دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش تعداد وكلا در جامعه / هشدار جدی درباره آسیب اجتماعی وكیل بیكار
 
انائب رئیس كانون وكلای دادگستری مركز در گفت: افزایش وكیل باید متناسب با نیاز جامعه باشد و متصور نمی شود كه در شرایط فعلی افزایش تعداد وكلا مورد نیاز جامعه نیست. به همین دلیل افزایش بی رویه تعداد مجریان قانون قطعا تعداد بسیار زیادی از وكلا را تحت تاثیر قرار می دهد.
انائب رئیس كانون وكلای دادگستری مركز در گفت: افزایش وكیل باید متناسب با نیاز جامعه باشد و متصور نمی شود كه در شرایط فعلی افزایش تعداد وكلا مورد نیاز جامعه نیست. به همین دلیل افزایش بی رویه تعداد مجریان قانون قطعا تعداد بسیار زیادی از وكلا را تحت تاثیر قرار می دهد.

اجتماعی افزایش تعداد وكلا در جامعه / هشدار جدی درباره آسیب اجتماعی وكیل بیكار

این روز ها شرایط اقتصادی ، تورم و بیكاری همه بر وضعیت نابه سامان معیشت مردم دامن زده اما بیكاری مهمترین مقوله در بین این عوامل است چرا كه اگر جوانان شغلی داشته باشند وضعیت بهتر اقتصادی دارند . شاید جالب باشد بدانید كه وكلا از این امر مصون نیستند. طرح تسهیل صدور مجوزهای كسب و كار چند سالی در انتظار تصویب خاك میخورد، طرحی كه مخالفان و و موافقان متعددی رابه همراه داشت.موافقان این طرح بر این باور تكیه زده بودند كه با تصویب این طرح راه برای جوانان و اشتغالزایی آنان كنار رفته و گروه مخالف اصرار بر این دارند كه دیدگاه اقتصادی حاكم بر این طرح موجب می شود تا تبعات غیرقابل جبرانی بر ساختار قضایی و اصل دادرسی عادلانه به بار اید و شان این حرفه مقدس نادیده گرفته شود.

كارن روحانی، نائب رئیس كانون وكلای دادگستری مركز در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می گوید: افزایش وكیل باید متناسب با نیاز جامعه باشد.

وی در پاسخ به اینكه آیا طرح تسهیل صدور مجوز های كسب و كار تاثیری بر تعداد وكلا وحرفه وكالت دارد یا خیر عنوان كرد: افزایش وكیل باید متناسب با نیاز جامعه باشد و متصور نمی شود كه در شرایط فعلی افزایش تعداد وكلا مورد نیاز جامعه نیست. به همین دلیل افزایش بی رویه تعداد مجریان قانون قطعا تعداد بسیار زیادی از وكلا را تحت تاثیر قرار می دهد.

روحانی ادامه داد: موكلین و مردم باید به وكلایی مراجعه كنند كه از لحاظ كیفی و علمی از سطح متناسب و استانداردی برخوردار باشند.

دانش حقوقی كافی برای ورود به عرصه وكالت لازم است روحانی با اشاره به اینكه افرادی كه وارد این حرفه می شوند باید از دانش كافی برخوردار باشند در این زمینه توضیح داد: اگر كسانی وارد عرصه وكالت می شوند از سطح دانش كیفی مناسبی برخورد دار نباشند جامعه به آنها اقبالی نشان نمی دهند. تنها مشكلی كه در دادگاه های قضایی به وجود می آید، كیفیت طرح و دفاع از دعوا را تحت تاثیر قرر می دهد و نگرانی ما هم از بی كیفیت شدن طرح و دفاع از دعوا است.

وكیل پایه یك دادگستری در پاسخ به این سوال كه آیا این طرح برای كمك به حرفه وكالت و اشتغالزایی است یا یا خیر گفت: ما اعتقاد داریم این موضوع یكی از آسیب های ناشی ازجذب بی رویه دانشجوی حقوق است یعنی دانشگاه ها به طور نامناسب و غیر اصولی، جذب دانشجو ی كرده اند. اما متاسفانه این جذب دانشجو كه متناسب با نیازجامعه نبوده و موجب شده است تا فارغ التحصیلانی را وارد جامعه كند كه متقاضی كار باشند . ولی قرار نیست به هر صورت نهاد های متولی امر وكالت برای این موضوع تاوان دهند. جامعه از كانون وكلا انتظار دارد وكلایی را به جامعه تحویل دهد كه به لحظ كیفی و علمی داری سطح مطلوبی باشند، دستگاه قضایی هم همین انتظار را دارد. چرا كه وكلایی كه به جامعه قضایی ورود پیدا می كنند باید باید به درستی در دادگاه دفاع كنند كه در خور شان وكالت باشد و با افزایش تعداد وكلا و پایین آمدن سطح كیفی و علمی این امر میسر نخواهد شد.

كارن_روحانی

تدابیر هوشمندانه برای برگزاری آزمون وكلا روحانی در پاسخ به این كه موضع گیری كانون وكلا برای برگزاری آزمون وكلا و صدور مجوز در شرایطی كه این طرح تصویب رسیده است بیان كرد: اگر این طرح اجرایی شود كانون های وكلا متعاقبا تصمیماتی را برای جذب بهتر و دقیق تر وكلا خواهند گرفت و ما مطیع قانون خواهیم بود.

وكیل پایه یك دادگستری اضافه كرد: در صورتی كه بیش از حد جذب وكیل داشته باشیم و وكلا در فرآیند كیفی مطلوب جذب نشوند، عملا یك فارغ التحصیل بی كار را به یك وكیل بی كار تبدیل نكرده ایم وفكر میكنم آسیب اجتماعی وكیل بی كار بیشتر از یك فارغ التحصیل بی كار باشد كه به تبع اثرات مخرب بیشتری بر جامعه و حرفه وكالت می گذارد.

شناخت كافی از این حرفه وجود ندارد كارن روحانی در پایان در پاسخ به این سوال كه آیا این طرح به دلیل ضعف اراده اجرایی كشور تصویب شده یا به دلیل ضعف كانون وكلا در صدور پروانه وكالت خاطر نشان كرد: من معتقدم به دلیل اینكه شناخت كافی از جامعه ی حقوقی و ماهیت این شغل وجود ندارد به عبارتی اگر بدانند این حرفه مقدس باید چه ویژه گی ها و خصوصیاتی داشته باشد نباید از منظر اقتصاد و كسب و كار به این امر مهم نگاه كنند. من فكر میكنم مقداری این نگاه بازاری به این حرفه و كسب وكار تلقی كردن آن موجب شده تا ویژه گی های علمی و حقوقی موضوع تحت شعاع قرار بگیرد و موجب آسیب به این حرفه مقدس شود.
   تاریخ: ۱۴:۲۰ - ۲۲/۰۲/۱۴۰۱   بازدید: ۴۳۲