دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

انتقاد رئیس اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری ایران از غیرتخصصی بودن برخی نهادهای داوری
 
شفقنا-رئیس اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری ایران(اسكودا) از غیرتخصصی بودن برخی نهادهای داوری در كشور انتقاد كرد و گفت: برخی از این نهاد تنها دوباره كاری می كنند و تاثیری در كاهش پرونده های قضایی ندارند. دكتر جعفر كوشا امروز(9 تیر) در نشست هم اندیشی جمعی از كانون های وكلای دادگستری كشور ...

شفقنا-رئیس اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری ایران(اسكودا) از غیرتخصصی بودن برخی نهادهای داوری در كشور انتقاد كرد و گفت: برخی از این نهاد تنها دوباره كاری می كنند و تاثیری در كاهش پرونده های قضایی ندارند.

دكتر جعفر كوشا امروز(9 تیر) در نشست هم اندیشی جمعی از كانون های وكلای دادگستری كشور با موضوع "داوری" كه در هتل پارسیان كرمانشاه برگزار شد، با تاكید بر لزوم مشاركت بیشتر مردم در امر داوری، اظهاركرد: از یك طرف گفته می شود مردم در باب داوری دخالت كنند، یعنی مردم در امور خودشان مشاركت  داشته باشند، اما از آن طرف شاهد شكل گیری یك دستگاه عریض و طویل قضایی در كشور هستیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است قضازدایی و كاهش تصدی گری را  در امور قضایی داشته باشیم، بگونه ای كه امور حقوقی را به داوری و امور كیفری را به میانجی گر بدهیم، پس چرا دستگاه قضایی این حجم از پرونده ها را دارد.

رئیس اتحادیه سراسری كانون های وكلا دادگستری ایران اضافه كرد: اگر نظام داوری را قبول داریم، پس وقتی داور نظر می دهد، باید بار و حجم پرونده های دادگستری ها كم شود، درحالی كه بسیاری از آراء داوری، پس از اینكه روی آن اعتراض خورده می شود، به دادگستری ارجاع شده و در آنجا باطل می شود و به این ترتیب كلی از پرونده هایی كه به داوری ارجاع  می شود، در دادگستری باطل می شود و این یعنی دوباره كاری.

وی با تاكید براینكه نظام داوری باید یك نظام منسجم و با حضور نیروهای متخصص در این حوزه باشد، عنوان كرد: زمانی كه فرد شاكی می خواهد طرح دعوا كند، او را ملزم می كنند كه برای ایجاد صلح و سازش به شورای حل اختلاف برود، درحالیكه شاكی از ابتدا هم اعلام می كند كه قصد سازش ندارد و از مرجع قضایی دادخواهی می خواهد، اما با این وجود، پرونده به شورای حل اختلاف می رود و در آنجا شاكی رضایت نمی دهد و پرونده دوباره به دادسرا ارجاع داده می شود كه این همه رفت و برگشت چیزی جز سرگردان كردن مردم نیست.

كوشا ادامه داد: اگر می خواهیم مردم را به صلح و سازش ترغیب كنیم، باید نیروی انسانی مرجع داوری متخصص در این حوزه باشد تا بتواند از جان و مال مردم دفاع  كند و شایستگی آن را  داشته باشد، چرا كه قضاوت امری تخصصی است و همه نمی توانند به آن ورود كنند، اما در شورای حل اختلاف می بینیم كه علیرغم تخصصی نبودن، رای صادر می شود.

وی با تاكید براینكه شورای حل اختلاف از ابتدا هم قرار نبود كه برای پرونده ها رای صادر كند، گفت: هدف شكل گیری شورای حل اختلاف، كدخدا منشی، ریش سفیدی و حل مشكلات مردم بین خودشان بود، اما اكنون می بینیم تشكیلات عریض و طویلی به نام شورای حل اختلاف تشكیل شده و عده ای كه تخصص این حوزه را ندارند وارد آن شده و خود را به عنوان همكار قضایی معرفی می كنند.

رئیس اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری ایران تصریح كرد: اگر قرار بود شورای حل اختلاف، اختلافات بین مردم را حل كند، پس چرا در حال حاضر این تعداد پرونده داریم. اگر نهادی درست می كنیم، مانند نهاد داوری و پرونده ها را به داور ارجاع می دهیم، باید مكانیسمی ایجاد شود كه پرونده ها را كم كند، نه اینكه دوباره كاری شود.

وی متذكر شد: پرونده های حقوقی را كه به داوری ارجاع می دهیم و دوباره كاری كه روی آنها صورت می گیرد، باعث شده تا مردم را در بحث های نظام قضایی سرگردان كنیم.

كوشا با انتقاد از غیرتخصصی بودن نهاد داوری در شورای حل اختلاف، عنوان كرد: اگر دستگاه قضایی بودجه دارد، به جای شورای حل اختلاف می تواند، آن بودجه را به قضات خودش بدهد تا در نوبت ظهر در منزل بتوانند برای پرونده ها رای صادر كنند. اگر هم به  نظام داوری اعتقاد دارید، آن را تقویت كنید تا مردم كمتر به دستگاه قضایی مراجعه كنند.

وی در ادامه از آمادگی مركز داوری كانون های وكلا برای همكاری با قوه قضائیه جهت رسیدگی به اختلافات بین مردم خبرداد و گفت: ما به عنوان یك نهاد مردمی، در امر داوری تجربه های بسیار خوبی داریم و می توانیم در امر قضازدایی و شبه قضایی تعامل خوبی با این قوه داشته باشیم.

این مسئول در ادامه سخنانش به برگزاری همایش سراسری قوه قضائیه كه اخیرا برگزار شد اشاره و اظهار كرد: این هفته، به مناسبت هفته قوه قضائیه همایشی برگزار شد كه در آن نهاد وكالت كه برگرفته از مردم است، حضور نداشت.

رئیس اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری ایران با انتقاد بی توجهی به حضور كانون وكلای دادگستری در این همایش، اعلام كرد:  از آنجایی كه وكلا یكی از دوبال فرشته عدالت هستند، هرساله در این همایش شركت می كردیم، اما امسال دعوت نشدیم.

وی ادامه داد: هرچه پیش می رویم، گفته می شود كه مردم را در نهاد قضایی مشاركت دهید و برای مردم كار كنید. كانون وكالت هم از مردم است و مشاركت آن می تواند در جهت ارتقای قوه قضائیه باشد، اما با عدم دعوت از كانون های وكلا متاسف شدیم.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com شفقنا در شبكه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

لینك كوتاه خبر : https://fa.shafaqna.com/?p=1399917
منبع خبر:
شفقنا
   تاریخ: ۱۳:۲۷ - ۰۹/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۳۹۵