دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

كانون وكلا همواره پشتیبان حقوق فردی و شهروندی شهروندان بوده است
 
كانون وكلا همواره پشتیبان حقوق فردی و شهروندی شهروندان بوده است
به گزارش خبرنگار ایلنا، جلیل مالكی در نشست روز جهانی حقوق بشر، اظهار كرد: كانون وكلای دادگستری از سنگر حق دفاع شهروندان، همواره پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی بوده و طی یك قرن اخیر ،ضمن حفظ استقلال حرفه ای خود، دمی از حكومت قانون و استحكام عدالت خانه، فارغ نشده است. با این تاكید، با استقبال از موضع ریاست محترم قوه قضا در ترویج دیپلماسی قضایی حقوق بشر گرا، گفتگو و همكاری برای ترویج و توسعه و تحقق حقوق بشر را اولویت مسئولیت اجتماعی و حرفه ای خود دانسته و از وكلای سراسر كشور می خواهیم هم صدا و متحد برای این آرمان انسان دوستانه ، مشایعت و مودت ورزند.

وی افزود: صدایی كه امروز از كانون وكلا شنیده می شود همكاری و مشاركت پذیری برای ارتقای حقوق بشر و شهروندی است. در كنار جامعه مدنی و كنشگران حق دفاع، آرمان دسترسی به عدالت و تضمین حقوق و آزادی ها و تنظیم قدرت بر مدار تكریم حقوق بشر را پرورانیده و رویای ایرانی كه در آن زندان انفرادی نباشد، محدودیت آزادی انتخاب وكیل ذیل تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی كیفری حذف شود، سن مسئولیت كیفری تردیدی برای منع اعدام زیر 18 سال ایجاد نكند، شنود غیر قانونی و تحصیل دلیل از راه هرگونه شكنجه روحی و جسمی مطلقا منع شود.

رییس كانون وكلای دادگستری مركز بیان كرد: صدها مطالبه و آرزوی دیگر، تصویری است كه باید همه ما از دولت و ملت تا نهادهای مدنی برای آن كوشش و همكاری مشفقانه داشته باشیم. بر همین اساس شعار امسال كانون وكلای دادگستری، در این روز جهانی فرخنده «حقوق بشر، تشویق مدافعان، تعلیم ناقضان» نام نهاده شد تا كنش ها و كوشش ها با رویكرد ایجابی و مساله محور، به سمت تحقق و تثبیت و ترویج و تضمین حقوق بشر معطوف شود و جامعه مدنی پرسشگر و مطالبه جو، راه را برای بهتر شدن كیفیت زیست ایرانی در پرتو تكریم حقوق بشر فراهم كند.

در ادامه این نشست، كاظم غریب آبادی بیان كرد: ما به عنوان یك كشور اسلامی اعتقاد داریم حقوق بشر ریشه در ادیان الهی دارد و یك فصل از قانون اساسی به حقوق ملت اختصاص داده شده و جمهوری اسلامی موافق و مدعی حقوق بشر است. حقوق بشر تنها حقوق سیاسی و مدنی نیست و بسیاری از ابعاد آن جنبه شخصی دارد اما در عرصه بین المللی به این ابعاد خیلی توجه نمی شود دلیل آن هم این است كه كشورهای توسعه یافته در توسعه نیافتگی كشورها سهیم هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: اگر ما هیچ تعهد بین المللی هم نداشته باشیم به دلیل الزامات دینی و قانونی در جهت حمایت از حقوق بشر گام برمی داریم. واژه حقوق بشر در كشور ما همواره با آثار سیاسی همراه شده است و من پیشنهاد دادم به جای واژه «حقوق بشر» از «حق الناس» استفاده كنیم. ما طبق اصول دینی موظف به رعایت حق الناس هستیم و اگر اجماعی بر سر آن شكل بگیرد توفیقات ما چندین برابر می شود.

وی با بیان اینكه ستاد حقوق بشر، ستادی فراقوه ای است و هر سه قوه در آن نماینده دارند، گفت: برنامه ای طراحی كردیم كه در داخل كشور در جهت حمایت از حقوق بشر فعال شویم و كمیته ای تحت عنوان صیانت از حقوق ملت را می خواهیم ایجاد كنیم و كار اساسی آن شناسایی فرایندهای مخل حقوق مردم است و فكر می كنم در كمتر از یك ماه دیگر این كمیته ایجاد می شود.

غریب آبادی با اشاره به آموزش حقوق بشر بیان كرد: در حوزه آموزش حقوق بشر هم برنامه هایی داریم كه تنها ناظر به قوه قضائیه نخواهد بود كه البته موضوع جدیدی هم نیست و آن را به عرصه های دیگر مثل صداوسیما نیز تسری می دهیم. همچنین بحث رسیدگی به شكایات را هم در برنامه داریم و اگر مردم شكایاتی دارند به ستاد می فرستند و ما آن ها را مورد رسیدگی قرار می دهیم.

وی در پایان خاطر نشان كرد: هر سه قوه ما در جهت احقاق حقوق مردم و رسیدگی به مشكلات، انتقادات و اعتراضات بسیار جدی هستند كه تاكنون هیچ گاه این انسجام را میان سه قوه نداشتیم و این یك فرصت است.

انتهای پیام/
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۱۹:۵۹ - ۲۰/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۴۳۹