دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

رعایت قانون، فرهنگ و اخلاق توسط نمایندگان مجلس انتظار بزرگی نیست
 
یك كارشناس مسائل حقوقی با بیان اینكه رعایت قانون، فرهنگ و اخلاق ابتدائا توسط نمایندگان مجلس، انتظار بزرگی نیست، گفت: از آنجا كه نمایندگان مجلس همیشه در دید و منظر مردم هستند، موظف به رعایت بیشتر و شدیدتر اخلاق و فرهنگ خواهند بود.
رعایت قانون، فرهنگ و اخلاق توسط نمایندگان مجلس انتظار بزرگی نیست عبدالله سمامی در گفت وگو با ایسنا، در رابطه با استفاده از ادبیات تند و بی اخلاقی برخی نمایندگان از تریبون مجلس، اظهار كرد: در این رابطه باید سه مبحث را مدنظر قرار داد؛ در ابتدا نگاهمان باید به قانون باشد و سپس به فرهنگ و عرف جامعه و سوم اخلاق مداری و اخلاق موجود در جامعه را باید مد نظر قرار دهیم كه در هر سه مورد بحث استفاده از ادبیات تند كه به نوعی توهین یا فحاشی تلقی شود -فارغ از اینكه هرگز بحث سازندگی را نخواهد داشت و جنس این سخن و بیان نمی تواند سازنده باشد و نتیجه خوبی هم نخواهد داشت- خود این موضوع كه در قالب توهین و فحاشی قرار بگیرد از ناحیه قانون، فرهنگ و اخلاق منكوب است و هر سه قاعده این گونه ادبیات را نفی می كنند.

وی خاطرنشان كرد: اگر نمایندگان مجلس كه خودشان مقنن هستند قوانین مجازات اسلامی را در این باب جدی نگیرند، فرهنگ اسلامی و ایرانی را رعایت نكنند و رعایت احترام و اخلاق را سرمنشاء و سرمنزل مقصود خود تلقی نكنند و همچنین تمامی برنامه ها، اظهارات و نوشتار خودشان را بر مبنای اخلاق در نظر نگیرند، چه انتظاری می شود از مردم عادی داشت؟ مردمی كه موظف به رعایت قانونی هستند كه مقنن آنها نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حساب می آیند.

این وكیل دادگستری در ادامه بیان كرد: بنابراین باید این مساله را به عنوان وظیفه ذاتی نمایندگان مجلس دانست كه آن چیزی را كه مصوبه نمایندگان مجلس بوده اول باید خودشان رعایت كنند و سپس این انتظار را داشته باشند كه مردم با ادبیات درست با یكدیگر گفت وگو كنند.

سمامی با بیان اینكه "رعایت قانون، فرهنگ و اخلاق ابتدائا توسط نمایندگان مجلس، انتظار بزرگی نیست"، تصریح كرد: اگر ادبیات و مطالب نماینده ای خدای ناكرده با بی اخلاقی و ضد فرهنگ بودن، موهن بوده و مطالبش به فحاشی نزدیك باشد، مطمئنا مطابق ماده دو قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قابلیت پیگیری و برخورد دارد و اینگونه نیست كه نمایندگان مجلس بتوانند در چارچوب تریبون مجلس هر مطلبی را عنوان كنند و این قدر نمایندگان مجلس فارغ از رعایت و اجرای قانون نیستند.

وی یادآور شد: در متن سوگندی كه نمایندگان مجلس یاد می كنند، رعایت شان نمایندگی مجلس یكی از موارد بسیار مهم است. شان نمایندگان مجلس در این نیست كه خودشان قانون را زیر پا بگذارند و رعایت نكنند و حتی نگاه سطحی به قوانینی كه به اخلاق و فرهنگ نزدیك است داشته باشند، چون نمایندگان مجلس همیشه در دید و منظر مردم هستند، بنابراین موظف به رعایت بیشتر و شدیدتر اینگونه موضوعات خواهند بود.

این كارشناس مسائل حقوقی با بیان اینكه "عدم رعایت سوگند هم پاسخگویی خودش را دارد"، گفت: در صنوف مختلف رعایت احترام به اشخاص در قوانین به نوعی تاكید شده است، به طور مثال در قوانین وكالت و سوگندنامه وكیل دادگستری، پزشكان، پرستاران و اكثر صنوف رسمی رعایت احترام افراد، مردم و مراجعین یكی از موضوعات تاكید شده در قانون است و عدم رعایت این مبحث مجازات های انتظامی بسیار بزرگی را برای كسانی كه رعایت نمی كنند، دارد.

سمامی در پایان تاكید كرد: علی ای حال نمایندگان محترم مجلس كه خودشان مقنن هستند و به نوعی مجازات اسلامی هم مواد مصرحی در این باره دارد، نگاه اخلاقی و فرهنگی هم انتظار این امر را از آنها بالاتر می برد و مطمئنا باید رعایت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۲:۴۹ - ۲۷/۰۷/۱۳۹۹   بازدید: ۴۶۵