دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

كانون های وكلا تعامل كنند تا ایرادات آیین نامه اجرایی لایحه استقلال كانون وكلا رفع شود
 
به نظر من وكالت شغل نیست/ اگر ما جشن استقلال بگیریم اما در عمل، وكلا مستقل نباشند، عدالت اجرا نخواهد شد
رحیمی

تهران (پانا) - وزیر دادگستری خطاب به رؤسای كانون های وكلای دادگستری گفت تعامل كنید كه ایرادات آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال كانون وكلا رفع شود، قوه قضاییه نیز برای رفع این ایرادات كمك می كند.

امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری در شصت و نهمین سالروز استقلال كانون وكلای دادگستری ضمن گرامیداشت سالروز وكیل مدافع، اظهار كرد: در دولت مردمی جناب دكتر رییسی پنجشنبه و جمعه تفاوتی با یكدیگر ندارد و همه مسئولان در حال تلاش هستند تا وضعیت مردم بهبود یابد.

وی افزود: اگر بخواهیم راجع به وكیل صحبت كنیم، باید راجع به وضعیت قضایی كشور صحبت كنیم. باید به ارتقا امنیت قضایی كشور فكر كنیم و در این خصوص صحبت كنیم. صرف اینكه شخصی، وكیل فرد دیگری می شود و به لحاظ تخصصی كه دارد به دفاع از او می پردازد، حتی اگر استقلال كامل داشته باشد، وكالت جایگاه خود را پیدا نخواهد كرد. اما اگر كاركرد نهاد وكالت ارتقا یابد می توانیم بگوییم كه این جایگاه به نحو درست تعریف شده است.

وزیر دادگستری بیان كرد: آن چیزی كه از استقلال كانون وكلا باید بیرون بیاید، استقلال وكیل در دفاع از موكل است. نتیجه استقلال باید به فرد وكیل بازگردد. و الا اگر ما جشن استقلال بگیریم اما در عمل، وكلا مستقل نباشند، عدالت اجرا نخواهد شد بر همین اساس گفته می شود وكیل و قاضی دو بال از بال های فرشته عدالت هستند.

وی ادامه داد: من سال ها قاضی بودم و قضاوت كردم وقتی یك وكیل دلسوز طرف یك پرونده بود به اجرای عدالت كمك می كرد اما اگر وكیل درگیر حواشی خود شود مخصوصاً حق الوكاله، احقاق حق و اجرای عدالت سخت خواهد شد. یك باب استقلال وكیل این است كه وكیل بداند چه جایگاهی دارد و برای اجرای عدالت كار كند.

رحیمی خاطرنشان كرد: به نظر من وكالت شغل نیست و منصبی شبیه منصب قضاوتی است. هم در قضاوت و هم در وكالت آسیب های زیادی وجود دارد و رؤسای كانون ها باید تلاش كنند كه این آسیب ها كاهش یابد. با جدایی و افتراق، این استقلال حفظ نخواهد شد. با تعامل و همفكری و مشاركت با دولت می توانید استقلال خود را حفظ كنید و كارآمدی خود را افزایش دهید.

وی به آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال كانون وكلای دادگستری اشاره كرد و افزود: این آیین نامه ممكن است ایراداتی داشته باشد و قطعاً ایرادات آن قابل رفع است. اینكه گفته شود چون آیین نامه اجرایی لایحه استقلال كانون وكلا دارای ایراد است، ما از اجرای آن خودداری می كنیم، قابل قبول نیست. این حرف را از هر كسی بپذیریم از وكلا نخواهیم پذیرفت چون ایرادات آن را باید با روش خود اصلاح كرد.

وی در پایان خطاب به وكلا گفت: تعامل كنید كه ایرادات آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال كانون وكلا رفع شود. قوه قضاییه نیز برای رفع این ایرادات كمك می كند اما شما فعلاً به اجرای این آیین نامه تمكین كنید.

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری كانون وكلای دادگستری
منبع خبر:
پانا
   تاریخ: ۱۸:۴۹ - ۰۶/۱۲/۱۴۰۰   بازدید: ۴۷۳