دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عملكرد كمیسیون اصل 90 باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد
 
یك كارشناس مسائل حقوقی گفت: عملكرد كمیسیون اصل 90 باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد و ظرفیت های مغفول مانده این كمیسیون شناسایی و در قوانین مربوط به اجرای این اصل، بازنگری لازم صورت گیرد.
عملكرد كمیسیون اصل 90 باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد سیدمهدی حجتی در گفتگو با ایسنا درباره سخنان رییس قوه قضاییه مبنی براینكه" مفهوم و نحوه شكایت از طرز كار قوا تبیین نشده است"، گفت: شكایت از عملكرد قوای سه گانه و زیرمجموعه های آنها اعم از تمام وزارتخانه ها و ادارات و سازمانهای وابسته به آنها و بنیادها ونهادهای انقلابی ومؤسساتی كه به نحوی از انحاء به یكی از قوای فوق الذكر مربوط می باشند، حق هر یك از شهروندان ایرانی و حتی خارجی است.

این وكیل دادگستری با اشاره به قانون "اجازه مكاتبه و تحقیق مستقیم به كمیسیون اصل 90 با دستگاههای دولتی جهت رسیدگی به شكایات مردم" كه در سال 1359 به تصویب رسیده است، گفت: به موجب این ماده واحده، كمیسیون اصل 90 می تواند مستقیماً با مرجع طرف شكایت مكاتبه یا به آنها مراجعه نماید و برای رسیدگی به شكایاتی كتبی كه از طرف مسئولین مربوطه بدون جواب مانده و یا جواب قانع كننده بدان ها داده نشده و رفع مشكلات توضیح بخواهد و آنها نیز مكلف هستند كه دراسرع وقت جواب كافی به كمیسیون ارسال نمایند.

حجتی گفت: به موجب تبصره الحاقی به این ماده واحده در سال 1364 مسئولین و مأمورین طرف تحقیق و پرسش مكلفند پاسخ خویش به مكاتبات كمیسیون را ظرف یك ماه از تاریخ وصول نامه به صورت مستند و كتبی به كمیسیون اصل نود اعلام دارند و عدم اجرای این تكلیف، جرم محسوب و متخلف به مجازات حبس از سه ماه تا یك سال و انفصال از خدمات دولتی از شش ماه تا یك سال محكوم خواهند شد و موضوع تخلف در مراجع صالحه قضایی با درخواست كمیسیون قابل رسیدگی است.

این عضو هیأت مدیره كانون وكلای دادگستری مركز با اشاره به اینكه كمیسیون اصل 90 مجلس مرجع قضایی نیست و امكان صدور حكم ندارد، افزود: وظایف كمیسیون اصل 90 مبتنی بر وظایف نظارتی مجلس شورای اسلامی است و حدود اختیارات این كمیسیون، در چارچوب رسیدگی به شكایاتی است كه از روش و طرز كار مجلس یا قوای مجریه و قضائیه باشد و مواردی كه مربوط به روش و طرز كار قوای سه گانه نباشد در این مرجع قابل رسیدگی نیست.

حجتی افزود: كمیسیون اصل 90 متعاقب بررسی شكایات واصله باید در مدت متناسب نتیجه را به شاكی اعلام نماید و در مواردی كه موضوع مربوط به عموم باشد، به طریق مقتضی به اطلاع عامه برساند. به علاوه كمیسیون پس از بررسی های لازم و احراز تخلف انتسابی باید از دادگاه صالح تقاضای رسیدگی قضایی خارج از نوبت كند و خود كمیسیون فاقد اختیار جهت بررسی قضایی موضوع است و مراتب به مرجع قضایی اعلام و دادگاه ذی صلاح نیز مكلف است پس ازصدور حكم، نتیجه را به اطلاع كمیسیون برساند.

این وكیل دادگستری افزود: از ظرفیت های كمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف به صورت كامل و بهینه استفاده نشده و این كمیسیون می تواند نقش پررنگ تری در تعامل با قوه قضائیه از حیث اعلام تخلفات و موضوعاتی كه نیاز به رسیدگی قضایی دارد ایفا كند لیكن تا كنون خروجی ملموسی از عملكرد این كمیسیون در اذهان عمومی نقش نبسته است.

حجتی در پایان گفت: عملكرد كمیسیون اصل 90 باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد و ظرفیت های مغفول مانده این كمیسیون شناسایی و در قوانین مربوط به اجرای این اصل، بازنگری لازم صورت گیرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۷:۲۶ - ۰۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۴۳۸