دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس اسكودا: به اختلاف قضات و مجلس ورود نمی كنیم / تعیین ظرفیت 1400 طبق رویه سابق است
 
جعفر كوشا با تشریح اختلاف قضات با مجلس در خصوص اعطای پروانه وكالت گفت: ما پروانه را بر اساس قانون صادر می كنیم و منتظر نتیجه نهایی طرح تسهیل هستیم.
رئیس اسكودا: به اختلاف قضات و مجلس ورود نمی كنیم / تعیین ظرفیت 1400 طبق رویه سابق است
جعفر كوشا با تشریح اختلاف قضات با مجلس در خصوص اعطای پروانه وكالت گفت: ما پروانه را بر اساس قانون صادر می كنیم و منتظر نتیجه نهایی طرح تسهیل هستیم. - اخبار اجتماعی -
جعفر كوشا، رئیس اسكودا در گفت وگو با خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به اینكه آیا تعیین ظرفیت در آزمون وكالت 1400 بر اساس طرح تسهیل خواهد بود یا طبق رویه سابق انجام خواهد شد، گفت: طرح تسهیل هنوز به نتیجه نرسیده است و فكر می كنم شاهد یك ماراتن در تصویب آن باشیم. برای اجرای مواد این طرح ابتدا باید قانون تسهیل تصویب و ابلاغ شود كه به نظر نمی رسد تا 20 اسفند كه زمان برگزاری آزمون وكالت 1400 است، این طرح به قانون تبدیل شود؛ بنابراین تعیین ظرفیت بر اساس رویه سابق خواهد بود.

وی در ادامه درباره واكنش تند جمع زیادی از قضات درباره یكی از بندهای طرح تسهیل كه قضات متقاضی پروانه وكالت را ملزم به شركت در آزمون وكالت می كند، گفت: الزام قضات برای شركت در آزمون وكالت و اعطای پروانه وكالت پس از قبولی در این آزمون كه یكی از بندهای طرح تسهیل در ابتدای تصویب بود كه به واكنش منفی جمع زیادی از قضات انجامید. این طرح از شورای نگهبان به مجلس بازگشت و الان بحث 20 سال و 10 سال سابقه قضاوت مطرح است و در عین حال مجلس اعظای پروانه بدون آزمون به قضات را تبعیض می داند و با آن مخالف است و اصرار دارد كه باید آزمون بدهند اما شورای نگهبان می گوید كه وكیل شدن قضات بدون آزمون باشد.

رئیس اسكودا با بیان اینكه؛ طبق آنچه چشم انداز این مباحث نشان می دهد، به نظر نمی رسد طرح تسهیل به این زودی به قانون تبدیل شود، ادامه داد: حالا در فرض كه تصویب شد، قانون می شود و آیین نامه در مقابل قانون قرار نمی گیرد و در این صورت ما قانونی داریم كه باید اجرا شود. اما تأكید می كنم ر آزمون وكالت 1400 بر اساس ماده یك قانون كیفیت اخذ پروانه وكالت ظرفیت ها را مشخص خواهیم كرد و این آزمون ارتباطی با طرح تسهیل و آیین نامه اجرایی 1400 ندارد.

وی در ادامه انتقادی به طرح تسهیل وارد ساخت و طی آن بیان كرد: درباره قضات ماده قانونی داشتیم مبنی بر اینكه اگر یك قاضی 5 سال قضاوت كند، در صورت تقاضا و خروج از بدنه قضاوت، كانون های وكلا به او پروانه دهند. اما طرح تسهیل اعلام كرده كه این قضات متقاضی پروانه وكالت باید مانند دیگر متقاضیان آزمون بدهند و در صورت قبولی پروانه را دریافت كنند. اینجا دو رویكرد مورد توجه است؛ اگر شما می خواهید اشتغالزایی كنید تا جوان ها بیایند، نباید قضات را وارد كنید، چون اینها از روابط بهره مند هستند و بیشتر پرونده ها به سمت آنها می رود. اما اگر هدف طرح تسهیل این است كه قضات وارد چرخه وكالت نشوند، مستقیم بگوید كه پروانه دادن به قضات ممنوع است، نه اینكه بگوید قضات باید آزمون دهند.

كوشا ادامه داد: برای قضات و كسی كه مثلاً قاضی دیوان عالی كشور است، آزمون دادن مقداری سخت است؛ اینكه بیاید آزمون دهد و در مقابل كارمند دادگستری بدون آزمون 9 ماه كارآموزی كند و پروانه بگیرد، صورت خوبی ندارد. اگر ما می خواهیم اشتغالزایی كنیم، جوان ها باید بیایند. قاضی بازنشسته ارتباطات دارد و پرونده ها را می گیرد و جوان بیكار می ماند. این طرح منافی هدف اشتغالزایی است.

وی درباره واكنش اتحادیه سراسر كانون های وكلای دادگستری ایران به اعتراض قضات به این بند از طرح تسهیل گفت: ما در این قضیه كه قضات آمدند حركت جمعی كردند و در یزد و گیلان و برخی استان ها اظهار نظرهایی كردند، وارد نشدیم؛ به دلیل اینكه ما باید پروانه را صادر كنیم و قانون هم مشخص خواهد كرد و به ما خواهد گفت كه پروانه را صادر كنیم یا نه.

رئیس اسكودا افزود: هرگاه مجلس مسأله اش با شورای نگهبان حل شد؛ یا اینكه این طرح برای حل اختلاف به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در آنجا تصمیم گیری نهایی اتخاذ شود و در پایان وقتی قانون تسهیل صدور مجوزها تصویب و ابلاغ شود، مشخص خواهد شد كه قاضی با چه سابقه ای و به چه نحوی می تواند پروانه را دریافت كند و ما هم تابع قانون خواهیم بود و بر اساس قانون پروانه را صادر خواهیم كرد.

كوشا ادامه داد: وقتی به قضات می گفتیم كه در خصوص طرح تسهیل پشت قضیه بایستید تا وكلا به مسلخ نروند، این قضات نیامدند و گفتند كه ما مشكلی نداریم و بعد كه متوجه شدند كه به قضات بدون قبولی در آزمون، پروانه وكالت تعلق نمی گیرد، آمدند این طرح را دچار اشكال دانستند و در شورای نگهبان شرح دادند كه بر اساس اصل سوم قانون اساسی این تبعیض است. به هر حال این بحث قضات است و ما ورود نمی كنیم و معتقدیم كه تصمیم در این باره با مجلس است.

آیا شورای نگهبان با حذف رانت و انحصار در آزمون وكالت موافقت می كند؟

قضات و نمایندگان مجلس فقط با قبولی در آزمون وكالت وكیل می شوند
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۲:۲۶ - ۱۴/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۴۶۴