دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نهاد وكالت باید مستقل و پاسخگو باشد
 
جلسه اعضای هیئت مدیره كانون وكلای دادگستری گلستان و نماینده مردم مینودشت، كلاله، گالیكش و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی در محل كانون وكلای گلستان برگزار شد.
جلسه اعضای هیئت مدیره كانون وكلای دادگستری گلستان و نماینده مردم مینودشت، كلاله، گالیكش و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی در محل كانون وكلای گلستان برگزار شد.



به گزارش خبرگزاری شبستان از گرگان و به نقل از روابط عمومی كانون وكلای دادگستری گلستان، رئیس كانون وكلای دادگستری گلستان در این جلسه، با تأكید بر استقلال نهاد وكالت و وكیل، به طرح های مجلس شورای اسلامی برای نهاد وكالت اشاره كرد و گفت: یكی از طرح هایی كه برخی از نمایندگان مجلس به دنبال آن هستند الزام دایر بودن دفاتر وكلا در اماكن تجاری است در حالی كه نه وكیل و نه پزشك، تاجر نیستند و تجارت نمی كنند بلكه با عدالت و سلامت جامعه سروكار دارند.

«رضا سلیمانی» با اشاره به طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای كسب و كار در مجلس، اظهار داشت: هر ساله تعداد وكلای موردنیاز در هر استان از سوی دو نماینده دستگاه قضا و یك نماینده از كانون وكلا تعیین و از طریق آزمون سازمان سنجش پذیرفته می شوند.

وی با بیان اینكه كلیدواژه حمله به كانون وكلا، انحصارطلبی است، تصریح كرد: این انحصار زمانی می تواند متوجه كانون وكلا است كه این نهاد صرفاً خود تصمیم گیرنده باشد.

رئیس كانون وكلای دادگستری گلستان اضافه كرد: متأسفانه كسانی كه به كانون وكلا اتهامِ انحصارطلبی می زنند همان كسانی هستند كه حذف آزمون وكالت و افزایش بی رویه تعداد وكیل را دنبال می كنند.

سلیمانی با اشاره به تبعات منفی این طرح، تأكید كرد: وجود وكیل بیكار در هر جامعه ای فسادآور است و متضرر نهایی این طرح، مردم و حكومت خواهد بود.

وی با تأكید بر ضرورت كارشناسی طرح ها، در ادامه به وجود سازمان موازی نهاد وكالت اشاره و ادامه فعالیت آن را خدشه به نهاد وكالت و استقلال آن برشمرد.

نهاد وكالت باید مستقل و پاسخگو باشد

در ادامه این نشست، نماینده مردم مینودشت، كلاله، گالیكش و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس فراكسیون سلامت گفت: بنده نیز با انحصارطلبی مخالفم اما معتقدم در رشته هایی چون وكالت یا پزشكی نباید كیفیت فدای كمیت و كمیت فدای انحصارطلبی شود.

«رضا آریان پور» افزود: در حالی كه برخی از موضوعات نیازمند كارشناسی است اما با نگاهی عوامانه به آن توجه می شود كه این نگاه نباید از سوی نمایندگان به حوزه وكالت صورت گیرد.

وی اضافه كرد: در كلیت موضوع، آنچه باید مدنظر مجلس و دولت باشد رعایت استانداردهاست و اگر طرح تسهیل صدور مجوزهای كسب و كار در مجلس بخواهد این استانداردها را كنار بگذارد كاملاً اشتباه خواهد بود.

آریان پور با بیان اینكه كمیت باید بر اساس نیازسنجی جامعه باشد عنوان كرد: نمایندگان مجلس نباید با وضع یك قانون تمام فیلترها و استانداردها را خنثی كنند. در آن صورت شاید رضایت عده ای جلب شود اما درنهایت جامعه و شهروندان متضرر خواهند شد.

نماینده مردم مینودشت، كلاله، گالیكش و مراوه تپه در مجلس یازدهم اظهار كرد: همانگونه كه به استقلال قوه قضاییه معتقدیم، اعتقاد داریم نهاد وكالت نیز باید استقلال را در كنار پاسخگویی داشته باشد.

تضعیف كانون وكلا تضییع حقوق شهروندان است

همچنین در این نشست عضو هیئت مدیره كانون وكلای دادگستری گلستان گفت: اگرچه بخشی از نگرانی های امروز ما در نهاد وكالت، صنفی است اما نگرانی های جدّی ما برای سیستم اجرای عدالت در جامعه، حقوق شهروندان و دادرسی منصفانه است كه با استقلال وكیل و اعتلای نهاد وكالت پیوند خورده است.

«علی طالع زاری» افزود: اگر كانون وكلا تضعیف شود دادرسی عادلانه تضعیف و حقوق شهروندان نیز تضییع خواهد شد.

وی ادامه داد: كانون وكلا نهادی ریشه دار و از جمله قدیمی ترین نهادهای عمومی كشور است كه به كانون های قدرت و ثروت متصل نبوده و با استقلال قانونی و بدون ارتزاق از بودجه دولتی، خدمات رایگان نیز به شهروندان ارائه می كند.

طالع زاری با تأكید بر استقلال نهاد وكالت عنوان كرد: كانون های وكلا با احترام و پایبندی به ارزش های جامعه معتقدند به عنوان عضوی از حاكمیت باید در همان مدار قانونی حركت كنند.

وی تصریح كرد: وقتی از استقلال كانون وكلا صحبت می كنیم بدان معنا نیست كه جزیره ای جداگانه یا تافته جدابافته ایم بلكه معتقدیم وكیل باید در اجرای وظایف وكالتی خود مستقل باشد تا بدون وابستگی به كسی یا جایی، از حقوق شهروندان به حق دفاع كند.

عضو هیئت مدیره كانون وكلای دادگستری گلستان اظهار كرد: متأسفانه گاهی برخی از نمایندگان مجلس بدون اطلاع از جایگاه و مشكلات نهاد وكالت، به مسائل این صنف دامن می زنند و به جای حمایت، چوب لای چرخ این نهاد می گذارند.

وی با اشاره به وجود كمیسیون پارلمانی در كانون های وكلا، خواستار تعامل بیشتر نمایندگان مجلس با نهاد وكالت شد و گفت: انتظار ما از نمایندگان مجلس این است كه در حوزه وكالت مدافع حفظ استقلال نهاد وكالت باشند و مصالح عمومی شهروندان در بررسی طرح ها و لوایح مرتبط مدنظر باشد.
منبع خبر:
شبستان
   تاریخ: ۱۱:۵۵ - ۱۹/۰۷/۱۳۹۹   بازدید: ۴۵۱
اخبار مشابه در سایر منابع خبری:
نهاد وكالت باید مستقل و پاسخگو باشد  روزنامه شروع