دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

"كمیته ملی صیانت از حقوق مردم" در قوه قضائیه تشكیل می شود
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینكه پیشنهاد من است كه به جای واژه حقوق بشر از واژه ''حق الناس'' استفاده كنیم، گفت: ''كمیته صیانت از حقوق مردم'' مركب از نمایندگان دستگاه های اجرایی از سه قوه و سایر سازمان تا یك ماه دیگر فعالیت خود را آغاز می كند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینكه پیشنهاد من است كه به جای واژه حقوق بشر از واژه ""حق الناس"" استفاده كنیم، گفت: ""كمیته صیانت از حقوق مردم"" مركب از نمایندگان دستگاه های اجرایی از سه قوه و سایر سازمان تا یك ماه دیگر فعالیت خود را آغاز می كند.



دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینكه پیشنهاد من است كه به جای واژه حقوق بشر از واژه ""حق الناس"" استفاده كنیم، گفت: ""كمیته صیانت از حقوق مردم"" مركب از نمایندگان دستگاه های اجرایی از سه قوه و سایر سازمان تا یك ماه دیگر فعالیت خود را آغاز می كند.

عصر امروز به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، نشست «حقوق بشر؛ تشویق مدافعان، تعلیم ناقضان» به همت كمیسیون حقوق بشر كانون وكلای دادگستری مركز برگزار شد.

كاظم غریب آبادی؛ معاون بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در این نشست با اشاره به اینكه جمهوری اسلامی مخالف حقوق بشر نیست بلكه مدافع و به دنبال اجرای آن است، گفت: حقوق بشر، ریشه در ادیان ابراهیمی دارد و یك فصل قانون اساسی ما به آن اختصاص داده شده و اقدامات بسیاری از ابتدای انقلاب تاكنون در خصوص حمایت از حقوق بشر انجام شده است.

وی افزود: در موضوع حقوق بشر، تمركز ما نباید صرفاً بر ابعاد سیاسی و مدنی آن باشد، گستره برخی دیگر از ابعاد حقوق بشر از جمله ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن همه مردم را در برمی گیرد، حقوقی مانند حق توسعه، حق آب، حق غذا، حق محیط زیست و حق رهایی از فقر كه جزو حقوق بشر هستند اما شاهد هستیم كه در عرصه بین الملل تمركزی بر این ابعاد حقوق بشری نمی شود.

غریب آبادی ادامه داد: وقتی صحبت از حقوق اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی می كنید یكی از ابعاد آن توسعه است اما كشورهایی هستند كه درگیر تحریم و كمتر توسعه یافته و در حال توسعه دچار این مسایل هستند و كشورهای توسعه یافته دخیل در آن تنها به حقوق سیاسی و مدنی این كشورها می پردازند؛ زیرا می توانند همان كشور را هدف قرار دهند.

وی تأكید كرد: ما مدافع حقوق بشر هستیم و اگر هیچ تعهد بین المللی هم نداشته باشیم و عضو هیچ كنوانسیون و معاهده حقوق بشری هم نباشیم، الزامات دینی و قانونی را داریم كه برای ادامه این مسیر كفایت می كند و تعهد این دو ارزش از الزامات بین المللی هم بیشتر است.

غریب آبادی ادامه داد: واژه حقوق بشر در داخل كشور همراه با برخی آثار سیاسی شده است چون علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می شود و باعث ایجاد حساسیت هایی در داخل كشور شده است. پیشنهاد من است كه به جای واژه حقوق بشر از واژه ""حق الناس"" استفاده كنیم كه طبق اصول دینی و اسلامی ملزم به اجرای حقوق مردم و تأمین حق الناس هستیم و تأكید شده كه خداوند شاید از حق خود بگذرد اما از حق الناس عبور نخواهد كرد! اگر در محور حق الناس اجماعی شكل بگیرد، توفیقات ما در حقوق بشر چندین برابر خواهد شد.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: ستاد حقوق بشر فراقوه ای و از سه قوه ایجاد شده است و نمایندگان قوا در آن حضور دارند؛ این ستاد منحصر به قوه قضائیه نیست و تمام برنامه های حقوق بشر در داخل و خارج را تأمین می كند.

وی افزود: برنامه هایی برای حوزه های حقوق بشر در خارج از كشور طراحی كرده ایم و در داخل كشور هم وارد این موضوعات می شویم و سازوكارهای مختلفی را برای آن طراحی می كنیم؛ از جمله راه اندازی كمیته صیانت از حقوق مردم كه مركب از نمایندگان دستگاه های اجرایی از سه قوه و سایر سازمان هاست و تا یك ماه دیگر فعالیت خود را آغاز می كند.

غریب آبادی ادامه داد: كار اساسی این كمیته شناسایی فرایندهایی است كه مخلّ حقوق مردم است؛ برخی از این فرایندها وجود دارد و در زندگی شخصی و اجتماعی با برخی از آنها برخورد داریم كه عامدانه نیست اما سیستم متوجه وجود چنین فرآیندهایی نشده و اگر متوجه شود برای رفع آن تلاش خواهد كرد.

وی افزود: برنامه دیگر ستاد حقوق بشر آموزش حقوق بشر است كه صرفاً ناظر بر دستگاه قضائی نخواهد و البته موضوع جدیدی هم نیست؛ پیش از این هم در ستاد حقوق بشر آموزش های متعددی به قضات و ضابطان و دادستان های ارائه می شد كه این آموزش ها را به جامعه از طریق صدا و سیما و مدارس از طریق تقویت متون آموزشی گسترش خواهیم داد همچنین آموزش ها به جامعه همراه با تكلیف خواهد بود و همه باید تكلیف خود را در قبال حقوق بشر بدانند.

عضو شورای عالی قضائی ادامه داد: همچنین بحث رسیدگی به شكایات را هم داریم و اگر مردم نسبت به سازوكارهای نظام قضائی یا سازمان ها و نهادها اعتراضی داشته باشند، مورد رسیدگی قرار خواهیم داد.

وی با اشاره به رؤسای قوای سه گانه برای رفع مشكلات مردم و جامعه اظهار كرد: الان فرصت مناسبی در كشور ایجاد شده است چون هر سال به سمت پیشرفت های بیشتر حركت می كنیم و قوای ما در تحقق حقوق مردم و رسیدگی به خواست مردم و اعتراضات آنها جدی هستند.

غریب آبادی تأكید كرد: دیدگاه من به عنوان مسئول ستاد حقوق بشر این نیست كه اگر حقوق بشر سیاسی است پس همه كارها را كنار بگذاریم؛ بلكه باید به پدیده سیاسی شدن حقوق بشر انتقاد كنیم. متأسفانه از حقوق بشر به عنوان ابزار سیاسی برای حصول اهداف سیاست خارجی كشورها استفاده می كنند؛ چرا ایران باید گزارشگر حقوق بشر و قطعنامه حقوق بشری داشته باشند اما در همسایه ما كشورهایی كه بویی از حقوق بشر نبرده اند و حتی یك انتخابات هم برگزار نكرده اند، مصون از انتقاد و قطعنامه هستند؟ یا كشورهای غربی كه حقوق بشر را آشكارا در همه كشورها زیر پا می گذارند؟

وی افزود: در كشور كانادا كه هر سال كه بانی قطعنامه حقوق بشری علیه ایران است، 400 هزار ایرانی زندگی می كند كه دسترسی به خدمات كنسولی ایران ندارند و كانادا به هیچ وجه آماده همكاری با ایران نیست و این كشور مصون از توبیخ است!

وی تأكید كرد: باید از تمام سازمان ها و ارگان ها كه دلشان برای حقوق مردم می تپد از جمله كانون وكلا دعوت می كنیم با هم در جهت حمایت از حقوق بشر به صورت صحیح فعالیت داشته باشیم؛ خواهش من از فعالان این عرصه این است كه وقتی به عرصه بین المللی وارد می شویم با هم متحد برخورد كنیم؛ بدانیم وقتی یك گزارشگر حقوق بشر بحثی را مطرح می كند و قطعنامه ای علیه كشور ما به تصویب می رسد، كسی به دنبال حمایت از حقوق بشر نیست چون آنها برای رفع تحریم های مالی و دارویی و حمایت از گروه های تروریستی اقدامی ندارند بنابراین باید در داخل به دنبال حمایت از ارتقای حقوق بشر باشیم و با آن سوی آب هم صدایی نكنیم.

گفتنی است؛ در این نشست، تفاهمنامه همكاری به امضای كاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و نیز جلیل مالكی، رئیس كانون وكلای دادگستری مركز رسید.
منبع خبر:
55 آنلاین
   تاریخ: ۲۰:۱۸ - ۲۰/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۳۸۱