دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وكالت تضمینی تخلف انتظامی است
 
تهران - ایرنا - رئیس كانون وكلای دادگستری مركز با اشاره به ماده 80 آیین نامه لایحه استقلال وكالت، گفت: اساسا وكالت تضمینی تخلف انتظامی است و كانون های وكلای دادگستری هم به شدت با این موارد برخورد می كنند.
وكالت تضمینی تخلف انتظامی است تهران - ایرنا - رئیس كانون وكلای دادگستری مركز با اشاره به ماده 80 آیین نامه لایحه استقلال وكالت، گفت: اساسا وكالت تضمینی تخلف انتظامی است و كانون های وكلای دادگستری هم به شدت با این موارد برخورد می كنند.

جلیل مالكی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا درباره وكالت های تضمینی افزود: از زاویه دید كانون وكلای دادگستری نه تنها وكالت تضمینی پذیرفته شده نیست بلكه تخلف است و سیاست ما برخورد جدی با وكالت تضمینی به هر شكلی كه وجود داشته باشد، است اما اینكه در تریبون های عمومی به نحوی اعلام شود كه وكلای تضمینی وجود دارند و القای شبه شود كه این افراد در زیرمجموعه كانون های وكلای دادگستری وجود دارند، جفا به كانون های وكلای دادگستری است زیرا آنها همیشه و به شدیدترین شكل ممكن با این پدیده مقابله كرده و مطمئنا اگر در آینده هم مصادیقی از آن گزارش شود، بدون اغماض رسیدگی و مقابله خواهند كرد.

وی ادامه داد: اساسا وكالت تضمینی یعنی وكالت توام با شرط نتیجه كه در مقررات وكالت، تخلف انتظامی درجه چهار تلقی می شود. اگر وكیلی پرونده ای را به نحو تضمینی قبول كند از یكی از این دو حالت خارج نیست؛ یا بدون اینكه اختیاری در اخذ نتیجه داشته باشد قصد فریب و اغوای موكل را دارد یا یك سر تضمین به اشخاصی در مراجع تصمیم گیرنده در دستگاه قضا وصل است كه در هر دو صورت این اقدام برخلاف عدالت قضایی است و هر دو نهاد وكالت و قضاوت باید با هماهنگی هم به مقابله با آن بپردازند.

مالكی خاطرنشان كرد: پیش از این هم اگر تخلفی از سوی مردم یا مراجع نظارتی به دادسرا یا دادگاه انتظامی وكلا گزارش شده بلافاصله مطابق مقررات به این تخلفات رسیدگی شده است.

وی با اشاره به فعالیت موسسات غیرمجاز حقوقی افزود: متاسفانه به دلیل هرج و مرجی كه در سنوات گذشته در اعطای مجوز موسسات حقوقی به اشخاص غیر وكیل به وجود آمده، شاهد فعالیت گسترده موسسات حقوقی هستیم كه حتی ممكن است بسیاری از آنها توسط افراد غیرحقوقی تاسیس شده باشند و هیچ نظارتی هم بر فعالیت آنها وجود ندارد.

مالكی اضافه كرد: به نظر می رسد مقامات محترم قضایی كه وكالت تضمینی را مطرح می كنند باید منشا این پدیده را بررسی كنند تا ببینند كه آیا وكالت تضمینی در نهادهای رسمی مانند كانون های وكلای دادگستری اتفاق می افتد یا در زیرمجموعه نهادهای دیگر بالاخص موسسات حقوقی كه بدون اخذ نظر كانون های وكلا ثبت و تاسیس شده اند.

برچسب ها
- دادسرای انتظامی وكلا
- اختصاصی ایرنا
- كانون وكلای دادگستری
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۰۲ - ۱۳/۰۷/۱۳۹۹   بازدید: ۵۲۵