دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش 20 درصدی جذب كارآموزان وكالت؛ امسال
 
آقای جلیل مالكی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره آزمون وكالت سال 99 گفت: این آزمون به صورت یكپارچه در كشور برگزار می شود و مسئول برگزاری آزمون نیز سازمان سنجش و آموزش كشور است و آزمون امسال نیز مانند سال های گذشته برگزار می شود البته با این تفاوت كه آگهی آزمون امسال، شهریور منتشر خواهد شد.

{$sepehr_media_5204449_350_250}
وی با بیان اینكه ثبت نام آزمون امسال، مهرماه خواهد بود، گفت: آزمون امسال 28 آذر ماه برگزار خواهد شد كه به دلیل شرایط كرونایی با تاخیر برگزار می شود و نخستین بار آزمون امسال به دلیل كرونا در مراكز همه استان ها برگزار خواهد شد یعنی در سال های قبل كه آزمون كانون وكلای دادگستری مركز فقط در تهران برگزار می شد، امسال به دلیل شرایط كرونایی با همكاری اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری مقرر شد آزمون در مركز استان های زیرمجموعه كانون مركز برگزار شود.
وی ادامه داد: امسال در مركز استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، سمنان و تهران با حضور نمایندگان تام الاختیار كانون برگزار خواهد شد.
آقای مالكی درباره تعداد كار آموزان وكالت نیز گفت: امسال هزار و 800 نفر از طریق آزمون وكالت، كارآموزان وكالت جذب خواهیم كرد كه این تعداد بنا به تصمیم كمیته سه نفره موضوع ماده یك قانون كیفیت اخذ وكالت دادگستری تصویب شده است و تقریبا 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشتیم.
وی با بیان اینكه ما امسال در كانون مركز افزایش ظرفیت داشتیم، ادامه داد: پذیرش این تعداد كارآموز جدای از متقاضیان بند دال ماده 8 لایحه قانونی استقلال كانون وكلای دادگستری است ((طبق این ماده: تمام كسانی كه دارای لیسانس حقوق قضایی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم با حداقل 5 سال سابقه كار متوالی یا 10 سال متناوب در سمت های حقوقی در دستگاه های دولتی و وابسته به دولت و نهاد ها و نیرو های مسلح هستند، بعد از اجرای این قانون با داشتن سی سال سابقه خدمت بازنشسته شوند، بدون رعایت شرط سن با انجام نصف مدت مقرر كارآموزی، پذیرش می شوند.))
رئیس كانون وكلای دادگستری مركز درباره تعداد وكلای این مركز نیز گفت: در كانون وكلای دادگستری مركز كه زیرمجموعه اش استان های تهران، سیستان و بلوچستان، سمنان و هرمزگان است، بیش از 25 هزار وكیل داریم كه فعال هستند و با این هزار و 800 كارآموز وكالتی كه جذب می كنیم بعد از طی دوره كارآموزی تعداد وكلای ما به 27 هزار نفر وكیل خواهد رسید كه براساس رتبه بندی، توزیع جغرافیایی خواهند شد.

{$sepehr_media_5204451_350_250}
وی ادامه داد: در مورد پذیرش كارآموز وكالت مستقل عمل نمی كنیم و تابع كمیته سه نفره (ماده یك قانون كیفیت اخذ پروانه وكالت) هستیم كه متشكل از رئیس كل دادگستری استان، رئیس دادگاه انقلاب اسلامی استان و رئیس كانون وكلای دادگستری استان است.
آقای مالكی گفت: اكنون كانون مركز نمی تواند بگوید كه سال آینده چه تعداد وكیل پذیرش خواهد كرد آیا افزایش خواهد داشت یا خیر؟
وی افزود: با توجه به مولفه هایی كه در این كمیته مورد بحث قرار می گیرد، از جمله حوزه های قضایی، تعداد شعب دادگاه ها و امكاناتی كه در حوزه های قضایی برای آموزش كارآموزان وكالت وجود دارد، نسبت جمعیت به وكیل و وضع اشتغال وكلای جوان، درباره پذیرش تعداد وكلا تصمیم گیری می كنند كه در واقع با در نظر گرفتن جمیع این شرایط تصمیم می گیرند كه سال آینده چه تعداد باید كارآموز وكالت در كانون وكلا جذب كنیم.
رئیس كانون وكلای دادگستری مركز درباره اینكه به نسبت جمعیت، تعداد وكلا چقدر باید باشد؟ افزود: ما نمی توانیم یك معیار ثابتی را در این خصوص درنظر بگیریم، در كشور های مختلف دنیا به نسبت جمعیت تعداد وكیل متناسب با متغیر های مختلفی تعیین می شود. كشور هایی هستند كه حضور وكیل در محاكم دادگستری اجباری و الزامی است، طبیعتا در این كشور ها تعداد وكلا به نسبت جمعیت كشور یك نسبت بالاتر است، اما در كشور های كه وكالت دادگستری در آنجا ها اجباری و الزامی نشده و همین طور فرهنگ استفاده از وكیل نیز در آن كشور ها نهادینه نشده، این نسبت جمعیت یك مقدار ممكن است در این خصوص متفاوت باشد.
وی گفت: بنابراین در كشور ما با توجه به وضعی كه وجود دارد وكالت دادگستری اجباری نشده است و هم اكنون نیز بستر ها در این خصوص فراهم نیست و متاسفانه فرهنگ استفاده از وكیل نیز هنوز در كشور ما نهادینه نشده است یعنی مردم فكر می كنند خودشان می توانند یك كار فنی، تخصصی و حقوقی را كه طرح دعاوی یا دفاع از دعاوی باشد، انجام دهند.
رئیس كانون وكلای دادگستری مركز ادامه داد: از طرفی دیگر یك بخش عمده ای از ظرفیت های وكالت نیز متاسفانه در زیرمجموعه نهاد وكالت نیست، به همین علت این نسبت در كشور ما مناسب با این ظرفیت ها تعیین می شود.
   تاریخ: ۱۷:۱۲ - ۲۷/۰۵/۱۳۹۹   بازدید: ۵۹۴