دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سرمایه های اجتماعی وكالت تقویت شود
 
رئیس كل دادگستری استان یزد گفت: وكلا به دنبال تقویت سرمایه اجتماعی وكلا در بین مردم باشد.
تعامل با دستگاه قضا رمز موفقیت كانون وكلاستبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، غلامعلی دهشیری رئیس كل دادگستری استان یزد در نشست با اعضای هیئت مدیره جدید كانون وكلای استان یزد، گفت: برلزوم تقویت سرمایه های اجتماعی وكالت تاكید كرد و گفت: باید هیئت مدیره جدید با توجه به رویكرد های آموزشی، به دنبال تقویت سرمایه اجتماعی وكلا در بین مردم باشد.

او افزود: وكیل حامی عدالت باید این دو جنبه را همسو قرار دهد تا جایگاه این حرفه حفظ شود اگر جنبه معنوی این حرفه هدایتگر جنبه اقتصادی باشد این وكیل محكوم به خیر خواهد شد، اما اگر جنبه معنوی این حرفه در مسیر جنبه مادی آن بكار گرفته شود آسیبی برای این حرفه خواهد بود.

رئیس كل دادگستری استان یزد اظهار داشت: با نام بردن از عدالت غالباً نام وكیل و قاضی بیاد می آید و این ها با هم گره خورده اند لذا باید این دو حرفه در رسالت خود در تحقق عدالت، ثابت قدم باشند چرا كه كوتاهی این دو قشر در تضییع حقوق مردم اثرگذار است.

او با بیان اینكه وكیل و قاضی هر دو از اسماء الله هستند، افزود: باید سعی كرد این روح معنوی كه در این دو عنوان وجود دارد محافطی برای آنان باشد چرا كه نشست و شكست یكی قطعا به دیگری آسیب می رساند.

او با اشاره به اینكه رفتار و عمل هر دو مجموعه خالی از عیب نیست، تصریح كرد: باید به نگاه دیگران از عملكرد خود توجه داشته و به دنبال تقویت سرمایه های اجتماعی و مردمی باشیم.

رئیس كل دادگستری استان با اشاره به نقاط مشترك در بین دو مجموعه، اظهار داشت: باید با حفظ استقلال از این نقاط مشترك برای گره گشایی از كار مردم و كشف حقیقت و رشد و تعالی جامعه بالاخص كمك به تحول در دو حوزه قضا و وكالت بهره برد.

او با اشاره به اصل 35 قانون اساسی، تصریح كرد: این اصل كه ناظر بر حق انتخاب وكیل است مبتنی بر اصل آزادی دفاع است و قطعا استقلال وكلا به معنای همان اصل آزادی دفاع وكیل از حق موكل است و وكیل به دور از فشار ها به بهترین نحو آزادانه با رعایت منزلت برای احقاق حق حقوقی خود و جامعه عمل كند و نباید استقلال وكیل به معنای خروج از حوزه كنترل و نبود پاسخگویی تعبیر كرد.

دهشیری تصریح كرد: بحث مهارت های رفتاری و آموزش مبانی نظری باید برای كارآموزان وكالت كه در ابتدی این مسیر هستند مورد توجه قرار گیرد.

او وكالت دارای دو جنبه متفاوت معنوی و مادی است جنبه معنوی آن حركت در مسیر عدالت و كمك به قضات برای احقاق حق و ابطال باطل با دفاع از حق است و دیگری جنبه مادی كار وكالت است كه دردرجه دوم این حرفه قرار دارد و همان كسب درآمد از وكالت است.

رئیس كل دادگستری استان به فرآیند اصلی حرفه وكالت اعم از دریافت، پرداخت، تاسیس دفتر، پذیرش وكالت و دفاع از موكل و رخنه های متعدد اخلاقی در این حوزه اشاره كرد و گفت: باید برای وكلای جوانی كه در این عرصه قدم می گذارند مباحث اخلاقی و معنوی مورد اهتمام و آموزش قرار گیرد.

او به برخی مشكلات مطرح در حوزه كانون اشاره كرد و گفت: نابرابری در دریافت حق انتقال وكلا، وجود شائبه رفتار های سلیقه های در دریافت و پرداخت ها، حضور كم رنگ كانون وكلای پایه یك استان به عنوان سرمایه های اجتماعی استان در خانه صنفی خود، عدم فعالیت برخی از كمیسیون های كانون وكلا، حضور پررنگ كانون در عرصه های مختلف در حمایت از نظام و انقلاب و نقض حقوق بشر علیه ایران از جمله مواردی است كه باید مورد توجه هیئت مدیره جدید قرار گیرد.

رئیس هیئت مدیره كانون وكلا نیز در این نشست با اشاره به برگزاری انتخابات كانون وكلا استان با 12 نامزد در 5 تیر سال جاری گفت: فضای پرشور انتخابات این دوره هم از نظر برنامه های اعلامی از سوی كاندیدا ها و هم از نظر تعداد افراد مشاركت كننده در این انتخابات قابل توجه بود.

او از دادگستری به عنوان خانه دوم وكلا یاد كرد و افزود: هیئت مدیره جدید به دنبال خارج شدن از فضای حرف و تمركز بر حوزه عمل در ارتباط سازنده با مجموعه دستگاه قضا استان است.
   تاریخ: ۱۵:۱۹ - ۰۶/۰۵/۱۳۹۹   بازدید: ۵۹۳