دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دكتر جلیل مالكی در نشست خبری روز پنج شنبه یازدهم آذرماه ١٤٠٠ مطرح كرد: آزمون وكالت از مظاهر استقلال كانون وكلا است و اجازه دخالت در آن را نمی دهیم.
 
به موجب ماده ١ لایحه قانونی استقلال كانون های وكلا، كانون وكلا موسسه ای مستقل است كه به موجب ماده ٢ همان قانون وظیفه اداره امور وكالت دادگستری را از طریق هیأت مدیره منتخب احاد وكلای دادگستری به عهده دارد
١- به موجب ماده ١ لایحه قانونی استقلال كانون های وكلا، كانون وكلا موسسه ای مستقل است كه به موجب ماده ٢ همان قانون وظیفه اداره امور وكالت دادگستری را از طریق هیأت مدیره منتخب احاد وكلای دادگستری به عهده دارد.
٢- برگزاری آزمون ورودی وكالت یكی از مظاهر اداره امور وكالت دادگستری است كه به موجب ماده ٢ لایحه قانونی استقلال و همچنین ماده ١ قانون كیفیت اخذ پروانه وكالت دادگستری به عهده كانون وكلا گذاشته است.
٣- قانونگذار در هیچ جای قوانین موضوعه اجازه دخالت در امور وكالت دادگستری و همچنین آزمون ورودی ان را به مراجع خارج از كانون نداده است.
بنابراین هرگونه دخالت قوه محترم قضائیه و یا سایر مراجع غیر وكالتی در امر آزمون ورودی وكالت و یا ایجاد مانع در برگزاری آن خلاف صراحت ماده ٢ لایحه قانونی استقلال و همچنین ماده ١ قانون كیفیت اخذ پروانه وكالت است.
٤- هیأت عمومی كانون های وكلای دادگستری ایران متشكل از ٢٦ كانون وكلای دادگستری مستقل ، در اجرای تكلیف قانونی ماده ١ قانون كیفیت اخذ پروانه وكالت با اتفاق آراء تصمیم به برگزاری آزمون ١٤٠٠ گرفته است و تنها تغییر ایجاد شده در مواد آزمون نسبت به سال های گذشته را اضافه شدن حقوق اساسی و متون فقه دانسته است. این تغییر از سال های قبل در دستور كار كانون ها بوده است كه نهایتا در اجلاس بوشهر تصویب شد.
٥- بنابراین كانون های وكلای دادگستری در اجرای تكلیف قانونی ماده ١ قانون كیفیت و همچنین مصوبه هیأت عمومی موظف هستند آزمون ورودی سال ١٤٠٠ را تا پایان سال جاری برگزار نمایند.
این تكلیف قانونی تعطیل بردار نیست و باید انجام شود، چه از طریق سازمان سنجش و چه از طریق سایر سازمان های نهاد و حتی رأسا توسط خود كانون وكلای دادگستری از طریق اتحادیه كانون های وكلا.
٦-استقلال نهاد وكالت از قوه قضائیه و همچنین استقلال قوه محترم قضائیه ، ایجاب می نماید كه به جایگاه یكدیگر احترام گذاشته و از دخالت در امور یكدیگر خود داری نمایند.
٧- قانونگذار نقش قوه محترم قضاییه در امر وكالت دادگستری را در مواد 15 و 16 و 18 و 21 لایحه قانونی استقلال مشخص نموده است. اگر به مفهوم و منطوق مواد مذكور توجه شود در این مواد طی یك حكم كاملا آستثنایی وظیفه گزارش تخلف وكلای دادگستری و همچنین هیات مدیره آنها به مراجع انتظامی كانون وكلا و دادگاه انتظامی قضات پیش بینی شده است . این حكم استثنایی قابل توسعه و تفسیر موسع نیست و نمی تواند افتاده نظارت و یا دخالت دستگاه قضا در امر برگزاری آزمون نهاد وكالت و یا سایر امور آن باشد.
٨-ادعای نظارت استصوابی معاونت محترم حقوقی قوه قضاییه بر آزمون وكالت نه تنها مغایر با حكم استثنایی مواد فوق است بلكه دخالت صریح در استقلال كانون های وكلا تلقی می شود و حتی محول شدن وظیفه اجرای لایحه استقلال به وزارت دادگستری مذكور در ماده 26 آن قانون نیز نمی تواند مجوز نظارت استصوابی ویا دخالت در امور كانون های وكلا تلقی شود چرا كه این امر یعنی اجرای قانون یك بار و در سال های پس از تصویب قانون انجام شده و با اتمام فرایند اجرای قانون ، تكرار آن سالبه به انتفای موضوع شده است.
٩-حرف ما در مورد آئین نامه مصوب رئیس محترم قوه قضائیه یك حرف كاملا قانونی و مبتنی بر استقلال نهاد وكالت است كه مورد تأیید قاطبه حقوقدانان و بسیاری از قضات شریف در قوه قضائیه قرار گرفته است و طی دو نامه جداگانه و با امضای رؤسای ٢٦ كانون وكلای دادگستری به استحضار رئیس محترم قوه قضائیه رسیده است. بنابراین تا زمان تعیین تكلیف این امر و حذف مصادیق خلاف قانون و ناقض استقلال كانون های وكلا و وكیل دادگستری ، آئین نامه مذكور حسب مصوبه هیات عمومی كانون ها قابلیت اجرا ندارد. ١٠-ضمن تاكید بر عدم قصد هرگونه تقابل ، انتظار ما از مقامات عالیرتبه قوه قضائیه این است كه به این مطالبه به حق نهاد وكالت مستقل در كشور احترام گذاشته و با اصلاح و حذف موارد خلاف قانون در چهارچوب ماده ٢٢ لایحه استقلال ، زمینه اجرای آئین نامه از جمله موازین مربوط به آزمون ورودی را فراهم نمایند.

روابط عمومی كانون وكلای دادگستری مركز
   تاریخ: ۰۶:۲۰ - ۱۲/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۴۷۲