دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رئیس اسكودا: در عقب افتاده ترین كشورها هم وكیل از حاكمیت پروانه وكالت نمی گیرد
 
جعفر كوشا گفت:وكیل باید حتماً مستقل باشد و در هیچ كشوری حتی عقب افتاده ترین كشورها، وكیل از حاكمیت پروانه نمی گیرد.
رئیس اسكودا: در عقب افتاده ترین كشورها هم وكیل از حاكمیت پروانه وكالت نمی گیرد
جعفر كوشا گفت:وكیل باید حتماً مستقل باشد و در هیچ كشوری حتی عقب افتاده ترین كشورها، وكیل از حاكمیت پروانه نمی گیرد. - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم؛ جعفر كوشا، رئیس اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری ایران (اسكودا) در نشست خبری امروز خود گفت: دو مطلب است كه در نهاد وكالت همواره مورد مناقشه بوده و حاكمیت ها از زمانی كه وكالت شروع شد با آن مقابله كردند؛ بحث استقلال و بحث آزادی دفاع. وكیل و نهاد وكالت باید مستقل باشند و در دادگاه هم، آزادی بیان در دفاع از حقوق و دفاع از موكل را داشته باشد. وكیل باید با حربه قلم و آزادی بیان در احقاق و اثبات حق تلاش كند. وكیل سلاحی جز قلم و وسیله ای جز زبان ندارد.

كوشا ادامه داد: حكام در كشورهای مختلف همواره سعی دارند در نهاد وكالت نفوذ كنند. گاهی این نفوذ به معنای نظارت و گاهی به معنای دخالت است. ما چون وارث زحمات پیشكسوتان خود در طول تاریخ از زمان مرحوم مصدق تا الان هستیم، تكلیف داریم از نظر قانونی، شرعی، اخلاقی و عرفی، به دو مقوله استقلال و آزادی بیان و دفاع از موكل اهتمام بورزیم.

وی ادامه داد: استقلال نهاد وكالت به معنای این نیست كه حاكمیت را قبول نداشته باشیم و جدای از حاكمیت باشیم؛ بلكه به این معناست كه در وظایفی كه به عهده ماست، به عنوان نهاد مدنی، ملی، خصوصی و قانونی وظایف خود را در خارج از حاكمیت انجام دهیم. اما حاكمیت تلاش می كند در قالب نظارت، به دخالت بپردازد.

رئیس اسكودا همچنین گفت: كانون های وكلا همواره سعی كرده اند در كنار حاكمیت به وظایف خود عمل كنند؛ اما قطعاً انجام وظیفه وكالت در بسیاری از موارد با امور حاكمیتی اصطكاك ایجاد می كند كه حاكمیت تلاش می كند این برخوردها را به گونه ای جلوه كند كه آزادی نهاد وكالت به ضرر حاكمیت است و به آن نگاه امنیتی داشته باشد. اینطور نیست كه اگر وكیلی در دادگاه در مقام دفاع است در حال به مخاطره انداختن امنیت است.

وی تأكید كرد: آزادی و استقلال دو مفهوم فلسفی هستند كه وكیل با آنها می تواند به حاكمیت اعتبار، مشروعیت، مقبولیت و محبوبیت بدهد. حاكمیت برای این مشروعیت و مقبولیت و محبوبیت می تواند با نهاد وكالت تعامل خوبی داشه باشد، چون ظرفیت نهاد وكالت آنگونه است كه می تواند در عرصه های ملی و بین المللی حاكمیت را یاری برساند؛ اما برخی زمامداران اینگونه می اندیشند كه اگر وكیل آزاد و مستقل باشد شاید به حاكمیت خطر وارد شود.

كوشا در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه امروز، نهاد وكالت با چالش هایی مواجه است، چند سؤال مطرح كرد و پرسید: آیا ما به عنوان یك نهاد ملی، خصوصی و مدنی، باید زیر پرچم حاكمیت قرار بگیریم؟ آیا حاكمیت حق دارد كه در امور ما دخالت كند؟ آیا رفتار حاكمیت با نهاد وكالت به مثابه دخالت قیّم نسبت به محجور است؟ آیا این دخالت به مثابه این است كه اعتمادی به نهاد وكالت ندارد؟ و آیا دخالت حاكمیت به بهانه اینكه تعدادی در كانون وكلا ممكن است مخالف حاكمیت باشد می تواند بهانه ای برای مخالفت باشد؟

رئیس اسكودا ادامه داد: امروز در عرصه بین المللی یكی از شاخص های توسعه پایدار وجود كانون های مستقل است. در مؤلفه های شاخص های توسعه می گویند كه كانون وكلا تا چه میزان مستقل است. درجه استقلال كانون های وكلا از حاكمیت نشان دهنده توسعه كشور است و هر چه درجه كمتر باشد، جامعه در حال توسعه و یا كم توسعه است.

كوشا با بیان اینكه قاضی ممكن است با وكیل باسواد و دانشمند و اندیشمند، مواجهه علمی داشته باشد و اگر قاضی از ارشادات وكیل استفاده كند، در استحكام و استدلال آرا می تواند خیلی مؤثر باشد، افزود: وكیل، پروژكتوری است كه ابهامات پرونده را روشن می كند و قاضی كه جاهل بین دو عالم است را به سمتی می كشاند تا آرایی صادر كند كه در دنیا آن را بپسندند.

وی تأكید كرد: وكیل باید حتماً مستقل باشد و در هیچ كشوری حتی عقب افتاده ترین كشورها، وكیل از حاكمیت پروانه نمی گیرد. دلیل آن این است كه زبان او باید در بیان حقایق و كشف واقعیت ها آزاد باشد تا از ابطال پروانه خود نترسد. وكیل نباید از منظر قضائی و حقوقی در معرض ریسك و خطر این باشد كه پروانه او ابطال شود. ماده 17 لایحه استقلال وكالت گفته فقط دادگاه انتظامی می تواند پروانه را ابطال كند و هیچ كس حق ندارد مانع دفاع وكیل از موكل باشد.

رئیس اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری ایران در بخش بعدی سخنانش اظهار كرد: نگاه و رویكرد حاكمان و حاكمیت به نهاد وكالت در جایی كه حاكمیت می خواهد پیشرفت كند این است كه به نهاد وكالت و ظرفیت های آن توجه كند.

وی در ادامه، آزمون وكالت را موضوع سخنان خود انتخاب كرد و در این باره گفت: برای ورود به عرصه های جدید وكالت نیازمند جذب جوانان و آموزش آنها هستم؛ اینكه آزمون برگزار كنیم تا در این جرگه قرار بگیرند. به تبع پیشكسوتان بازشنسته می شوند و كهولت سن پیدا می كنند و نیازمند این هستیم كه جریان را در نهاد وكالت از طریق آزمون تداوم بخشیم. آزمون حق ماست و ما تشخیص می دهیم كه شخص قابلیت گرفتن پروانه و دفاع را دارد یا نه و هرگونه دخالت از طرف حاكمیت در فرایند صدور پروانه از زمان ثبت نام تا زمانی كه پروانه صادر می شود، محكوم است.

كوشا سپس گفت: از قوه قضائیه استدعا دارم بر اساس اصل تفكیك قوا و منطق عقلانی و سیره عقلا و عرف بین المللی، در حدود قوانین حركت كنند. قوانین، قانون و قانون اساسی خط قرمز ما هستند. ما تابع حاكمیت قانون هستیم و قانون سلیقه بردار نیست كه هر كسی تفسیر خودش را ارائه دهد. قانون متمایز كننده بین حق از ناحق است و بر اساس قانون حق و تكلیف داریم كه آزمون برگزار كنیم.

وی تأكید كرد: "من له الحق" ما بر این ادعا ماده یك قانون لایجه استقلال است كه بر اساس آن ما حق داریم آزمون برگزار كنیم و این حق قابل واگذاری نیست چون حق تثبیت شده است. ما در امر قضاوت و در آزمون قضاوت و اینكه چه كسی قاضی بشود یا نه دخالت نداریم؛ چطور می شود كه شما در بحث وكالت دخالت می كنید؟

رئیس اسكودا در بخش پایانی سخنانش با اظهار اینكه مقام معظم رهبری همیشه بحث حاكمیت قانون را مطرح كرده اند، گفت: اگر عدالت را معنی كنیم یعنی ما حق و تكلیف داریم كه آزمون وكالت را برگزار كنیم. از ریاست قوه قضائیه كه فرد ارزشمندی است خواستار این هستم كه برای اینكه جامعه ملتهب نشود و از نظر روحی و روانی و سایر مسائل بین المللی بر مشكلات مردم افزوده نشود، با درایت و تدبیر و رعایت قانون و اصول راهبردی قانون اساسی، به جایی برویم كه قانون برای نهاد وكالت تعیین كرده است.

جعفر كوشا باز هم رئیس اسكودا شد
اسكودا: بروز تخلفات گسترده در آزمون وكالت "شایعه" است! / تعقیب قانونی مدعیان تخلف!
اسكودا حاضر به مناطره درباره آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال كانون وكلا نشد
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۵:۵۷ - ۱۱/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۴۹۶