دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دكتر جلیل مالكی در مراسم تحلیف تعداد ١٨٤ نفر از كارآموزان وكالت طرح كرد:رعایت اخلاق و رفتار حرفه ای از مهمترین آموزه های سوگند وكالت هستند.
 
دكتر جلیل مالكی در مراسم تحلیف تعداد ١٨٤ نفر از كارآموزان وكالت كه در گروه های كوچك تر برای رعایت پروتكل های بهداشتی در روزهای ٢٤ و ٢٥ بهمن ماه ١٤٠٠ برگزار شد ضمن تبریك ولادت مولی الموحدین علی علیه السلام و همچنین تبریك
دكتر جلیل مالكی در مراسم تحلیف تعداد ١٨٤ نفر از كارآموزان وكالت طرح كرد:
رعایت اخلاق و رفتار حرفه ای از مهمترین آموزه های سوگند وكالت هستند.

دكتر جلیل مالكی در مراسم تحلیف تعداد ١٨٤ نفر از كارآموزان وكالت كه در گروه های كوچك تر برای رعایت پروتكل های بهداشتی در روزهای ٢٤ و ٢٥ بهمن ماه ١٤٠٠ برگزار شد ضمن تبریك ولادت مولی الموحدین علی علیه السلام و همچنین تبریك روز پدر گفت:
امروز روز تحلیف كارآموزان محترم وكالت دادگستری است. كارآموزانی كه تا لحظاتی دیگر شرافت خود را وثیقه می گذارند و سوگند یاد می كنند كه نظامات و قوانین را محترم شمارند ، برخلاف شرافت قضاوت و وكالت اقدامی انجام ندهند به جز احقاق حق و رسیدن به عدالت منظور دیگری نداشته باشند و كارآموزانی كه سوگند یاد می كنند از اعمال نظرات سیاسی و شخصی و انتقام جویی و كینه توزی در امر وكالت اجتناب نمایند و حتی در امور شخصی راستی و درستی را سرلوحه كار خودقرار دهند.
به گزارش روابط عمومی كانون وكلای دادگستری مركز ایشان ادامه داد: آموزه های سوگند وكالت امروزه مبنای اخلاق و رفتار حرفه ای وكیل دادگستری در كشور ماست و ضرورت دارد كه همه ما نسبت به آن پایبند باشیم . اگر خدای ناكرده لحظه ای غفلت كنیم و اموزه های سوگند وكالت را فراموش كنیم سرنوشتی برای ما رقم خواهد خورد كه نتیجه ای آن از دست دادن اعتماد عمومی مردم به وكیل دادگستری و نهاد وكالت خواهد بود .
ایشان در ادامه افزودند : صرف نظر از ضمانت اجرای اخلاقی این سوگند كه طبیعتا هر وكیل قسم خورده ای باید ملتزم به آن باشد، ضمانت اجراهای انتظامی در مقررات وكالت برای این سوگند در نظر گرفته شده كه نقض حتی یك بند آن موجب شدیدترین مجازات انتظامی است .بنابر این
از همة شما عزیزان درخواست می كنم كه آموزه های این سوگند را كه امروز در قالب اخلاق حرفه ای تبدیل به یك منشور گردیده و در قالب نظامات به تصویب هیات مدیره رسیده است را رعایت كنید تا انشاالله موجبات سرافرازی شما و نهاد مستقل وكالت دادگستری فراهم گردد.
نكته آخر تاكید بر رعایت رفتار حرفه ای است. اخلاق حرفه ای امر بدیهی است كه همه ما باید رعایت كنیم و اما رعایت رفتار حرفه ای در كنار اخلاق حرفه ای باعث خواهد شد كه تشخص وكیل دادگستری در جامعه دوچندان شود . رفتار حرفه ای مجموعه رفتار و اقوالی است كه یك فرد حرفه ای را از یك فرد غیر حرفه و اماتور متمایز می سازد . این رفتار گاهی در مقابل همكاران قضایی رعایت می شود كه نمونه بارز ان كمك به قاضی در كشف حقیقت و پرهیز از هر اقدامی است كه موجب انحراف پرونده از مسیر درست ان شود و یا اقداماتی كه موجب اطاله دادرسی می شود.
رفتار حرفه ای در مقابل موكل و طرف دعوا از دیگر مواردی است كه تمایز یك وكیل حرفه ای از غیر حرفه ای را نشان می دهد .
باید توجه داشت كه استقلال وكیل فقط در مقابل مرجع قضایی نیست بلكه استقلال وكیل در مقابل موكل هم باید رعایت شود . توجه داشته باشیم كه وكیل دادگستری مستخدم موكل نیست كه هر حرف او را بپذیرد . وكیل قراردادی دارد و باید در راستای احقاق حق موكل در چهار چوب قوانین و مقررات همه توان خود را به كار گیرد ولی این تعهد قراردادی و قانونی به معنای این نیست كه هر خواسته غیر قانونی موكل را اجابت نماید .
همچنین وكیل باید در مقابل طرف دعوی یا وكیل طرف دعوی رفتار حرفه ای داشته باشد . نهایت احترام را رعایت نماید و از كینه توزی و انتقام جویی بپرهیزد .
و بالاخره رفتار حرفه ای در مقابل نهاد وكالت كه امروز از اهمیت بیشتری برخوردار است ایجاب می كند كه لحظه ای نهاد وكالت و كانون های وكلای دادگستری را تنها نگذاریم هوشیار باشیم و بی تفاوت نسبت به تهدیداتی كه استقلال نهاد وكالت را هدف گرفته است نباشیم .
امروز رئیس محترم كانون خراسان بدلیل امتناع از اجرای تعلیق وكیل توسط دادگاه عمومی و بدون حكم محكمه انتظامی وكلا ، مورد مواخذه قرار گرفته است . رفتار حرفه ای وكیل در مقابل نهاد وكالت حمایت از مدیرانی است كه زیر بار نقض استقلال وكیل و كانون وكلا نمی روند و اجازه نمی دهند كه امنیت حرفه ای وكیل دادگستری از بین برود.
روابط عمومی كانون وكلای دادگستری مركز
   تاریخ: ۲۰:۲۸ - ۲۵/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۴۳۳