دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیام دكتر جلیل مالكی به همایش بین المللی استانداردهای حرفه وكالت
 
وكالت در ایران با ظهور و گسترش نهادهای مدنی گره خورده و تبلوری عمیق از عدالت خواهی ملتی است كه با مشروطیت حاكمیت قانون را به عنوان سرمشق اصلی حركت خود در مسیر آرمانهای عدالت خواهانه برگزید.
همكاران و اساتید ارجمند، حضور شما را در همایش بین المللی استانداردهای حرفه وكالت خیر مقدم عرض می نمایم. از اینكه شاهد حضور وكلا، اساتید و حقوقدانان فرهیخته در این نشست علمی هستیم بر خود می بالیم و امیدوارم در این فرصت یكروزه تلاش عزیزان و دستاندركاران همایش در بالندگی و هم افزایی علمی و عملی حرفه وكالت ثمربخش باشد.
وكالت در ایران با ظهور و گسترش نهادهای مدنی گره خورده و تبلوری عمیق از عدالت خواهی ملتی است كه با مشروطیت حاكمیت قانون را به عنوان سرمشق اصلی حركت خود در مسیر آرمانهای عدالت خواهانه برگزید. همایش بین المللی استانداردهای وكالت فرصت مناسبی است برای به نمایش گذاردن توانمندیها و ویژگیهای این حرفه مقدس در حفظ و حراست از حقوق ملت همانگونه كه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است. استاندارد های حرفه وكالت طیف وسیعی از موضوعات از تعهدات و الزامات حرفه ای تا مقررات انتظامی و قواعد رفتاری را در برمی گیرد. این قواعد در كشورهای مختلف در قالب های متفاوت اما با ماهیتی واحد تحت انتظام قرار گرفته و در كشور ما با ظهور مشروطیت وكالت دادگستری به عنوان یكی از اركان نظام دادرسی مورد توجه قانونگذار قرار گرفت و با دمیدن روح استقلال در پیكره تازه شكل گرفته این حرفه در چارچوب لایحه قانونی استقلال كانون وكلای دادگستری موجبات بالندگی و حركت به سوی اهداف متعالی آن فراهم گردید. استقلال به عنوان جوهر ذاتی نهاد وكالت هدایت گر مدیران این نهاد كهن در گذر ایام بوده است. كانون های وكلا پس از تشكیل نه تنها در نظام حقوقی ایران نقش بسزایی داشته است بلكه از همان ابتدای تأسیس كانون وكلای بین المللی IBA به عنوان یكی از كشورهای تآثیر گذار در تشكیل و تدوین اساسنامه این نهاد معتبر بین المللی در زمینه حرفه وكالت ایفای نقش نمود و به عضویت آن درآمد و این عضویت كماكان ادامه دارد. این امر بیانگر هوشمندی و تدبر مدیران نهاد وكالت در همطرازی خود در همسان سازی حرفه وكالت در سطح بین الملی در میان نظام های بزرگ حقوقی بوده است. حضور در مجامع بین المللی و بیان دیدگاه ها و تبادل تجارب میان كانون های وكلا همواره مدنظر كانون های وكلا بوده به نحوی كه امروزه اكثر كشورها و نهادهای بین المللی مرتبط با حرفه وكالت با نظام حقوقی حاكم بر نهاد وكالت در ایران آشنایی داشته و به عنوان یكی از كشورهای پیشرو در زمینه قاعده مندی نظام وكالت و اعطای استقلال به آن در دنیا می شناسند.
در سال ١٩٩٤ در پرتو افزایش تدریجی تعرض بر استقلال قضات و وكلا كمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد مبادرت به انتخاب گزارشگر ویژه استقلال قضات و وكلا به موجب قطعنامه ٤١/١٩٩٤ نمود كه وظایف این گزارشگر به موجب قطعنامه های بعدی تاكنون ادامه یافته است. مجموعه اقدامات بین المللی و داخلی كشورهای در زمینه وكالت نشانگر اهمیت آن در سیستم دادرسی عادلانه است. حاكمیت قانون كه امروزه به عنوان شاخصه اصلی حاكمیت مطلوب محسوب می گردد جز در سایه وجود نهاد وكالت مستقل محقق نمی شود. همایش استانداردهای وكالت كه به همت كانون وكلای مركز و اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری (اسكودا) و دانشگاه شهید بهشتی برگزار می گردد فرصتی است برای بیان به نمایش گذاردن جنبه های مختلف حرفه ای و حقوقی وكالت دادگستری تا بنمایانیم كه چرا وكالت حرفه ای است مقدس؟ و چرا تلاش در كسب و كار جلوه دادن آن تلاشی است بیهوده!
اصول بین المللی رفتاری برای حرفه وكالت مصوب سال ٢٠١١ IBA و مقررات بین المللی رفتاری وكلای دادگستری كانون وكلای بین المللی (IBA) مصوب ١٩٥٦ و اصلاح آن در سال ١٩٨٨ از جمله اقداماتی است كه در راستای همسان سازی مقررات رفتاری و نزاكتی حرفه وكالت صورت پذیرفته و كانون وكلا در پرتو مقررات حرفه ای و رفتاری موجود در لایحه قانونی استقلال كانون وكلای ١٣٣٣ و آیین نامه لایحه قانونی و همچنین قانون كیفیت اخذ پروانه وكالت با تدوین منشور اخلاق و رفتار حرفه ای وكلای دادگستری در سال ١٣٩٩ حركتی نو در راستای انطباق موازین حقوقی حاكم بر وكالت با مقررات روز بین المللی و فن آوری های نوین نمود
همكاران عزیز درخت كهن وكالت دادگستری ریشه ای عمیق در نظام دادرسی كشورماk دارد و طوفان حوادث و ناملایمات نتوانست قامت استوار این نهاد كهن را خم نماید هرچند سیمایش شادابی و طراوت نخستین را ندارد و رنجور از بی مهری هاست. رجای واثق دارم با هم اندیشی و تعاطی افكار در قالب نشست ها و همایش های علمی می توانیم ازین گذرگاه تاریخی عبور سرافرازانه داشته باشیم و بیرق وكالت را در رسیدن به قله های رفیع عدالت همراه گردیم.
روابط عمومی كانون وكلای دادگستری مركز
   تاریخ: ۱۰:۳۴ - ۰۸/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۴۹۸