دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارش رئیس اداره معاضدت كانون وكلای دادگستری مركز
 
حسین طالع، رئیس اداره معاضدت قضایی كانون وكلای دادگستری مركز، در گزارشی از فعالیت های این اداره كه در سایت كانون وكلا منتشر شده است، نوشت: ریاست محترم كانون وكلای دادگستری مركز جناب آقای دكتر مالكی باسلام و احترام اداره معاضدت قضایی كانون وكلای دادگستری مركز با قدمت چند دهه فعالیت بعنوان یكی از ...
كانون وكلا

حسین طالع، رئیس اداره معاضدت قضایی كانون وكلای دادگستری مركز، در گزارشی از فعالیت های این اداره كه در سایت كانون وكلا منتشر شده است، نوشت:

ریاست محترم كانون وكلای دادگستری مركز
جناب آقای دكتر مالكی

باسلام و احترام
اداره معاضدت قضایی كانون وكلای دادگستری مركز با قدمت چند دهه فعالیت بعنوان یكی از اركان مهم خدمت رسانی به مردم نیازمند می باشد و وكلای همكار این اداره، باانگیزه و بدون هرگونه چشمداشت و نگاه كاسب كارانه در جهت احقاق حقوق مردم تلاش می نمایند. این خدمات و فعالیت ها در قالب سه محور زیربه استحضار می رسد:
الف) وكالت معاضدتی
ب) دفاتر مشاوره مستقر دادگستری ها و مركز اداره معاضدت، مشاوره تلفنی
ج) انعقاد تفاهم نامه با مراكز عمومی
الف: براساس تكلیف قانونی، وكلای دادگستری مكلفند سالانه در سه پرونده معاضدتی بعنوان وكیل دخالت نمایند. در این راستا پس از مراجعه متقاضی به اداره معاضدت و با ارائه اسناد و مدارك، موضوع از طریق وكلای مستقر در اداره مركزی مورد بررسی قرار می گیرد و پس از اظهار نظر عضو معاون با تعیین وكیل معاضدتی و صدور ابلاغ توسط اداره معاضدت، به متقاضی وكیل تعیین شده معرفی می گردد و درمدت دخالت وكیل در پرونده ارجاعی معاضدتی، این اداره فعالیت وكیل را رصد می نماید.
لازم بذكر است پذیرش متقاضیان در روزهای كاری هفته و در ساعت اداری از سوی این اداره صورت می پذیرد.
ب: ارائه خدمات مشاوره ای از سوی همكاران وكیل در دفاتر مشاوره قضایی واقع در مراكز دادگستری و مجتمع های قضایی و زندانهای تحت پوشش كانون مركز ازجمله فعالیت هایی است كه وكلای همكار بدون هیچ گونه الزام قانونی و صرفاً با انگیزه خداپسندانه و علاقمندی در كمك به مردم محروم به آن اقدام می نمایند.
دریك سال اخیر و با شیوع بیماری كرونا در كشور و با وجود شرایط سخت حاكم بر ارتباطات حضوری مشاوران این اداره در دفاتر مشاوره بطور روزانه و منظم و تحت سرپرستی مسئولان خود حضور یافته كه متاسفانه تعداد زیادی از همكاران نیز به كرونا مبتلا شده اند و علاوه بر این، امكانات موجود در برخی دفاتر مشاوره با شان وكلای محترم تطبیق نمی نماید و این موضوع با برگزاری جلسات متعدد با مسئولان محترم قضایی از جمله معاون محترم دادگستری استان تهران بیان شده است و مقرر گردید كه نسبت به رفع معضلات موجود اقدام عاجل صورت پذیرد.
لازم بذكر است حتی در این دوره كرونایی روزانه بیش از ٤٠٠ وكیل در مراكز مشاوره وبه بیش از ١٠٠٠ نفر مراجعه كننده خدمت مشاوره ای ارائه می نمایند. این در حالیست كه همكاران محترم الزامی به حضور در مراكز مشاوره ای ندارند و داوطلبانه و بدور از هرگونه نگاه مبتنی بركسب و كار و صرفاً در جهت خدمت به مردم اقدام می فرمایند.
دفاتر معاضدت قضایی فعال
١- مجتمع قضایی غدیر (دادگاه تجدید نظر تهران)
٢- مجتمع قضایی شهید باهنر تهران
٣- مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران
٤- مجتمع قضایی خانواده یك تهران
٥- مجتمع قضایی خانواده دو تهران
٦- مجتمع قضایی شهید مدرس تهران
٧- مجتمع قضایی شهید مفتح تهران
٨- مجتمع قضایی بعثت تهران
٩- مجتمع قضایی عدالت تهران
١٠- مجتمع قضایی شهید مدنی تهران
١١- مجتمع قضایی شهید صدر تهران
١٢-مجتمع قضایی قدس تهران
١٣-اداره سرپرستی و امور محجورین تهران
١٤-مجتمع قضایی شهید فهمیده تهران
١٥-شورای حل اختلاف مناطق ١٢ و ١٣ تهران
١٦-دادسرای ناحیه ٣ تهران
١٧-دادسرای ناحیه ١٢ تهران
١٨-دادسرای ناحیه ٢ تهران
١٩-زندان اوین
٢٠- دادگستری بومهن
٢١- دادگستری فیروزكوه
٢٢-دادگستری سمنان
٢٣-دادگستری شاهرود
٢٤-دادگستری بندرعباس
درجهت توسعه این دفاتر با مسئولان محترم مجتمع قضایی شهید محلاتی، دادسرای ناحیه ١٤ تهران، دادگستری اسلامشهر، دادسرای ناحیه ١٨ تهران و دادسرا و دادگاه شهید قدوسی تهران نیز هماهنگی هایی صورت پذیرفته است و در صورت اختصاص فضای مناسب، دفاتر معاضدتی در این مراكز افتتاح و مشاورین محترم در این مراكز بطور منظم و ساماندهی شده استقرار می یابند.
با توجه به عدم الزام قانونی وكلا به ارائه مشاوره و استقرار در دفاتر مشاوره قضایی و وضعیت خاص حاكم در دوره كرونا و كمبود منابع انسانی بنظر می رسد باید ترتیبی اتخاذ گردد تا از طریق سازوكارهای بدیع و براساس امكانات موجود در سطح كانون مركز، زمینه جذب حداكثری وكلای محترم در این خصوص فراهم گردد.
از جمله مراكزی كه بطور منظم و پیوسته اقدام به ارائه خدمات مشاوره ای می نماید اداره مركزی معاضدت قضایی است. این خدمت بصورت حضوری و هم چنین با ایجاد سامانه تلفنی در جهت تكریم از افراد معلول و مسن و تمام افرادی كه امكان حضور در مركز معاضدت را ندارند صورت می پذیرد.
شایان ذكر است با راه اندازی سامانه تلفنی اداره معاضدت، استقبال قابل توجهی از این خدمت توسط مردم به عمل آمده است.
ج: درراستای خدمت رسانی هرچه بیشتر به نیازمندان و با مكاتباتی كه از سوی برخی نهاد ها و سازمان ها و انجمن های خاص با این اداره صورت پذیرفته است طی جلسات حضوری متعدد با مسئولان مربوطه موضوع همكاری متقابل مورد بحث و بررسی قرار گرفت كه در نهایت به انعقاد تفاهم نامه های زیر منجر گردید.
١- انعقاد تفاهم نامه با اداره كل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی تهران
٢- انعقاد تفاهم نامه با كلینیك های حقوقی زنان و خانواده
٣- انعقاد تفاهم نامه با كمیته امداد امام خمینی
٤- انعقاد تفاهم نامه با سازمان بهزیستی كشور
٥- انعقاد تفاهم نامه با انجمن ام اس ( در حال انجام)
ملاحظه می فرمایید آسیب پذیر ترین قشر جامعه كه تحت پوشش مراكز یادشده فوق می باشند از خدمات مستمر و مداوم اداره معاضدت قضایی و فی الواقع از مساعدت همكاران وكیل تحت پوشش كانون وكلای دادگستری مركز بهرمند می باشند.
نظر به موارد یاد شده اداره معاضدت قضایی بر این باور است كه با همت و تلاش و انگیزه مضاعف وكلای محترم دادگستری می توان در راستای اهداف عالی و مقدس كانون وكلا كه همانا حمایت از مردم در حق دفاع دادرسی عادلانه و توسعه عدالت قضایی و مخصوصاً رفع مشكلات افراد آسیب پذیر جامعه است گام برداشت.

باتشكر
حسین طالع
رئیس اداره معاضدت قضایی
كانون وكلای دادگستری مركز

انتهای پیام
منبع خبر:
انصاف نیوز
   تاریخ: ۱۳:۱۰ - ۱۳/۰۹/۱۳۹۹   بازدید: ۵۶۰