دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارشی درخصوص لغو آزمون وكالت به كمیسیون اصل 90 مجلس ارسال كردیم/ از طرف داوطلبانی كه ضربه خوردند، شكایت می كنیم
 
رییس اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری ایران در خصوص پیگیری قانونی تعویق آزمون وكالت نیز گفت: گزارشی به كمیسیون اصل 90 مجلس ارسال كردیم و ملاقاتی نیز با اعضای این كمیسیون خواهم داشت كه این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. همچنین به سازمان بازرسی كل كشور نیز نامه زدیم كه به این موضوع ورود ...
گزارشی درخصوص لغو آزمون وكالت به كمیسیون اصل 90 مجلس ارسال كردیم/ از طرف داوطلبانی كه ضربه خوردند، شكایت می كنیم
رییس اتحادیه سراسری كانون های وكلای دادگستری ایران در خصوص پیگیری قانونی تعویق آزمون وكالت نیز گفت: گزارشی به كمیسیون اصل 90 مجلس ارسال كردیم و ملاقاتی نیز با اعضای این كمیسیون خواهم داشت كه این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. همچنین به سازمان بازرسی كل كشور نیز نامه زدیم كه به این موضوع ورود كند تا مشخص شود علت اعلام لغو آزمون در زمانی كه تنها ساعاتی با زمان آزمون باقیمانده چیست.

جعفر كوشا در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص لغو آزمون وكالت، اظهار كرد: ما وظیفه قانونی داریم كه آزمون وكالت را برگزار كنیم؛ این آزمون در سال 99 باید گرفته می شد و عدم برگزاری این آزمون خلاف قانون است. موضوع داوطلبان و خانواده های آنها را نیز باید مد نظر قرار داد؛ داوطلبان برای اشتغال و آزمون امید دارند. مسئله دوم نیز سوء جریان، سوءمدیریت و شرایط خاص كشور درباره مقابله با كروناست.

رییس اتحادیه سراسری كانون وكلای دادگستری ایران افزود: ما به عنوان اتحادیه، نماینده كانون ها برای برگزاری آزمون ها هستیم. یعنی در واقع هر ساله در اردیبهشت ماه رؤسای كانون ها با رؤسای دادگستری و رییس دادگاه انقلاب ظرفیت ها را مشخص می كنند و طی نامه ای ما را نماینده قرار می دهند. یعنی ما نماینده هستیم و اصالت نداریم. ما به عنوان نماینده بهترین سازمانی را كه در بحث فنی و تخصصی تبحر در برگزاری آزمون دارد را انتخاب می كنیم و ما سازمان سنجش را انتخاب كردیم؛ اسكودا به عنوان كارفرما و سازمان سنجش به عنوان پیمانكار و مجری است.

وی با بیان اینكه به سازمان سنجش اعتماد كامل داشتیم و داریم، گفت: معمولاً در هر سال، آبان ماه آزمون برگزار می شد اما در دو سال اخیر این آزمون در آذر ماه برگزار شد. بنابراین طبق روال آزمون سال 99 باید 28 آذر ماه برگزار می شد اما متاسفانه با شیوع ویروس كرونا پیامك های زیادی مبنی بر درخواست تعویق آزمون دریافت كردیم. ما هم به دلیل حفظ سلامت داوطلبان و رعایت پروتكل های بهداشتی، آزمون را به تعویق انداختیم.

كوشا ادامه داد: طبق توافق ما با سازمان سنجش، 22 اسفند برای برگزاری آزمون تعیین شد اما متاسفانه پس از اینكه كارت های ورود به جلسه توزیع شد، مسئولی در ستاد ملی مقابله با كرونا طی تماسی تلفنی با رییس سلزمان سنجش اعلام می كند كه این آزمون به دلیل شرایط كرونایی نباید برگزار شود و سپس این درخواست به صورت كتبی به رئیس سازمان سنجش اعلام می شود. در نهایت سه شنبه صبح اعلام می شود و دلیل لغو آن هم تعداد كم مراكز آزمون اعلام شد.

وی تأكید كرد: ما انتظار داشتیم سازمان سنجش طبق پروتكل های بهداشتی مراكز برگزاری آزمون را افزایش دهد اما متاسفانه به جای افزایش مراكز برگزاری، آزمون را لغو می كنند.

رییس اسكودا ادامه داد: ظاهراً سازمان سنجش لیست تمامی آزمون ها را به ستاد مقابله با كرونا اعلام كرده است و كمیته انتظامی ستاد با برگزاری آزمون استخدامی و دكتری با تعداد شركت كنندگان بیشتر از آزمون وكالت و حتی آزمون وكالت موافقت كرده است اما به دلیل افزایش ندادن حوزه های آزمون توسط سازمان سنجش، ستاد ملی مقابله با كرونا آزمون را لغو كرد.

این حقوقدان خاطرنشان كرد: ما نباید با روان مردم بازی كنیم؛ احساس ناامنی بدتر از ناامنی است. این آقایان در سازمان سنجش هم سومدیریت داشتند و هم با نهاد وكالت مشكل داشتند.

كوشا یادآور شد: پس از لغو آزمون 22 اسفند، با رئیس سازمان سنجش دیدار كردیم و ایشان اعلام كردند كه اولین جلسه بعد از عید نوروز آزمون را برگزار خواهند كرد. بر همین اساس تاریخ 20 فروردین ماه را برای ما نهایی كردند. اما مجدداً پس از مدتی اعلام كردند كه آزمون برگزار نخواهد شد و ما باید به ستاد مقابله با كرونا برویم و برای برگزاری آزمون مجوز دریافت كنیم و ما نیز با مراجعه به سناد مقابله با كرونا مجوز برگزاری آزمون را با رعایت پروتكل های بهداشتی دریافت كردیم اما مجدداً ستاد مقابله با كرونا ضمیمه ای به مجوز خطاب به سازمان سنجش ارسال كرد و طبق آن ضمیمه، سازمان سنجش اعلام كرد آزمون برگزار نخواهد شد. اما در نهایت با پیگیری های ما و شفاف سازی سخنگوی ستاد مقابله با كرونا، قرار بر برگزاری آزمون شد و كارت ها نیز توزیع شد. یك روز قبل از آزمون در حالی كه ما در حال مستقر شدن در حوزه ها بودیم، ساعت 19:30 خبر لغو آزمون به ما رسید.

وی با بیان اینكه به نظر من این افراد با عناد یا سو مدیریت هدف لغو آزمون وكالت را داشتند، افزود: این افراد قصد دارند وكلا حكومتی شوند. وكیلی كه پروانه خود را از قوه قضاییه دریافت كند، نمی تواند استقلال در اطلاع رسانی شفاف اخبار پرونده ها را داشته باشد. در حالی كه ما سعی می كنیم همیشه تعامل داشته باشیم و با وجود اینكه این وضعیت پیش آمده، تقابل نخواهیم كرد و بنای تقابل در سیاست ما نیست اما متاسفانه تعامل كنونی ما نیز مورد سوء استفاده قرار گرفته و كاملاً یك طرفه است.

كوشا در خصوص پیگیری قانونی تعویق آزمون وكالت نیز گفت: گزارشی به كمیسیون اصل 90 مجلس ارسال كردیم و ملاقاتی نیز با اعضای این كمیسیون خواهم داشت كه این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. همچنین به سازمان بازرسی كل كشور نیز نامه زدیم كه به این موضوع ورود كند تا مشخص شود علت اعلام لغو آزمون در زمانی كه تنها ساعاتی به آزمون باقی مانده چیست.

رییس اسكودا تأكید كرد: حتماً شكایت به معنای تظلم و دادخواهی از طرف داوطلبانی كه ضربه روحی، روانی و مادی دیدند، خواهیم كرد.
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۱۳:۴۳ - ۲۷/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۵۱۰