دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

فرهنگ استفاده از وكیل باید در جامعه جا بیفتد
 
عضو هیأت مدیره كانون وكلای دادگستری كرمان گفت: فرهنگ جامعه باید به سمتی برود كه بدانند استفاده از وكیل بسیار مهم است اگر شخصی به هر لحاظ توانایی پرداخت حق الوكاله را نداشته باشد وكیل به صورت رایگان در اختیار وی قرار می گیرد.
فرهنگ استفاده از وكیل باید در جامعه جا بیفتد مجید شعبانی،رئیس كانون وكلای دادگستری كرمان، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالگرد استقلال كانون وكلا بیان كرد: تشكیلات نهاد وكالت از سال 1309 در ایران سازماندهی شد اما تا سال 1331 زیر مجموعه وزارت دادگستری بود.
وی افزود: در سال 1331 در زمان دولت مرحوم مصدق با اختیاراتی كه از مجلس گرفته بودند این لایحه تصویب شد و امسال 69امین سالگرد این استقلال است.
شعبانی ادامه داد: در حال حاضر 26 كانون وكلا در 26 استان به صورت مستقل از یكدیگر در حال فعالیت هستند؛ كانون وكلای كرمان در سال 1389 از كانون وكلای مركز جدا شده و تا به امروز شش دوره مدیریت را پشت سر گذاشته است.
وی عنوان كرد: در حال حاضر 1150 وكیل، 150 كارآموز و 100 نفر هم تازه پذیرفته شده از طرف آزمون وكالت عضو كانون وكلا هستند.
شعبانی توضیح داد: نهاد وكالت در ایران نهادی خودگردان و حرفه ای است؛ اگرچه تحت نظارت مقامات قانونی است و صدور پروانه بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران است اما مقصود از استقلال، خودگردانی است كه دو ویژگی مهم در نهادهای مدنی است. در كانون هم دادسرا و هم دادگاه انتظامی وكلا داریم.
در ادامه حجت قهرمانی فر، عضو هیأت مدیره كانون وكلای دادگستری در رابطه با بحث فرهنگ استفاده از وكیل بیان كرد: در همه جوامع بشری دسترسی به وكیل یك حق شهروندی است و حاكمیت وظیفه دارد دسترسی مردم را به دادرسی عادلانه مهیا كند كه در آن یك وكیل مستدل بتواند احقاق حق كند.
وی افزود: در سال 1331 لایحه ای وضع شد كه به موجب آن دولت این حق دسترسی را به كانون های وكلای دادگستری واگذار كرد.
قهرمانی فر ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از سال 1376 قانونی در مجلس شورای اسلامی وضع شد مبنی بر اینكه در هر استان كه تعداد وكلا به 60 نفر برسد كانون وكلا می تواند. تشكیل شود.
وی عنوان كرد: طبق این مصوبه وظیفه برگزاری آزمون وكالت هم بر عهده كانون وكلای دادگستری است كه برگزیدگان این آزمون 18 ماه به وسیله یك وكیل پیشكسوت آموزش دیده و سپس وارد حرفه وكالت می شوند.
قهرمانی فر اضافه كرد: معضلی كه پیش روی ما وجود دارد عدم استفاده مردم از وكیل است با وجود اینكه عدم استفاده از وكیل مانند بدون سلاح شركت كردن در جنگ است؛ قضات هم چون حق مشاوره ندارند همیشه از این موضوع رنج می برند.
وی تأكید كرد: فرهنگ جامعه باید به سمتی برود كه بدانند استفاده از وكیل بسیار مهم است اگر شخصی به هر لحاظ توانایی پرداخت حق الوكاله را نداشته باشد وكیل به صورت رایگان در اختیار وی قرار می گیرد.
سپس علی خواجویی راد، نائب رئیس كانون وكلای دادگستری كرمان اظهار كرد: یكی از وظایف كانون وكلا رسیدگی به تخلفات كانون وكلا است؛ در این موارد ابتدا وكیل متخلف به شورا و سپس در صورت حل نشدن به دادسرای انتظامی ارجاع داده می شود.
وی ادامه داد: با صدور كیفرخواست پرونده به دادگاه انتظامی ارجاع داده می شود كه در حالت اول دادگاه هم وكیل را متهم می كند اما در حالت دوم دادگاه وكیل به برائت وكیل حكم صادر می كند اما در نهایت حرف آخر را دادگاه انتظامی قضات می زند.
وی در رابطه با كل شكایات ثبت شده از وكلا در یك سال گفت: تعداد كل شكایات 338 فقره است كه 17 مورد تعلیق پروانه و 50 مورد توبیخ و 219 فقره هم در حالت منع تعقیب صادر شده است.
سپس سعید نیكخواه، عضو هیأت مدیره كانون وكلای دادگستری كرمان، گفت: حق دفاع و دسترسی به وكیل در تمامی نظام های حقوقی مورد شناسایی واقع شده و در اصل 35 قانون اساسی ما هم تصریح شده است.
وی افزود: دلالت عقل و حكم انصاف هم صحه بر این موضوع است كه انسان ها و افراد از موقعیت دفاع محروم نباشند؛ طبق ماده 42 قانون وكالت كسانی كه قدرت پرداخت حق الوكاله را ندارند می توانند از اداره معاضدت درخواست وكیل معاضدتی كنند.
نیكخواه اضافه كرد: كانون وكلا تفاهم نامه هایی با بهزیستی، دادگستری، كمیته امداد امام خمینی (ره) و دفتر ارتباطات مردمی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای در اختیار قرار دادن وكیل معاضدتی دارد.
وی ادامه داد: در سال 1400 تعداد افراد معرفی شده از كمیته امداد امام خمینی (ره) 89 نفر، بهزیستی 87 نفر، دادگستری 29 نفر، دفتر ارتباطات مردمی نمایندگان مجلس شورای اسلامی 22 مورد و مراجعه مستقیم 20 مورد بوده است.
انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۱۹ - ۱۱/۱۲/۱۴۰۰   بازدید: ۵۴۱