دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نظریه مشورتی كمیسیون امور حقوقی كانون وكلای دادگستری مركز شماره:٣/١٤٠٠/١١٠/ ك. ح تاریخ:٢خرداد١٤٠٠
 
پرسش:منظور از تشریفات دادرسی كه موجب بی اعتباری رأی شود در تبصره ماده٤٥٥ قانون آیین دادرسی كیفری١٣٩٢ چیست؟ عدم رعایت تشریفات دادرسی ناظر به كدام مرحله رسیدگی است؟ آیا عدم رعایت از سوی ضابطان دادگستری در فرآیند رسیدگی هم موضوع تبصره قرار می گیرد؟
شماره:٣/١٤٠٠/١١٠/ ك. ح
تاریخ:٢خرداد١٤٠٠
نظریه كمیسیون امور حقوقی

پرسش:منظور از تشریفات دادرسی كه موجب بی اعتباری رأی شود در تبصره ماده٤٥٥ قانون آیین دادرسی كیفری١٣٩٢ چیست؟ عدم رعایت تشریفات دادرسی ناظر به كدام مرحله رسیدگی است؟ آیا عدم رعایت از سوی ضابطان دادگستری در فرآیند رسیدگی هم موضوع تبصره قرار می گیرد؟
نظریه كمیسیون: منصفانه بودن دادرسی كیفری و رعایت تشریفات و آیین در فرآیند دادرسی از حق های بنیادی افراد به شمار می رود. بر همین اساس، جلوه های متعدد این حق و ساز و كارهای دسترسی به آن در شماری از اصول قانون اساسی خصوصاً اصول فصل سوم «حقوق ملت» شناسایی شده است. در همین چارچوب، فصل اول از بخش اول قانون آیین دادرسی كیفری١٣٩٢ به «تعریف آیین دادرسی كیفری و اصول حاكم بر آن» اختصاص یافته است تا همه مرحله های فرآیند كیفری برپایه مجموعه آیین و تشریفات برآمده از این اصول پیش رود. بنابراین، در اجراء قانون آیین دادرسی كیفری باید براساس اصول قانون اساسی ناظر به چگونگی دادرسی كیفری و هم چنین، اصول راهبر شناسایی شده در مواد فصل مذكور قانون آیین دادرسی كیفری١٣٩٢اقدام و ضوابط را تفسیر كرد.
بنابراین، ١) باتوجه به این كه در دادرسی كیفری اصل بر رعایت تشریفات و آیین رسیدگی است و هم چنین، در تفسیر استثناء هم باید رویكرد كمینه را اتخاذ نمود، تبصره ماده٤٥٥ قانون پیش گفته كه صرفاً یك استثناءست فقط به عدم رعایت تشریفات دادرسی كه به حق ها و ضوابط بنیادین دادرسی كیفری خدشه وارد نمی سازند و در واقع، موارد كاملاً كم تأثیر از جمله عدم رعایت ترتیب طرح ادعاها و دفاعیات در جلسه رسیدگی ناظر است و از این رو، در صورت رعایت نشدن ضوابط و تشریفات دادرسی كیفری مانند اخذ نكردن آخرین دفاع از متهم یا عدم تفهیم حق برخورداری از وكیل به متهم كه منصفانه بودن دادرسی كیفری را به چالش می كشد، موجبات نقض رأی فراهم می شود. ٢) براساس مجموعه ضوابط فصل اول از بخش اول قانون آیین دادرسی كیفری١٣٩٢ رعایت تشریفات و آیین ناظر به همه مرحله های آیین دادرسی كیفری است و بنابراین، نقض ضوابط مربوط به تشریفات اهمیت دار در هریك از مرحله های دادرسی كیفری به نقض رأی می انجامد. ٣) باتوجه به تعریف ماده١ قانون آیین دادرسی كیفری١٣٩٢ و ضوابط پیش بینی شده در فصل دوم بخش دوم در زمینه «ضابطان دادگستری و تكالیف آنان» رعایت تشریفات و آیین دادرسی كیفری در شمار تكالیف همه كنش گران عدالت كیفری در سرتاسر فرآیند كیفری چه كنش گران قضایی و چه ضابطان دادگستری قرار دارد و از این رو، ضابطان باید مجموعه ضوابط مربوط به تشریفات را رعایت كنند و نقض این ضوابط از سوی آنان مثلاً در مرحله تحت نظر قرار دادن و یا در زمینه گردآوری دلیل نیز به نقض رأی می انجامد.

روابط عمومی كانون وكلای دادگستری مركز
   تاریخ: ۱۷:۰۰ - ۳۰/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۴۲۰