دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فرایند ابطال پروانه وكالت در قانون معین شده است
 
تهران - ایرنا - رئیس اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری (اسكودا) با تاكید بر اینكه قانون محوریت دارد و نهاد وكالت تابع قانون است، گفت: فرایند ابطال پروانه وكالت در قانون معین شده و خودسرانه نیست و مطابق قانون انجام می شود.
فرایند ابطال پروانه وكالت در قانون معین شده است تهران - ایرنا - رئیس اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری (اسكودا) با تاكید بر اینكه قانون محوریت دارد و نهاد وكالت تابع قانون است، گفت: فرایند ابطال پروانه وكالت در قانون معین شده و خودسرانه نیست و مطابق قانون انجام می شود.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، جعفر كوشا روز دوشنبه در مراسم تكریم و معارفه هیات رئیسه اتحادیه كانون های وكلای دادگستری ایران (اسكودا) ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با اشاره به چالش های نهاد وكالت افزود: یكی از مهم ترین این چالش ها، طرح مجلس موسوم به طرح تسهیل صدور مجوز برای برخی كسب و كارها است كه نهاد وكالت نیز از آن متاثر شده است.

وی ادامه داد: تصویب آیین نامه جدید قوه قضاییه از مسائل دیگر نهاد وكالت است كه در دوره پیشین امضا شده اما اكنون مشغول رایزنی با ریاست محترم قوه قضاییه هستیم و بناست هیاتی از سوی نهاد وكالت به همراه هیاتی از قوه قضاییه دراین زمینه به گفت وگو بنشینند و پیرامون ملاحظات كارشناسی به بررسی بپردازند.

كوشا اظهارداشت: با این حال انتخابات نهاد وكالت به طور بسیار موفقیت آمیز برگزار شد و ما امروز مفتخر هستیم كه به همراه هیات رییسه و اعضای جدید به طور رسمی فعالیت خود را آغاز می كنیم.

رئیس اتحادیه سراسری كانونهای وكلای دادگستری ایران افزود: در این باره همه اعضای كانون های وكلای دادگستری متفقند كه باید با نگاه عقلانی و منتقدانه و با حفظ اتحاد كانون های وكلا چالش های پیش روی نهاد وكالت را برداریم تا بتوانیم به سوی هدف اصلی كه همانا تحقق عدالت است، گام برداریم.

وی خاطرنشان كرد: اجرای عدالت به عنوان یك ركن اساسی در یك جامعه پیشرو عامل ثبات و پایداری است اما باید بدانیم كه چنین امر حیاتی بدون استقلال و آزادی وكیل ممكن نخواهد بود.

كوشا گفت: حق دفاعِ آزادانه و صریح یك حق اساسی است و وكیلی می تواند این حق را كه در قانون اساسی، قوانین عادی و شرع دیده شده به سرانجام رساند كه ترس از ابطال پروانه نداشته باشد.

وی ادامه داد: لایحه قانونی استقلال نهاد وكالت كه در سال 1334 تصویب شده ناظر بر همین امر است كه وكیل بدون هیچ واهمه ای به عنوان نماینده شاكی یا متهم بتواند با پاسداشت حقوق انسانی از حق دفاع كند.

رئیس اتحادیه سراسری كانونهای وكلای دادگستری ایران افزود: قاضی به عنوان نماینده حاكمیت است و وكیل هم اگر بخواهد وابسته به حاكمیت باشد دیگر نظم اجتماعی معنا نخواهد داشت و همچنین عدالت دست نایافتنی می شود. این مسئله به این معنا نیست كه وكیل و قاضی مقابل هم هستند.

ماهیت كار قضا و وكالت تقابل است
كوشا با اشاره به سخنان معاون اول قوه قضاییه در مراسم تكریم و معارفه رئیس مركز وكلا، كارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه مبنی براینكه «دشمن برای قراردادن نهاد وكالت در برابر حاكمیت برنامه ریزی می كند» گفت: كدام دشمن خواسته نهاد وكالت را مقابل قضات آرایش دهد؟ آیا نظام قضایی كشور در این سال ها بر مدار نظرات دشمن ساز و كار یافته بوده است؟ اگر بله پس چرا امروز از آن سخن می گویند و اگر نه چرا به یك نهاد كه یك قرن از عمرش گذشته افترای بی اساس می زنند؟

وی اظهارداشت: دشمن چه معنا دارد؟ ماهیت كار قضا و وكالت تقابل است؛ وكلا باید اثبات كنند و نهاد قضاوت باید احراز كند بنابراین ماهیت امر وكالت این است و این موضوع ربطی به دشمن ندارد.

كوشا اضافه كرد: از سوی دیگر چه ضمانتی هست كه وقتی وكیل از سوی قوه قضاییه «حاكمیت» اجازه كار بگیرد، می تواند شجاعانه به دفاع بپردازد اما نگران ابطال پروانه خود نباشد؟ موارد بسیار متعددی وجود دارد كه از مركز مشاوران قوه قضاییه به كانون ها مراجعه و اظهار می كنند كه نمی توانند آنگونه كه شایسته است به وكالت بپردازند و به یك معنا خسته و پشیمان شده اند.

نهاد وكالت تابع قانون است
رئیس اتحادیه سراسری كانونهای وكلای دادگستری ایران درباره نظارت در كانونهای وكلا گفت: استقلال وكلا به معنای این است كه در دفاع از موكل خود مستقل باشند و هیچ موقع نگفتیم نظارت نباشد.

وی ادامه داد: ما نهاد خودنظارتی داریم و با نظارت مخالف نیستیم بلكه با دخالت مخالف هستیم.

كوشا اضافه كرد: قانون محوریت دارد و نهاد وكالت تابع قانون است. فرایند ابطال پروانه وكالت در قانون معین شده و خودسرانه نیست و مطابق قانون انجام می شود.

رئیس اتحادیه سراسری كانونهای وكلای دادگستری ایران گفت: این روزها به طور ضمنی در برابر قانون از مصلحت صحبت می شود. اجازه دهید بپرسیم صلاحیت و مصلحت یعنی چه؟ آیا مصلحتی داریم كه كاركردی فراتر از قانون داشته باشد؟ اگر بله بفرمایید كه تكلیف كار روشن شود اما هر كسی می تواند این را از خود بپرسد كه در یك جامعه عقلانی مگر چیزی فراتر از قانون هم به صلاح جامعه می شود؟

وی با تاكید بر فصل الخطاب بودن قانون افزود: هیچ وكیلی را نمی توان از وكالت معلق یا پروانه وی را حذف كرد مگر به حكم محكمه انتظامی كمااینكه هیچ قاضی را هم نمی توان به اتهام قبول نداشتن نظام از قضاوت عزل كرد. این اتهام ها باید در یك فرایند قانونی رسیدگی و احراز شود نه این كه یك فرد، در هر سمتی كه می خواهد باشد، بیاید و عده ای را آماج تهمت كند و بعد هم بپرسد چرا پروانه كسب متهمان باطل نمی شود؟ آن هم افترا به نهادی مثل كانون وكلا كه 40 درصد از اعضای آن از ایثارگران و جانبازان و قشری خدوم به كشور هستند.

كوشا اظهارداشت: كسانی كه در مركز مشاوران فعالیت می كنند، فرزندان ما هستند و اگر پیشرفتی در كارشان حاصل شود برای ما مایه خوشحالی است اما باید بدانیم كه تربیت وكیل متخصص نیاز به هزار و یك تمهید تخصصی و ساختاری دارد.

وجود دونهاد موازی را مصلحت نمی دانیم
وی با اشاره به ادغام دو نهاد موازی وكالت و با تاكید براینكه وجود دونهاد موازی را مصلحت نمی دانیم گفت: ما باید بدانیم لغات بار معنایی دارند. به نظر می رسد كه باید منظور واضح و روشن از نهاد موازی بیان شود. كانون های وكلای دادگستری به عنوان یك نهاد مدنی بیش از 90 سال به اداره امور مربوط به وكالت پرداخته اند در حالی كه عمر مركز مشاوران قوه قضاییه از دو دهه فراتر نمی رود. اگر قرار بر ادغام است نهاد تاسیس شده به عنوان مشاورین الحاق به ما شود.

كوشا با اشاره به عضویت ایران در نهاد بین المللی وكلا افزود: شرط عضویت در آی. بی. ای استقلال نهاد وكالت از هر گونه دستگاه حاكمیتی است. وابستگی این نهاد به قوه قضاییه موجب خروج از آی. بی. ای و ناتوانی هر نوع دفاع قضایی از كشور است.

وی اظهارداشت: جمهوری اسلامی به جهت تحكیم مواضع كشور و انقلاب باید در همه نهادها بین المللی حضور فعال داشته باشد بنابراین كانون وكلا كه با زحمات فراوان عضوی از آی. بی. ای شده است، می تواند در تحكیم روابط قضایی كشور با دنیا عمل كند.

رئیس اتحادیه سراسری كانونهای وكلای دادگستری، معاون اول قوه قضاییه را به مناظره دعوت كرد تا درباره موضوعات نهاد وكالت به گفت و گو بنشینند.

به گزارش ایرنا، انتخابات هیأت رئیسه و بازرسان اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری ایران 26 آبان سال جاری در اجلاس هیات عمومی اسكودا در بوشهر برگزار شد. براساس این انتخابات، جعفر كوشا برای دو سال دیگر به عنوان رئیس اتحادیه سراسری كانونهای وكلای دادگستری با اكثریت آراء انتخاب شد.

برچسب ها
- وكالت
- كانون وكلای دادگستری
- قوه قضاییه
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۰۲ - ۰۶/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۶۲۲