دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

نشست دوره های علمی تخصصی وكلای دادگستری برگزار شد
 
نشست دوره های علمی تخصصی وكلای دادگستری برگزار شد.
نشست دوره های علمی تخصصی وكلای دادگستری برگزار شد به گزارش ایسنا، هوشنگ پوربابایی رئیس دانشگاه مركز علمی كاربردی كانون وكلای دادگستری مركز در گردهمایی دوره های علمی تخصصی وكلای دادگستری گفت: بنای تشكیل این دانشگاه بر این بوده كه دوره های تخصصی وكالت را راه اندازی كنیم و همیشه دغدغه روسای كانون های وكلای دادگستری برگزاری دوره های تخصصی بوده است و در واقع همه می دانیم دوره های تخصصی وكالت الزامی است.

وی با بیان این كه دو راهكار برای تخصصی شدن وكالت وجود داشت گفت: یك راهكار این بود كه كانون وكلا خودش دوره برگزار كند و راه دوم هم این بود كه با مجوز وزارت علوم دوره های تخصصی برگزار شود و ما نیز راه دوم را برگزیدیم. از دانشگاه جامع درخواست كردیم كه مالكیت معنوی دوره ها در اختیار كانون قرار گیرد و فعلا تا 3 سال قرار است این مالكیت معنوی در اختیار كانون باشد. در این دانشگاه محدودیتی برای رشته های تخصصی و تعداد همكار وجود ندارد و وظیفه ما این است كه تنها سرفصل ها را بنویسیم.

جلیل مالكی رئیس كانون وكلای دادگستری مركز نیز در این نشست گفت: در سال های 86-87 به عنوان عضو جوان وارد هیئت مدیره كانون شدم و در كنار سایر دغدغه های صنفی دو موضوع را در دستور كار خود قرار دادم، ارتقای حوزه پژوهش و موضوع دوم ارتقای حوزه آموزش و تخصصی شدن وكالت در كشور. در نهایت در راستای تحقق موضوع دوم به این رسیدیم كه مركزی به كاراموزان و وكلای محترم آموزش تخصصی بدهد و وكالت را تخصصی كند. این موضوع تحت عنوان مدرسه وكالت یا دانشكده وكالت و در نهایت با توجه به وضعیت بومی كشور با مشورتی كه گرفتیم به مركز علمی و كاربردی رسیدیم. برای این مركز از وزیر علوم وقت مجوز گرفتیم. البته به این سادگی ها نبود و مدام سعی می كردند جلوی تاسیس این مركز گرفته شود و درنهایت تلاش ما به نتیجه رسید و این مركز را تاسیس كردیم.

وی افزود: هدف از تاسیس مركز، تاسیس یك دانشكده مرسوم نبود. هدف مركزی بود كه موجبات ارتقای علمی و عملی وكلا و كاراموزان را فراهم كند اما مقررات دانشگاه جامع اجازه نمی داد و می گفتند باید چند دوره كاردانی و كارشناسی برگزار كنید تا به روال تخصصی شدن برسید. هدف اصلی ما این بود كه این دانشكده بستری برای تخصصی شدن وكالت شود و نه تعلیم و آموزش دانشجو مثل سایر دانشكده های مرسوم. اگر چه این هدف بدلیل تغییر مدیریت های متوالی در كانون به تاخیر افتاد اما خوشحالم كه امروز شاهد آغاز دوره های تخصصی در این مركز هستیم.

این وكیل دادگستری ادامه داد: هدف دوم من تاسیس پژوهشكده با مركز تحقیقات كانون وكلای دادگستری مركز بود كه تا مرحله تاسیس هم پیش رفتیم اما مدیریت وقت كانون گفتند ما مركز تحقیقات می خواهیم چكار؟ و متاسفانه جلوی این كار گرفته شد. اما امروز متوجه شدیم اگر یك مركز پژوهشی داشتیم امروز در بسیاری از حوزه ها به ما كمك می كرد از جمله در حوزه های طرح ها و لوایح مرتبط با وكالت.

مالكی خاطرنشان كرد: در حوزه تخصصی شدن شعار اصلی ما این بود كه ما باید تا 100 دوره تخصصی را در این مركز برگزار كنیم اما این كار به تاخیر افتاد و علت آن هم تغییر روسای كانون های وكلای دادگستری بوده است و متاسفانه اهداف اولیه ما به انحراف رفت. گرایش كارشناسی وكالت هم كه یكی از اهداف ما بود به محاق رفت و به فراموشی سپرده شد.

در ادامه جعفر كوشا رئیس اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری ایران (اسكودا) گفت: بحث این كه آیا موكل حق دارد از وكیل متخصص در بحث دفاع استفاده كند و اگر وكیل تخصص نداشت آیا تضییع حق موكل نیست از لحاظ فلسفی مطرح است و گفته می شود وكیل باید حاذق باشد. در مقوله وكالت این بحث را داریم كه وكیل با گرفتن پروانه می تواند وكالت كند ولی اگر تخصص نداشت و به موكل اعلام نكرد و وكالت او را قبول كرد و محكوم به شكست شد موكل متوجه عدم تخصص وی می شود.

وی افزود: ما به عنوان كانون های وكلا تكلیف داریم كه در امر آموزش تخصصی وكلا اقدام كنیم چون مردم تنها با دیدن تابلوی وكیل به فرد مراجعه می كنند و برخی از همكاران ما هم متاسفانه نمی گویند كه تخصص ندارند. این موضوع در دستگاه قضایی هم وجود دارد كه قاضی خانواده دیروز، امروز پرونده جنایی را بررسی می كند پس ما ناگزیریم به سمت تخصص برویم.

این وكیل دادگستری در پایان خاطرنشان كرد: ما از باب كاربردی باید تخصص ها را آموزش دهیم نه فقط از باب علمی و تئوری صرف و باید این را مدنظر قرار دهند كه سرفصل های آموزشی باید جهت و سبقه كاربردی داشته باشد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۷:۳۱ - ۲۴/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۴۱۱
اخبار مشابه در سایر منابع خبری:
نشست دوره های علمی تخصصی وكلای دادگستری برگزار شد.  کانون وکلا دادگستری