دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

یك حقوقدان: گرداندن متهمان در سطح شهر غیراخلاقی است
 
ركنا : یك حقوق دان با غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرمنطقی ارزیابی كردن گرداندن متهمان در سطح شهر توسط نیروی انتظامی، به مقامات قضایی و انتظامی توصیه كرد از تكرار این نوع اقدامات جلوگیری كنند.
یك حقوقدان: گرداندن متهمان در سطح شهر غیراخلاقی است

به گزارش ركنا ، علی نجفی توانا در ارتباط با گرداندن افرادی با عنوان سارق اراذل و اوباش و ... در شهر از سوی نیروی انتظامی گفت: قوانین مصوب در كشور ما همانند اكثر جوامع، با تفكیك وظایف در برخورد با مرتكبین جرم، برای نیروهای انتظامی، مراجع قضایی و نهادهای نظارتی تكالیف مشخصی را پیش بینی كرده است. طبیعتا در چارچوب این وظایف تعقیب، جمع آوری دلایل و دستگیری متهمین و هدایت آن ها به مراجع قضایی از جمله وظایف نیروی انتظامی است البته تمام اقدامات نیروی انتظامی و اصولا ضابطین دادگستری مانند تعقیب، جمع آوری دلایل و... طبق قانون باید تحت نظر مقامات قضایی باشد.

این حقوق دان خاطرنشان كرد: البته در خصوص جرایم مشهود كه در حضور نیروی انتظامی اتفاق می افتد، این نیرو موظف است حتی بدون دستور قضایی عمل و اقدام به دستگیری مجرمین كند و در عین حال به جمع آوری دلایل بپردازد و به فوریت یا حداكثر ظرف 48 ساعت مرتكبین جرایم را به مراجع قضایی و دادسرا معرفی كند و بعد از آن هرگونه اقدامی باید تحت نظر مراجع قضایی انجام گیرد.

این وكیل دادگستری ادامه داد: در ضوابط حاكم بر عملكرد نیروی انتظامی، قوانین به صراحت و شفافیت هر اقدامی كه جنبه ورود صدمات، شكنجه و اذیت داشته باشد را ممنوع كرده است و نیروی انتظامی جز در ارتباط با تمرد مرتكبین جرم، فرار آن ها یا مقاومت در برابر نیروی انتظامی حق استفاده از زور و اعمال فشار و قدرت را ندارد و اگر غیر از این عمل كنند، قابل تعقیب و مجازات است. بنابراین نیروی انتظامی حتی در انجام وظایف خود در جرایم مشهود، جز در صورت مقاومت مرتكبین حق درگیری با آن ها را ندارد و در غیر این صورت با توجه به نوع صدمات وارده، از كیفرهای حبس تا حتی مجازات قصاص برای آن ها قابل تعقیب خواهد بود.

ممنوعیت اعمال شكنجه در مورد مجرمین و متهمین وی تاكید كرد: قوانین كشور ما اعمال هرگونه شكنجه و فشار اعم از روحی و جسمی را در مورد مجرمین و متهمین ممنوع كرده است و این اقدام قابل مجازات است. هرچند طی سال های گذشته ما با تندروی ها و برخوردهای خلاف قوانین مواجه بوده ایم و بعضا موجب تعقیب ماموران انتظامی و ضابطین شده است. به هرحال باید توجه داشت به لحاظ روند شرایط اجتماعی در كشور ما و دیده بانی حقوق دانان داخل كشور و مراجع بین المللی، برخورد با مرتكبین جرم هرچند كه قابل مجازات است اما باید با رعایت ملاك های عرفی، قضایی و انتظامی باشد و عدم رعایت آن ها موجب مجازات مامورین خواهد شد.

نجفی توانا با اشاره به وظایف نیروی انتظامی گفت: غیر از تعقیب، جمع آوری دلایل، دستگیری و هدایت متهمین به مراجع قضایی، بعضی از تحقیقات نیز به نیروی انتظامی محول می شود كه تحقیقات محلی، مراجعه به همسایه ها، اشخاص و انجام بازجویی های متداول از جمله آن هاست و این وظایف نیز باید در چارچوب قوانین یاد شده باشد و نباید نشانه ای از اعمال فشار و آزار و اذیت جسمی و روحی داشته باشد.

وی افزود: دیده شده كه بعضی از نهادهای انتظامی در زمان بازجویی از حدود و استانداردهای متعارف گذر می كنند و این باعث می شود متهم نزد بازپرس اتهامات را انكار و اقاریر و اظهاراتش را نفی می كند و حتی دلایلی ارائه می كند كه آن چه گفته تحت فشار بوده است به همین دلیل در زمان مرحوم شاهرودی و بعد توسط سایر مقامات كشور، بحث رعایت حقوق بشر مطرح شد.

اجرای حكم باید تابع شرایطی باشد این حقوق دان درباره اجرای مجازات گفت: اجرای حكم باید تابع شرایطی باشد و به نظر می رسد مقامات سه قوه در كشور متوجه شده اند كه با بگیر و ببند و مجازات و اعمال فشار نمی توان نظمی را حاكم كرد كه بستر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن فراهم نشده است بنابراین می بینیم برخی از مسئولین كشور در پی تصویب قوانینی هستند كه با عنوان تقلیل و تعدیل مجازات و اعمال مجازات جایگزین به جای مجازات سنتی مطرح می شود.

نجفی توانا اظهار كرد: متاسفانه در برخی موارد كماكان با رویكردهای دادستانی گذشته مواجه می شویم، مثلا افرادی كه مرتكب جرم شدند آفتابه به گردن و زنجیر به پا در اماكنی كه جرم مرتكب شده اند یا محله ای كه به آن تعلق دارند گردانده می شوند و مورد تنبیه روحی و روانی قرار می گیرند و با تقلیل حیثیت و اعتبار اجتماعی آن ها سعی می كنند آن ها را تنبیه كنند اما این تفكر مربوط به قرون گذشته كشورهای جهان است كه اگر جواب می داد می بایست تاكنون هیچ مجرمی نداشته باشیم.

وی با بیان این كه این اقدام از نظر روان شناسی موجب خواهد شد كه مجرمین با از دست دادن تتمه اعتبار اجتماعی خود، دیگر به فكر آبروی خود نباشند و از مجازات نترسند، گفت: اگر نظام قضایی و تقنینی ما تصور می كند با اعمال مجازات می تواند از ارتكاب جرم در كشور جلوگیری كند به عنوان یك معلم قدیمی عرض می كنم این اشتباهی فاحش و غیرمنطقی است چون در رابطه با مواد مخدر، سرقت، اختلاس و ارتشا و فساد مدیران كشور ثابت شده است كه این تهدیدات اثری ندارد و باید ریشه ها را جست وجو كرد و با علم به چیستی جرایم، چرایی آن را مورد مطالعه قرار داد.

این حقوق دان ادامه داد: عنوان اراذل و اوباش من درآوردی است و ما اصلا چنین عنوانی نداریم و استفاده از این عنوان به نظر من جرم است چون توصیف اشخاص به غیر از عناوین مصرحه در قانون، قابل تعقیب است. این كه ما تصور كنیم با اعمال مجازات آن هم از بدترین نوعش یعنی از بین بردن حیثیت اجتماعی یك جوان بیكار فاقد پشتوانه اقتصادی در جامعه ای كه با تبعیض و فساد روبرو است بتوانیم نظم را به جامعه بازگردانیم، یك اشتباه فاحش است.

نجفی توانا خاطرنشان كرد: با وجود افراد تحصیل كرده در بخش های مختلف قضایی و انتظامی، تكرار این قبیل اتفاقات موجب وهن نیروی انتظامی، قوه قضاییه و حاكمیت در كشور است و این شیوه برخورد غیرقانونی، غیراخلاقی، غیرمنطقی ارزیابی می كنم و به مقامات قضایی و انتظامی توصیه می كنم از تكرار این نوع اقدامات جلوگیری كنند.
منبع خبر:
رکنا
   تاریخ: ۰۹:۳۴ - ۲۰/۰۷/۱۳۹۹   بازدید: ۴۰۷