران در مجامع قضایی منعقد شد. در این مدت دوره آموزشی نیز برای خبرنگاران به منظور آشنایی با برخی ضوابط و اصول حقوقی و قانونی برگزار شد.

وی اظهار كرد: این نهادهای مدنی اند كه ابزار نظارتی جامعه هستند لذا نیاز است مقنن از نهادهای مدنی حمایت های بیشتری داشته باشد تا سلامت جامعه تضمین شود.

سلیمانی در بخش دیگری از صحبت های خود، گفت: در حال حاضر 595 وكیل پایه یك و 4 وكیل پایه دو در استان گلستان فعالیت می كنند. 90 كارآموز نیز در استان مشغول به فعالیت هستند.

رئیس كانون وكلای دادگستری گلستان بیان كرد: كانون سال قبل 735 وكیل را در 620 پرونده به عنوان وكیل تسخیری معرفی كرده كه همه وكلا به صورت رایگان در پرونده های كیفری وكالت كردند.

وی یادآور شد: واحد مشاوره حقوقی در محل كانون در روزهای شنبه تا چهارشنبه فعال بوده و شهروندان می توانند از خدمات آن به صورت رایگان بهره مند شوند. سال گذشته 1666 مشاوره حقوقی رایگان به صورت حضوری و تلفنی به شهروندان ارائه شد.

سلیمانی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص مشكلات وكلا، گفت: با توجه به اینكه اجرا و تحقق عدالت كار سختی است، یكی از مشكلات وكلا همین مسئله است. با توجه به حساسیتی كه عدالت دارد، اگر وكیلی كوچك ترین اشتباه را مرتكب شود، این موضوع به پای همه وكلا نوشته می شود.

رئیس كانون وكلای دادگستری گلستان افزود: وكلا از هیچ گونه حمایتی از سوی دولت برخوردار نیستند. تمامی موضوعات در بحث بیمه و غیره را باید خود وكیل انجام دهد. عدم اجرای قوانینی كه حداقل حقوقی را برای وكلا در نظر گرفته نیز دیگر مشكلات وكلا است. به عنوان نمونه دولت موظف است برای پرونده های تسخیری مبالغی را بپردازند كه این كار انجام نمی گیرد.

وی بیان كرد: با توجه به اینكه فرهنگ وكالت در جامعه ما نهادینه نشده، مراجعه به وكلای جوان بسیار محدود است. این موضوع كار را برای وكلای جوان كه در اول كار هزینه های زیادی را برای تهیه دفتر و لوازم اداری و غیره صرف می كنند، سخت می كند.

سلیمانی با اشاره به فعالیت وكلا در ایام شیوع كرونا، گفت: ما نمی توانیم به خاطر بیماری كرونا، احقاق حقوق مردم را تعطیل كنیم. وكلا در سخت ترین شرایط در كنار مردم هستند و از حق آنها دفاع می كنند. به خاطر همین مسئله تعدادی از همكاران ما درگیر این بیماری شدند.

رئیس كانون وكلای دادگستری گلستان، یكی از خصایص نهادهای مدنی را خود انتظام بودن دانست و گفت: نهادهای مدنی باید یك سیستم رسیدگی انتظامی نسبتاً مستقل داشته باشند. سیستم خبرنگاری هم باید یك دستگاه انتظامی برای خودش داشته باشد. نیاز است كه جامعه خبرنگاری این مطالبه را از نمایندگان مجلس داشته باشد.

وی خاطرنشان كرد:

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۴۳ - ۲۱/۰۵/۱۳۹۹   بازدید: ۵۱۸