دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نقش وكلا در پیشگیری از آسیب های اجتماعی مورد غفلت قرار گرفت
 
اصفهان- ایرنا- رییس كانون وكلای دادگستری استان اصفهان گفت: وكلا نقش بسیار موثری در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و تحمیل هزینه های سنگین به قوه قضاییه دارند اما این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است.
نقش وكلا در پیشگیری از آسیب های اجتماعی مورد غفلت قرار گرفت اصفهان- ایرنا- رییس كانون وكلای دادگستری استان اصفهان گفت: وكلا نقش بسیار موثری در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و تحمیل هزینه های سنگین به قوه قضاییه دارند اما این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است.

لیلا رییسی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان افزود: در كشورهای توسعه یافته، عمده كار وكلا در مرحله پیشگیری است به طوری كه در اموری از جمله قراردادهای مالی و كاری، ازدواج و معاملات، همواره یك وكیل در كنار فرد حضور دارد اما در كشور ما مردم تنها زمانی به وكیل مراجعه می كنند كه با مشكل حقوقی مواجه شوند.

وی به نهادینه نشدن فرهنگ مراجعه به وكیل در كشور اشاره و تأكید كرد: رسالت خبرنگاران صداقت، درست گویی، انعكاس واقعیت ها و جلوگیری از پنهان كاری است و لذا رسانه ها و خبرنگاران، جایگاه مؤثری در دفاع از حقوق انسان بواسطه همین رسالت و نقش بسزایی در اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه در جهت ارتقای فرهنگ استفاده از وكیل دارند.

وی با اشاره به اینكه در سال های گذشته عده ای كانون های وكلای دادگستری را به دلایل مختلف مورد هجمه قرار دادند، گفت: این امر پیامدهای ناخوشایندی برای مردم و نهاد وكالت به همراه خواهد داشت و باعث مراجعه مردم به سمت واسطه گران و مؤسسه های غیرمجاز می شود كه صداقت مداری رسانه ها و انتقاد شفاف از برخی ضعف ها می تواند از بروز چنین آسیب هایی جلوگیری كند.

رییس كانون وكلای دادگستری استان اصفهان تصریح كرد: استقلال نهاد وكالت به این معناست كه وكلا هر سال زیر نظر كانون اعتبار سنجی شوند، به فعالیت صنفی خود ادامه دهند، رفتار صنفی آنها ار طرف این نهاد سنجیده شود و در نهایت برای دفاع از حقوق موكل خود باید مستقل از دستگاه حاكمه باشند.

به گفته وی صدور پروانه وكالت، نظارت، كنترل رفتار صنفی و اعتبار سنجی باید در دامان یك نهاد مستقل انجام شود و اگر هر یك از این موارد توسط دستگاه حاكمیت انجام شود وكیل استقلال نخواهد داشت.
رییسی ادامه داد : پر واضح است نظارت، ناقض اصل استقلال نیست، لیكن اگر نظارت تبدیل به دخالت شود، تهدیدكننده اصل استقلال نهاد وكالت بوده و افراد مختلف را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی به برخی برداشت های نادرست از استقلال نهاد وكالت اشاره و خاطرنشان كرد: عده ای تصور می كنند كه با توجه به مستقل بودن نهاد وكالت، وكلا می توانند هر كاری كه بخواهند انجام دهند و حتی قانون را دور بزنند درحالیكه این تصور به طور كامل اشتباه است و نظارت مستمر بر كار وكلا وجود دارد.

وی اضافه كرد: عده ای نیز تصور می كنند كه وكلا مالیات پرداخت نمی كنند در حالیكه ضوابط سختگیرانه ای در این زمینه وجود دارد و بر اساس دستورالعمل های موجود، مادامی كه وكلا، اقدام به پرداخت مالیات خود ننمایند امكان تمدید پروانه خود را نداشته و مجاز به فعالیت نخواهند بود.
رییس كانون وكلای دادگستری استان اصفهان همچنین بیكاری بین وكلا را یكی از پدیده های شوم چند سال اخیر در این صنف برشمرد و اظهارداشت: سالانه تعداد زیادی از دانشگاه ها در رشته حقوق دانش آموخته می شوند و از طرفی بدلایلی همچون عدم ایجاد فرهنگ مراجعه مردم به وكلا، بخش قابل توجهی از آنها بیكار می مانند.

رییسی با تاكید بر اینكه در هیچ جای قانون وظیفه اشتغالزایی برای دانش آموختگان رشته حقوق برای كانون وكلا تعریف نشد، تصریح كرد: وظیفه اصلی این كانون تربیت وكیل است كه نیاز به زیرساخت هایی مانند امكانات آموزشی و كارآموزی دارد.

وی ادامه داد : آنچه مسلم است یكی از تبعات بیكاری در بین دانش آموختگان رشته حقوق، ایجاد فساد است و یكی از راه های جلوگیری از این مساله، توجه به تعداد وكلا و اصلاح سیاست های آموزشی و دانشگاهی كشور است.

رییس كانون وكلای دادگستری استان اصفهان با تأكید بر نقش وكلا در توسعه اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و پایدار كشور، اظهارداشت: نقش اول وكلا، دفاع از جان و مال مردم است.
نهاد وكالت به عنوان سرمایه اجتماعی بزرگ به تاكید كارشناسان امر باید مورد حمایت قرار گیرد تا بتواند خدمت مورد نظر قانونگذار را به خوبی ارائه كند.

افزون بر 2 هزار وكیل عضو كانون وكلای استان اصفهان هستند.

برچسب ها
- مشاوره
- حقوق شهروندی
- اصفهان
- كانون وكلای دادگستری
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۰۳ - ۲۸/۰۵/۱۳۹۹   بازدید: ۶۰۸