دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ارائه مشاوره های حقوقی و قضایی به مددجویان توسط 1100 وكیل نیكوكار
 
معاون حقوقی و امور مجلس كمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به میز خدمت در كمیته امداد بیان كرد: حدود 1100 وكیل نیكوكار در سطح كشور به مددجویان خدمات ارائه می دهند كه این میز خدمت در 518 نقطه كشور ایجاد شده است.
ارائه مشاوره های حقوقی و قضایی به مددجویان توسط 1100 وكیل نیكوكار به گزارش ایسنا، جعفر صباغیان در نشست خبری امروز كه در محل كمیته امداد برگزار شد، ضمن ارائه گزارش عملكرد و برنامه های حوزه حقوقی و امور مجلس این نهاد، درباره اهمیت و جایگاه فلسفه وجودی كمیته امداد بیان كرد: كمیته امداد حضرت امام با تفكر دینی و فقهی حضرت امام(ره) و با دستور ایشان در 14 اسفند 57 به عنوان اولین نهاد انقلابی در نظام جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب شكل گرفت و مقام معظم رهبری در فلسفه وجودی و محورهای كاری كه برای كمیته امداد ترسیم كردند سه اصل محوری را مطرح كردند كه اولین آن حفظ ارزشها و روحیه دینی به عنوان تكلیف، جلب رضایتمندی مخاطبین و پیگیری مجدانه پیرامون توانمندسازی كمك گیرندگان است.

وی ادامه داد: هم در ماده 2 اساسنامه كمیته امداد هدف اصلی و غایی كمیته امداد را موضوع توانمندسازی افراد تحت پوشش تعریف كرده و هم در ابلاغی كه مقام معظم رهبری به ریاست امداد دادند بر توانمندكردن محرومان و ایجاد درآمد باثبات با حفظ كرامت و حرمت انسانی را صدر برنامه های امداد تلقی كردند.

به گفته صباغیان، در بحث توانمندسازی سه مولفه داریم، اشتغال، ایجاد مسكن و مولفه سوم در حوزه توانمندسازی خوداتكایی و باور اعتقادی است تا به صورت ذهنی و روانی در فرد ایجاد شود كه او می تواند خودش با بازوانش معیشت روزمره خود و خانواده اش را تامین كند.

معاون حقوقی و امور مجلس كمیته امداد ادامه داد: در حوزه توانمندسازی یكی از دغدغه های امداد كمكهای حمایتی و موضوع معیشت روزمره مددجویان است كه دنبال می كنیم اما این هدف غایی امداد نیست. ما به دنبال این هستیم كه به صورت موقتی این اتفاق صورت گیرد و بتوانیم با اقداماتی این مددجویان را به فرد توانمند تبدیل كنیم تا به خوداتكایی كافی برسد.

وی ادامه داد: ما فقط نسبت به دسته خاصی از افراد مكلف هستیم كه تا آخر عمر خدمتگزاریشان را انجام دهیم كه این افراد بیماران صعب العلاج و سالمندان هستند و ما مكلفیم تا پایان عمر حیاتشان به آنها خدمات ارائه دهیم، اما برای سایر افراد به دنبال توانمندسازی هستیم تا از پوشش كمیته امداد خارج شوند.

صباغیان در ادامه درباره فعالیت مربوط به معاونت حقوقی و امور مجلس توضیح داد: یكی از موضوعات بحث میز خدمت مددكاری است؛ در حوزه حقوقی باید اقداماتی داشته باشیم كه منجر به توانمندی مددجو شود؛ این توانمندسازی مددجو در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی و حقوقی مدنظر امداد است.

معاون حقوقی و امور مجلس كمیته امداد ادامه داد: كمك گیرندگان تحت پوشش كمیته امداد یا بهزیستی با مشكلات حقوقی عدیده ای مواجه هستند. ما در میز خدمت از ظرفیت وكلای نیكوكار استفاده كردیم؛ وكلایی كه به سنت حسنه خیر و احسان اعتقاد دارند و از آنها دعوت كردیم و حدود 1100 وكیل نیكوكار در سطح كشور به مددجویان خدمات ارایه می دهند كه این میز خدمت در 518 نقطه كشور ایجاد شده است.

وی گفت: با تفاهم نامه ای كه فیمابین كانون وكلای دادگستری و مركز امور وكلا تنظیم و انعقاد یافته وكلای نیكوكار و خیر با نیت خیر و احسان در میز خدمت به صورت مستمر حضور دارند و نسبت به ارائه مشاوره های حقوقی و رفع و رجوع پرونده های قضایی آنها اقدام می كنند. به طور مثال ممكن است برخی از زنان سرپرست خانوار كه شوهرشان فوت شده دارای سهم الارث باشند، حقوق این افراد در اختیار سایر وراث قرار گرفته و دانش حقوقی و توان مالی جهت اخذ وكیل و مراجعه به دادگستری و تسهیل حقوقی قانونی خود را نداشته باشند بنابراین ما از طریق میزخدمت و ظرفیت وكلای نیكوكار اموال این افراد را باز پس می گیریم و در اختیار این افراد قرار می دهیم و این عزیزان از ظرفیت كمیته امداد خارج می شوند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۲:۰۷ - ۲۷/۰۵/۱۳۹۹   بازدید: ۶۱۰