دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

رفع ایرادات طرح «تسهیل» بدون دعوت از كانون وكلا انجام شده است
 
رئیس كانون وكلای دادگستری مركزگفت: رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای كسب و كار» توسط كمیسیون جهش تولید، بدون دعوت از كانون وكلا انجام شده است.
رفع ایرادات طرح «تسهیل» بدون دعوت از كانون وكلا انجام شده است رفع ایرادات طرح «تسهیل» بدون دعوت از كانون وكلا انجام شده است

رئیس كانون وكلای دادگستری مركزگفت: رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای كسب و كار» توسط كمیسیون جهش تولید، بدون دعوت از كانون وكلا انجام شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از كانون وكلای دادگستری مركز، جلیل مالكی گفت: حسب اطلاع واصله پس از ایرادات شورای محترم نگهبان به طرح تسهیل برخی از مجوزهای كسب و كار، كمیسیون اقتصادی جهش تولید در یك اقدام نادر و برخلاف تاكید بند 9 از سیاست های كلی قانونگذاری (جلب مشاركت حداكثری مردم، ذی نفعان و نهادهای قانونی مردم نهاد تخصصی و صنفی در فرآیند قانون گذاری) كه دعوت و مشاركت ذی نفعان هر طرح را ضروری دانسته است، بدون دعوت از كانون وكلا در اضافات انجام شده، تحت عنوان رفع ایرادات شورای نگهبان مبادرت به توسعه طرح و تفویض اختیار جذب قضات بازنشسته و اساتید دانشگاه در كانون های وكلا از طریق قوه قضاییه نموده است.

وی افزود: هرچند اقدام انجام شده در خصوص قضات محترم در چهارچوب طرح و رفع ایراد بند 9 اصل سوم قانون اساسی است ولی توسعه طرح خارج از آنچه كه در جلسه علنی مجلس تصویب شده و اضافه نمودن اشخاص دیگر در پذیرش بدون آزمون مغایر با اصول قانون گذاری است. همچنین تفویض اختیار جذب وكیل به قوه قضاییه و یا هرگونه اجازه دخالت در امور كانون های وكلای دادگستری مستقل توسط هر مرجعی بدون تردید ناقض استقلال آن ها است كه نسبت به تبعات آن هشدار و تحذیر می دهیم.

بنا بر این گزارش، سخنگوی شورای نگهبان اعلام كرده بود كه یك ایراد به طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای كسب و كار» به تبصره یك ماده 5، نسبت به برگزاری آزمون پروانه وكالت دادگستری در خصوص عدم جایگزینی سابقه قضاوت و نمایندگی مجلس برای آزمون وكالت بود كه از نظر اعضای شورا، این امر نسبت به كسانی كه صلاحیت آن ها مسلم است، تبعیض ناروا لذا مغایر بند 9 اصل سوم قانون اساسی شناخته شد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۴:۳۴ - ۰۶/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۴۰۶