دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

شایسته نیست نهادهای مدنی مستقل را زمینگیر كنیم
 
رئیس كانون وكلای دادگستری استان اردبیل گفت: شایسته نیست نهادهای مدنی كه به شكل مستقل بدون وابستگی به دولت فعالیت می كنند، در روند فعالیت خود زمینگیر كرده و یا حركت آنها را محدود و محصور كنیم.
شایسته نیست نهادهای مدنی مستقل را زمینگیر كنیم رضا زرعی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار كرد: كانون وكلا كه خدمات معاضدتی، تسخیری و مشاوره ای رایگان ارائه می كند كمترین وابستگی به نهادهای دولتی دارد و به عنوان یك مجموعه مستقل در دفاع از حقوق موكلان خود سعی می كند تا براساس سوگندی كه به آن قسم یاد كرده فعالیت خود را به صورت تخصصی و حرفه ای انجام دهد.

وی با بیان اینكه این مجموعه در همه شرایط در كنار مردم بوده و تلاش كرده تا رسالت خود را به درستی انجام دهد، خاطرنشان كرد: با شیوع كرونا در ماه های اخیر نه تنها بر تعداد واحدهای ارائه خدمات در ساختمان كانون افزودیم بلكه با تامین مواد ضدعفونی كننده و بهداشتی سعی كردیم تا سلامت همكاران، وكلا و مراجعین را نیز تامین كنیم.

رئیس كانون وكلای دادگستری استان اردبیل گفت: در این شرایط كرونایی خدمات مشاوره ای و معاضدتی ما به همراه انتخاب وكلای تسخیری برای پرونده های مختلف ادامه دارد و سعی بر این است تا با كمترین وابستگی به صورت مستقل و با درآمدزایی خدمات مناسبی را ارائه كنیم.

زرعی ادامه داد: از ظرفیت اعضا در قالب كمیسیون های مختلف و همچنین تركیب هیئت مدیره استفاده می كنیم ولی با وجود همه خدمات وكلا از پوشش بیمه ای محروم بوده و با وجود سختی كار و انجام ماموریت از كمترین حمایت ها بهره مند هستند.

رئیس كانون وكلای دادگستری استان اردبیل در ادامه گفت: از اسفندماه و به دنبال شیوع كرونا قوه قضائیه اصلاح لایحه استقلال وكلا را از 25 كانون كشور درخواست كرده تا نظرات اصلاحی را در این زمینه جمع بندی كند.

زرعی بیان كرد: با توجه به شیوع كرونا نه تنها در اسفند بلكه تاكنون فرصتی فراهم نشده تا اعضای هیئت رئیسه 25 كانون وكلای استان ها گردهم بیایند تا در این زمینه تصمیم گیری كنند.

وی تصریح كرد: اجازه نخواهیم داد تا استقلال وكلا مخدوش شود و به اسم اصلاحیه استقلال وكلا با ماهیت كانون بازی كند چرا كه معتقدیم در كنار گردن نهادن به قوانین حاكم بر كشور این حق موكل است كه از وكیل مستقل بهره مند شود.

رئیس كانون وكلای دادگستری استان اردبیل افزود: در همه مراحل فعالیت وكلا از صدور مجوزها تا انتخابات شورای انتظامی بر كار ما نظارت دارد اما اینكه شورای عالی هماهنگی وكلا بخواهد بر فعالیت كانون نظارت كند، قابل قبول نیست و به هیچ وجه زیربار آن نخواهیم رفت.

زرعی اظهار كرد: وكیل مستقل در حقیقت با موكل مستقل برابری می كند و كانون وكلا با توجه به ماهیت فعالیت خود اجازه نخواهد داد تا كوچكترین خدشه و خدعه ای به استقلال و فعالیت آن وارد شود.

وی خاطرنشان كرد: در شرایط كنونی امكان جمع شدن 300 نفر اعضای هیئت رئیسه كانون ها در یك مكان وجود ندارد و پرسش ما از مسئولان قضائی كشور این است كه چه لزومی دارد در این شرایط اصلاح لایحه استقلال وكلا در دستور كار قرار گیرد.

رئیس كانون وكلای دادگستری استان اردبیل ادامه داد: هرچند كانون وكلا نیز مانند دیگرنهادها نقص های خود را دارد اما راه اصلاح آن مخدوش شدن استقلال وكلا و مدیریت انتصابی نمی تواند باشد.

وی اجتناب از تولید بدبینی را در نظام اسلامی ضروری خواند و گفت: نمی توان با وضع قوانین احساسی و مقطعی تصمیم گیری كرده و یا در امر قضاوت موفق عمل كرد.

رئیس كانون وكلای دادگستری استان اردبیل با تاكید بر ضرورت تخصصی شدن كار وكلا در كنار تقویت برنامه های آموزشی بیان كرد: در حال حاضر كانون وكلای دادگستری استان اردبیل 600 وكیل و كارآموز دارد و همه ساله با اضافه شدن 40 تا 70 نفر كارآموز، میهمان و افراد بازنشسته حقوقی ادارات و قضات به این تعداد، این وكلا به بدنه حقوقی و قضائی استان تزریق می شوند.

زرعی ادامه داد: اگر پرونده ای نیز تودیع می شود به دلیل تعدد وكلا در استان اردبیل است كه به نوعی به بیكاری پنهان جامعه وكلا دامن زده می شود كه انتظار می رود مجلس لایحه ممنوعیت دوشغله ها را در حوزه وكالت تصویب كرده و اجازه ندهد افراد چندشغله وارد این حوزه شوند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۲۲:۱۰ - ۲۳/۰۵/۱۳۹۹   بازدید: ۵۷۷