دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اجرای عدالت به عنوان ركن اساسی در یك جامعه پیشرو عامل ثبات و پایداری است
 
تهران (پانا) - رییس اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری ایران گفت اجرای عدالت به عنوان ركن اساسی در یك جامعه پیشرو عامل ثبات و پایداری است اما باید بدانیم كه چنین امری بدون استقلال و آزادی وكیل ممكن نخواهد بود.
00

تهران (پانا) - رییس اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری ایران گفت اجرای عدالت به عنوان ركن اساسی در یك جامعه پیشرو عامل ثبات و پایداری است اما باید بدانیم كه چنین امری بدون استقلال و آزادی وكیل ممكن نخواهد بود.

جعفر كوشا در آیین تكریم و معارفه هیأت رئیسه اتحادیه كانون های وكلای دادگستری ایران ضمن تسلیت ایام فاطمیه، اظهار كرد: در حال حاضر نهاد وكالت با چالش هایی مواجه است. یكی از مهم ترین آن ها طرح مجلس موسوم به طرح تسهیل صدور مجوز برای برخی كسب و كارهاست كه نهاد وكالت نیز از آن متاثر شده است. آیین نامه جدید قوه قضاییه نیز از مسائل دیگر ماست كه در دوره پیشین امضا شده اما در حال حاضر مشغول رایزنی با ریاست محترم قوه قضاییه هستیم و بناست هیأتی از سوی نهاد وكالت به همراه هیأتی از قوه قضاییه در این باره گفت وگو كنند و پیرامون ملاحظات كارشناسی به بررسی بپردازند.

وی افزود: با این حال انتخابات نهاد وكالت به طور بسیار موفقیت آمیز برگزار شد و ما امروز مفتخر هستیم كه به همراه هیأت رییسه و اعضای جدید به طور رسمی فعالیت خود را آغاز می كنیم. در این خصوص همه اعضا هم نظر هستند كه باید با نگاه عقلانی و منتقدانه و با حفظ اتحاد كانون های وكلا، چالش های كم نظیر پیش روی نهاد وكالت را برداریم تا بتوانیم به سوی هدف اصلی همه ما كه همانا تحقق عدالت است، گام برداریم.

رییس اسكودا تأكید كرد: اجرای عدالت به عنوان یك ركن اساسی در یك جامعه پیشرو عامل ثبات و پایداری است اما باید بدانیم كه چنین امری بدون استقلال و آزادی وكیل ممكن نخواهد بود.

وی با بیان اینكه حق دفاعِ آزادانه و صریح یك حق اساسی است، افزود: قاضی و وكیل بال فرشته عدالت، با ایفای نقش تخصصی خود، عدالت را میسر می كنند. وكیل به مدد لوایح و دفاعیه ها و قاضی با احكام عقلانی، عادلانه و صبورانه ای كه صادر می كند، در راستای تحقق عدالت گام برمی دارند. با این حال برخی نه تنها استقلال قاضی را به رسمیت نمی شناسند بلكه به دلایل معینی می خواهند استقلال صدساله وكلا را نیز زیر سوال ببرند.

كوشا تصریح كرد: ادغام كانون وكلا در ذیل قوه قضاییه یعنی ناتوانی نهاد وكالت ایران در شركت در امور بین الملل. مگر در دادگاه لاهه وكلای ما به مدد استقلال خود نتوانستند از منافع كشور دفاع كنند؟ همه می دانیم كه شرط عضویت در آی.بی.ای استقلال نهاد وكالت از هر گونه دستگاه حاكمیتی است. جمهوری اسلامی ایران به جهت تحكیم مواضع كشور و انقلاب باید در همه نهادها بین المللی حضور فعال داشته باشد بنابراین كانون وكلا كه با زحمات فراوان عضوی از آی. بی. ای شده است، می تواند در تحكیم روابط قضایی كشور با دنیا عمل كند.

رییس اسكودا با بیان اینكه قانون، فصل الخطاب است، گفت: قانون محوریت دارد و نهاد وكالت تابع قانون است بنابراین فرایند ابطال پروانه وكالت در قانون معین شده و خودسرانه نیست و مطابق قانون انجام می شود.

كوشا در راستای مشكلات روز نهاد وكالت، معاون اول قوه قضاییه را به مناظره در رسانه ملی دعوت كرد تا در مقابل انظار مردم به گفت و گو بپردازند.

از قوه قضاییه تشكر می كنیم كه پذیرفتند آیین نامه اجرایی لایحه استقلال نهاد وكالت دارای اشكال است

جلیل مالكی نیز در ادامه این مراسم گفت: عزیزان ما در هیأت رییسه جدید با آیین نامه اجرایی لایحه استقلال نهاد وكالت مواجه هستندكه در قوه قضاییه در آستانه اصلاح است. از قوه قضاییه تشكر می كنیم كه پذیرفتند این آیین نامه دارای اشكال است و موادی كه مخالفو مغایر قانون است را اصلاح می كنند.

رییس كانون وكلای دادگستری مركز ادامه داد: طبیعتاً ما با چالش های زیادی در كشور مواجهیم به نحوی كه این چالش ها وقت مدیراننهاد وكالت را گرفته است برهمین اساس مدیران نهاد وكالت باید زحماتشان را نسبت به دوره های قبلی مضاعف كنند.

تكریم و معارفه هیأت رئیسه اسكودا جعفر كوشا
منبع خبر:
پانا
   تاریخ: ۱۵:۰۵ - ۰۶/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۴۶۵