دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

• بررسی كیفیت فوت بكتاش آبتین با حضور وكلای وی در كمیسیون حقوق بشر كانون وكلای مركز
 
• بررسی كیفیت فوت بكتاش ابتین با حضور وكلای وی در كمیسیون حقوق بشر كانون وكلای مركز
- بررسی كیفیت فوت بكتاش ابتین با حضور وكلای وی در كمیسیون حقوق بشر كانون وكلای مركز

نشست كمیسیون حقوق بشر در خصوص بررسی فوت مرحوم بكتاش ابتین با هدف بررسی وضعیت قصور و تقصیر و اهمال در اعزام وی جهت طی مراحل درمانی با حضور وكلای وی در كمیسیون حقوق بشر كانون وكلای مركز برگزار شد.
در این جلسه با اشاره به وضعیت بیماری مرحوم ابتین و اعلان درخواست مرخصی استعلاجی و از دست رفتن فرصت دوره درمانی وی ، تاكید شد كه از ١١ اذر ١٤٠٠ و قبل از ان ، هشدارها و درخواست ها برای پیگیری درمانی وی مورد بررسی قرار گرفت.حسب اعلان وكلای محترم تصمیم بهنگام گرفته نشده و روند درمان با سه بار ابتلا به كرونا و بیماری زمینه ای وی قابل احراز جهت عدم تحمل كیفر بوده است.
در این نشست با تاكید براینكه این پرونده تنها مورد از این سنخ وقایع نبوده و روا است با اتخاذ سازوكارهای مراقبتی و تامینی اثربخش ، از تكرار این موارد پیشگیری شود تصریح گردید كه نظام هنجاری و قانونی موجود ناظر بر صیانت از حق سلامت و بهداشت زندانیان خصوصا بیست مورد از وظایف مصرحه در ایین نامه سازمان زندان ها و نیز بخشنامه اخیر این سازمان جهت رعایت حقوق متهمین ، دلالت های حائز اهمیتی دارد اما مهم اصلاح الگوهای عملی و پرهیز از اقدامات فراقانونی خصوصا در زمینه مواجهه با زندانیان امنیتی است.
همچنین بر ضرورت بررسی و گزارش گری افشای بدرفتاری با زنداینان توسط نهادهای مدنی و وكلای مستقل تاكید شد.
همچنین بر ضرورت تشكیل كمیته حقیت یاب در كمیسیون حقوق بشر كانون وكلای مركز جهت بررسی این مورد و موارد مشابه تاكید شده و به این نكته یاداوری شد كه صرف گزارش نهادهای مسئول مكفی برای اقناع وجدانی نبوده و باید نهادهای بی طرف و مستقل نظیر كانون وكلا دیده بانی و گزارش گری نمایند.
افشای موارد نقض حقوق به جامعه و ابلاغ ان به افكار عمومی مطمح نظر بوده و بر این نكته تاكید شده كه كانون وكلا مسئولیت ویژه ای در حفظ حقوق شهروندان داشته و اقدام ساختارمند وكلای دادگستری ، بر مبنای سوگند وكالتی وظیفه حرفه ای وكلا است.

روابط عمومی كانون وكلای دادگستری مركز
   تاریخ: ۲۲:۳۴ - ۲۲/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۴۸۸