دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

با توسل به شیوه های كیفری نمی توان از حقوق كاربران در فضای مجازی صیانت كرد/ فیلترینگ را مجرمانه تلقی كنند، فقط بار دادگستری افزوده می شود
 
نایب رئیس كانون وكلای دادگستری مركز تاكید كرد: با توسل به شیوه های كیفری نمی توانیم به آن هدف اصلی كه صیانت فرهنگی و اجتماعی از آسیب های ناشی از استفاده گسترده از فضای مجازی است، دست پیدا كنیم. اگر فیلترینگ را مجرمانه تلقی كنند، فقط بار دادگستری افزوده می شود و پرونده های متعدد و زیادی وقت ...
با توسل به شیوه های كیفری نمی توان از حقوق كاربران در فضای مجازی صیانت كرد/ فیلترینگ را مجرمانه تلقی كنند، فقط بار دادگستری افزوده می شود
نایب رئیس كانون وكلای دادگستری مركز تاكید كرد: با توسل به شیوه های كیفری نمی توانیم به آن هدف اصلی كه صیانت فرهنگی و اجتماعی از آسیب های ناشی از استفاده گسترده از فضای مجازی است، دست پیدا كنیم. اگر فیلترینگ را مجرمانه تلقی كنند، فقط بار دادگستری افزوده می شود و پرونده های متعدد و زیادی وقت قضات و دادسراها را خواهد گرفت.

كارن روحانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص طرح صیانت از حقوق كاربران در فضای مجازی، اظهار كرد: هر قانونی در بستر عینیت های موجود و اجتماعی خود شكل می گیرد و قانون نمی تواند از ضرورت های عینی جامعه فاصله داشته باشد. امروز استفاده از فضای مجازی و اطلاعات مندرج در آن به نحوی در زندگی مردم دخالت پیدا كرده كه هر نوع محدودیت در آن می تواند موجب محدود شدن دایره امور تجاری و عمومی مردم باشد. ضمن اینكه قواعد و مقررات معمولا در این موارد جنبه حمایتی دارد نه جنبه تحدیدی یعنی تلاش می كند كه از حق مردم بر دسترسی به اطلاعات حمایت كند.

این وكیل دادگستری با اشاره به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سال 88، افزود: در سال 88 سطح استفاده از فضای مجازی نسبت به امروز كمتر بود و مردم به آن وابسته نبودند. هرچه جلوتر می رویم وابستگی مردم به فضای مجازی بیشتر می شود؛ خصوصاً اینكه اتفاقات ناشی از بیماری كرونا و تعطیلی ها و روی آوردن به تجارت های مجازی و اساساً دوركاری و فضاهای آموزشی مجازی این وابستگی را افزایش داد؛ بنابراین قانون گذار باید در راستای بسط دسترسی افراد به این فضا و نظام مند كردن آن گام بردارد.

وی بیان كرد: طبعاً اقدامات محدودكننده خیلی پاسخگو نیست و به جای این بایستی ما از فرهنگ سازی استفاده كنیم اینكه ما برای حل هر موضوعی به قوانین كیفری رو ی بیاریم و بخواهیم از طریق اعمال مجازات و تنبیه، بازدارندگی ایجاد كنیم صحیح نیست. ما بایستی فرهنگ ایجاد كنیم.

روحانی اظهار كرد: بگذاریم كه این توانمندی ها و رویكردها به طور طبیعی رشد كند یعنی با ایجاد فرهنگ دسترسی عمومی به پیام رسان های داخلی و پلتفرم های داخلی و نرم افزار داخلی با گسترش و ایجاد فضای رقابتی میدان دهیم تا در داخل، برنامه نویس ها و نرم افزار نویس های ما به سمت رقابت بروند.

وی با بیان اینكه ما باید بستر را برای رقابت پلتفرم های داخلی فراهم كنیم، گفت: با قانونگذاری نمی توان این كار را كرد. الان در خصوص فیلترینگ اگر ما بیاییم و فیلترینگ را ممنوع كنیم، بسیاری از نرم افزارهای فیلترینگ هستند كه نیاز به خریدن ندارد و در بستر فضای مجازی موجود است.

نایب رئیس كانون وكلای دادگستری مركز ادامه داد: اگر فیلترینگ را مجرمانه تلقی كنند، فقط بار دادگستری افزوده می شود و پرونده های متعددی وقت قضات و دادسراها را خواهد گرفت. قطعاً با تصویب این قانون بازدارندگی ایجاد نخواهد شد و تنها مردم درگیر دعاوی می شوند اما اگر همین كار با فرهنگ سازی و ایجاد بستر فرهنگی مناسب صورت بگیرد، قطعاً پاسخگو خواهد بود.

وی تصریح كرد: اینكه فرزندان ما نباید به صورت آزاد به تمامی اطلاعات موجود در فضای مجازی دسترسی پیدا كنند، كاملاً درست است و در سایر كشورهای دنیا نیز این چنین است حتی در برخی از كشورها، محدودیت های بیشتری اعمال می شود اما محدودیت ها در قالب قانون نبوده بلكه ابتدا در قالب فرهنگسازی و در قالب ممنوعیت های محدود بوده كه امروز اثرگذار است.

روحانی خاطرنشان كرد: به نظر من با توسل به شیوه های كیفری نمی توانیم به آن هدف اصلی كه صیانت فرهنگی و اجتماعی از آسیب های ناشی از استفاده گسترده از فضای مجازی است، دست پیدا كنیم.

انتهای پیام/
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۰۹:۳۶ - ۱۰/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۵۴۳