دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

امیدواریم قوه قضائیه از دخالت در آزمون وكالت پرهیز كنند
 
رئیس كانون وكلای مركز گفت: امیدواریم عزیزان ما در قوه قضائیه از انجام آن و دخالت در آزمون ورودی كانون های وكلای دادگستری و ایجاد مانع در آن پرهیز كنند.
امیدواریم قوه قضائیه از دخالت در آزمون وكالت پرهیز كنند
رئیس كانون وكلای مركز گفت: امیدواریم عزیزان ما در قوه قضائیه از انجام آن و دخالت در آزمون ورودی كانون های وكلای دادگستری و ایجاد مانع در آن پرهیز كنند. - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم؛ نشست خبری، اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری ایران (اسكودا) و شورای اجرایی كانون های وكلای دادگستری كشور، بعد از ظهر امروز پنجشنه 11 آذرماه در مركز آموزش علمی و كاربردی كانون وكلای دادگستری مركز برگزار شد.

جلیل مالكی، رئیس كانون وكلای دادگستری مركز با بیان سخنانی در این نشست، درباره آزمون ورودی وكالت دادگستری و چالش های ایجادشده آن اظهار كرد: به موجب ماده یك قانون لایحه استقلال كانون های وكلای دادگستری، كانون وكلا مؤسسه و نهاد مستقل است كه به موجب ماده 2 همان قانون، اداره امور وكالت دادگستری در كشور را از طریق هیئت مدیره منتخب خود به عهده دارد.

وی افزود: مظهر استقلال وكالت دادگستری را در این قانون و فرایند اجرای ماده 2 آن می بینیم كه نقطه ظهور آن در انتخابات كانون های دادگستری در هر دو سال یك بار، متجلی می شود. برگزاری آزمون ورودی وكالت از دیگر مظاهر مهم اداره كانون های وكلای دادگستری است كه در لایحه استقلال و قانون كیفیت اخذ پروانه وكالت به عهده كانون های دادگستری گذاشته شده است.

مالكی تأكید كرد: قانونگذار در هیچ جای این قانون و سایر قوانین موضوعه مرتبط، اجازه دخالت در امور وكالت به ویژه در امر آزمون ورودی آن را به هیچ مرجعی در خارج از كانون های دادگستری نداده است؛ پس هرگونه دخالت مراجع غیر نهاد وكالت از جمله قوه قضائیه در امر برگزاری آزمون، مغایرت صریح و فاحش با استقلال نهاد وكالت و مواد 1 و 2 لایحه استقلال و ماده 6 آن است كه اداره امور وكالت را از صفر تا صد به عهده كانون های وكلا گذاشته است.

رئیس مركز كانون وكلای دادگستری مركز در ادامه اظهار كرد: با احترام به مقامات قضائی، ورود قوه قضائیه به امر برگزاری آزمون وكالت یك ورود و اقدامی خلاف قانون است كه امیدواریم عزیزان ما در قوه قضائیه از انجام آن و دخالت در آزمون ورودی كانون های وكلای دادگستری و ایجاد مانع در آن پرهیز كنند.

وی افزود: هیئت عمومی كانون های وكلای دادگستری سراسر كشور متشكل از 26 كانون وكلای دادگستری مستقل، در اجرای ماده یك قانون كیفیت اخد پروانه وكالت، تصمیم گرفته است كه آزمون ورودی وكالت 1400 را برگزار كند. تكلیف قانونی تعطیل بردار نیست و باید انجام شود؛ چه از طریق سازمان سنجش آموزش كشور، چه از طریق سایر سازمان ها و نهادها و حتی اگر لازم باشد توسط خود كانون ها البته با هماهنگی اسكودا.

مالكی افزود: توجه به استقلال نهاد وكالت به عنوان ارزش و مفهوم شناحته شده در همه جای دنیا و همینطور استقلال قوه قضائیه، ایجاب می كند كه به جایگاه و حقوق قانونی یكدیگر احترام گذاشته شود. كانون های وكلا به شأن و جایگاه قوه قضائیه و قوه قضائیه هم به شأن و جایگاه كانون های وكلا احترام بگذارند و هیچ یك در امور داخلی یكدیگر دخالت نكنند كه دخالت یعنی نقض استقلال.

وی تأكید كرد: بحث هایی كه تحت نظارت قوه قضائیه بر امر وكالت دادگستری مطرح می شود در قانون مشخص است. در مواد 15 و 16 و 18 و 21 لایحه قانونی استقلال، قانونگذار مواردی كه قوه قضائیه باید ورود كند را؛ مانند گزارش تخلفات وكلای دادگستری و هیئت مدیره آنها مشخص كرده است. حتی در هیچ جای این مواد هم اشاره نشده كه قوه قضائیه و عدلیه وارد نظارت به معنای اخص كلمه شود، بلكه وظیفه گزارش دهی به مرجع اصلی كه كانون های وكلای دادگستری است برای آن تعیین شده است.

مالكی افزود: امروز شاهد قرائت های مختلفی در این حوزه هستیم و با استنباط غلط از اختیاری كه قانونگذار در این مواد به دستتگاه قضائی داده شده است، بر خلاف روح این مواد، تفسیر موسعی را شاهد هستیم كه نه تنها دامنه این نظارت استثنایی را توسعه داده و آن را تبدیل به اصل می كنند، بلكه این نظارت را تبدیل به نظارت استصوابی و دخالت در امر نهاد مستقل وكالت می كند. استقلال نهاد وكالت در هر كشوری تجزیه ناپذیر است و نمی توانیم به بخشی از استقلال احترام بگذاریم و بخشی دیگر را برنتابیم، نمی توانیم در ظاهر اعلام كنیم موافق استقلال وكالت هستیم اما در عمل با دخالت در كانون های مستقل دادگستری شدیدترین دخالت را نسبت به آنها انجام دهیم. نظارت استصوابی یا دخالت قوه قضائیه در امر برگزاری آزمون در هیچ قانونی داده نشده است.

رئیس كانون وكلای دادگستری مركز ادامه داد: كانون های وكلای دادگستری با علم این موضوع در هیئت عمومی خود مصوب كرده كه در چارجوب ماده 1 قانون كیفیت اخذ پروانه و قلمروی استقلال خود، آزمون ورودی را برگزار كند، تكلیف قانونی است كه باید انجام شود و این امر وارد فاز عملیاتی شده و این آزمون را برگزار خواهند كرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مورد آیین نامه مصوب رئیس سابق قوه قضائیه سخنی قانونی را كه مورد تأیید قاطبه حقوقدانان و بسیاری از قضات شریف در قوه قضائیه قرار گرفته است، مطرح كردیم. این حرف و سخن طی دو نامه مفصل به رئیس قوه قضائیه ارسال شده ولی متأسفانه هوز پاسخی رسمی به درخواست 26 كانون وكلای دادگستری در سراسر كشور كه از بیش از 60 هزار وكیل دادگستری مستقل، نمایندگی می كنند داده نشده است كه انتظار ما از رئیس قوه قضائیه این است كه ورود كند و موارد خلاف قانون و ناقض استقلال كه در این نامه ها به آنها گزارش شده را دستور حذف دهد تا آیین نامه توسط كانون ها قابلیت اجرا پیدا كند.

مالكی در پایان سخنانش بیان كرد: كانون های وكلای دادگستری در راستای انجام وظایف قانونی، خودشان را حامی و پشتیبان قوه قضائیه می دانند و انتظار دارند كه در جهت مقابل هم، همكاران ما در قوه قضائیه از نهاد مستقل وكالت دادگستری حمایت و پشتیبانی كنند.

پای لنگ كانون های وكلا در برگزاری "آزمون وكالت" برای سنجش سطح علمی داوطلبان
نایب رئیس اسكودا: ظرفیت پذیرش وكیل و آزمون وكالت حذف نمی شود
رئیس اسكودا: در عقب افتاده ترین كشورها هم وكیل از حاكمیت پروانه وكالت نمی گیرد
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۶:۳۸ - ۱۱/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۴۷۵