دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

فعالیت بیش از دو هزار وكیل دادگستری در زمینه ارائه خدمات معاضدتی
 
فعالیت بیش از دو هزار وكیل دادگستری در زمینه ارائه خدمات معاضدتی. آقای جلیل مالكی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره ارائه خدمات معاضدت قضایی، افزود: هم اكنون در اداره معاضدت قضایی كانون وكلای مركز كه بزرگترین اداره معاضدت در سطح كشور است، دو هزار و 188 وكیل دادگستری مشغول ارائه خدمات معاضدتی هستند و به طور متوسط بین 7 تا 7 هزار و 750 نفر در تمام دفاتر راهنمایی (معاضدت) ما كه در 4 استان تهران، سیستان و بلوچستان، سمنان و هرمزگان مستقر هستند، مشاوره حقوقی می دهند.
وی با بیان اینكه روزانه بین 7 هزار تا 7 هزار و 500 مشاوره حقوقی رایگان به مراجعه كنندگان به این دفاتر ارائه می شود، گفت: خود این مشاوره ها به نوعی جنبه پیشگیری كننده دارند.
رئیس كانون وكلای دادگستری مركز افزود: فقط 30 دفتر راهنمایی در استان تهران داریم كه در مجتمع های قضایی مختلف در سطح استان تهران مستقر هستند و وكلای باتجربه ای در این دفاتر مستقرند كه به طور مستمر و روزانه در حال ارائه خدمات معاضدتی به مراجعه كنندگان و افرادی هستند كه توان گرفتن وكیل را ندارند و نیاز به مشاوره حقوقی دارند.
وی گفت: علاوه بر این ها تفاهم نامه هایی با كمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی كل كشور، با برخی از ان جی او ها (سازمان های مردم نهاد) مانند مركز حقوق بشر، صلح و دموكراسی یا كلینیك خانواده و كلینیك تخصصی خانواده و كودك دانشگاه شهید بهشتی تفاهم نامه داریم و خدمات معاضدتی رایگان ارائه می كنیم.
آقای مالكی افزود: در استان تهران فقط در سال گذشته هزار و 459 وكیل دادگستری معاضدتی در اختیار افراد نیازمند و بی بضاعت قرار دادیم كه در دعاوی ها خدمات وكالتی در اختیار این افراد قرار می دهند، مثلا پرونده افراد بی بضاعت را كه در محاكم طرح دعوی شده است از ابتدا تا صدور حكم قطعی پیگیری كرده اند، حتی اگر پرونده ای قابل فرجام خواهی بود تا مرحله صدور حكم نهایی این اقدامات را به صورت رایگان دنبال می كنند.
وی همچنین گفت: ارائه این خدمات فقط در سطح كانون وكلای دادگستری مركز نیست، بلكه همین موضوع در كل كشور نیز توسط اداره معاضدت كانون های وكلای دادگستری استان های سراسر كشور به طور مستقل ارائه می شود و همین خدمات را به شكل دیگری به افراد نیازمند در استان ها ارائه می كنند كه خدمات بسیار بزرگی است.
آقای مالكی افزود: در همه كشور های دنیا برای ارائه خدمات معاضدتی یك ردیف بودجه در نظر می گیرند، یعنی خود دولت برای كمك به افراد بی بضاعت سالیانه بودجه ای در نظر می گیرد و در اختیار كانون های وكلا قرار می دهد، تا این كانون ها بتوانند به افراد بی بضاعت كمك های حقوقی بیشتری ارائه كنند.
وی در ادامه گفت: متاسفانه در كشور تا به حال یك ریال بودجه معاضدتی در اختیار كانون های وكلای دادگستری سراسر كشور قرار نگرفته است، این همه كانون ها را تخطئه می كنند در حالیكه این حجم ارائه خدمات به صورت كاملا رایگان انجام می شود، اما دیده نمی شود.
رئیس كانون وكلای دادگستری مركز افزود: تا دو سال پیش ردیف بودجه ای در نظر گرفته نمی شد و حتی یك ریال نیز به كانون ها كمك نكرده اند، اما از دو سال پیش دولت در بودجه سنواتی خود یك ردیف بودجه ای را در نظر گرفت، متاسفانه از این ردیف بودجه نیز حتی یك ریال در اختیار كانون های وكلا قرار نداده اند و خود كانون ها این هزینه های پرونده های معاضدتی را پرداخت می كنند.
وی گفت: افتخار می كنیم كه به مردم بی بضاعت خدمات معاضدتی ارائه می كنیم و كمك های معاضدتی خود را تا هر جا كه در توانمان باشد به مردم افزایش خواهیم داد.
آقای مالكی افزود: امروز بسیاری از كشور های توسعه یافته برای كمك به مردم علاوه بر كمك هایی كه خود دولت به كانون ها می كند در قوانین و مقررات خود صندوقی را به نام صندوق معاضدت تعریف كرده اند كه مثلا در كشور هر كسی كه دعوای حقوقی و كیفری دارد هنگام طرح دعوی یك یورو یا دو یورو به این صندوق پرداخت می كند كه این یك یا دو یورو رقم زیادی نیست، اما در كلیت قضیه باعث می شود در آن كشور یك رقم قابل توجهی از محل موجودی صندوق به افراد بی بضاعت كمك شود.
وی همچنین گفت: آن هایی كه نمی توانند وكیل بگیرند و یا نیاز به كمك حقوقی دارند از قبل این صندوق به آن ها كمك می شود.
رئیس كانون وكلای دادگستری مركز با بیان اینكه متاسفانه جای چنین صندوقی در كشور ما خالی است، افزود: پیشنهاد چنین صندوقی را پیش از این در لایحه جامع وكالت داده بودیم، كار كارشناسی عمیقی انجام شد، تجربیات جهانی را دیدیم، اما این لایحه در كمیسیون قضایی مجلس رد شد و به نتیجه نرسید.
وی گفت: اكنون در كشور ما آمار متفاوتی از پرونده های مطرح در محاكم قضایی نقل می شود كه اگر بابت هر پرونده دو هزار تومان و یا 5 هزار تومان به چنین صندوق هایی كمك شود در مجموع یك رقم قابل توجهی جمع می شود كه از قبل آن می توان به مردم بی بضاعت و یا ناتوان (كه توانایی گرفتن وكیل را ندارند) كمك معاضدتی كرد.
   تاریخ: ۱۰:۳۲ - ۳۱/۰۵/۱۳۹۹   بازدید: ۶۷۶