دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاضدت قضایی؛ وكالت حمایتی
 
رئیس اداره معاضدت قضایی كانون وكلای دادگستری مركز رئوس فعالیت های این اداره را به مناسبت روز وكیل مدافع تشریح كرد.
معاضدت قضایی؛ وكالت حمایتی به گزارش ایسنا حسین طالع رئیس اداره معاضدت قضایی كانون وكلای دادگستری مركز در مطلبی كه در اختیار ایسنا قرار داده است نوشت:

«در راستای اهداف قانونی اداره معاضدت و اجرای سیاست های مصوب هیات مدیره محترم كانون وكلای مركز، پیوسته دو موضوع محور اصلی فعالیت مد نظر این اداره می باشد 1- كمك به مردم نیازمند و تسهیل در گرفتن خدمات حقوقی اقشار بی بضاعت از اداره معاضدت 2 - تشویق و ترغیب همكاران وكیل در مشاركت و همكاری موثر با اداره معاضدت قضایی.

مردم نیازمند و اقشار آسیب پذیر بعنوان جامعه هدف، اصلی ترین مخاطبان اداره معاضدت بشمار می روند. اطلاع رسانی به مخاطبین از راه های مختلف مانند دفاتر مشاوره مستقر در مجتمع های قضایی، سازمان زندانها، شوراهای حل اختلاف و سازمان های حمایتی چون بهزیستی، كمیته امداد امام خمینی ، انجمن ام اس و ... بعنوان پایگاه های شناسایی و ارجاع افراد به مركز اداره و با هماهنگی های لازم با مسئولین مربوطه در نظر گرفته شده است و به موازات آن از فضای مجازی و ارتباط مستمر با رسانه ها استفاده می گردد. به یمن اقدامات صورت گرفته و ارتباطات با جامعه هدف، دفتر مركزی اداره معاضدت روزانه با مراجعین نیازمند از اقشار مختلف آسیب پذیر روبرو بوده كه جهت دریافت خدمات حقوقی (مشاوره حقوقی و یا معرفی وكیل معاضدتی) به دفتر مركزی اداره معاضدت واقع در تهران، خیابان سعدی شمالی، ساختمان 250، طبقه هشتم مراجعه می نمایند.

علیرغم مصوبه قانونی و تكلیف بر انجام حداكثر 3 پرونده حقوقی معاضدتی از سوی وكلای محترم، تقویت انگیزه همكاران مدنظر بوده است تا به كمك خدا پسندانه و یاری رساندن تخصصی به مردم همت گمارند. از جمله این اقدامات جلسات مستمر و موثر با كارآموزان وكالت در محل اداره معاضدت با هدف آشنایی با ساختار اداره معاضدت قضایی و تشویق آنان جهت همكاری پس از دریافت پروانه پایه یك است كه اینك شاهد همكاری طیف وسیعی از وكلای محترم مخصوصاً جوانان و بانوان ، بدون چشمداشت و با عشق و علاقه وافر با اداره معاضدت قضایی كانون وكلا می باشیم كه درخور ستایش و ستودنی است.

همچنین در شرایط سخت كرونا و مشكلات ناشی از آن، علیرغم آنكه برخی همكاران در راه خدمت رسانی به كرونا مبتلا شدند، گروه هایی متشكل از وكلای پایه یك دادگستری در كلیه دفاتر فعال مشاوره قضایی در مراكز قضایی و غیرقضایی بصورت روزانه، مستمر و سازماندهی شده حضور داشته و هیچ یك از دفاتر مشاوره قضایی تاكنون تعطیل نگردیده است.

رئوس عملكرد اداره معاضدت قضائی كانون وكلای دادگستری مركز طی سال های 1398 - 1400 اجمالاً به شرح زیر است:

در حال حاضر وكلای در حال همكاری با اداره معاضدت بیش از 1100 وكیل بوده كه به عنوان مشاور در دفتر مركزی و سایر مجتمع های قضایی و دادسراها و همچنین سازمان ها مشغول خدمات رسانی به بیش از 2000 نفر مراجعه كننده در روز می باشند. ضمن آن كه تعداد وكلای معاضدتی معرفی شده در پرونده های حقوقی و دعاوی خانواده از سال 1399 تا كنون بیش از 2750 وكیل می باشد كه در مجموع اداره معاضدت افتخار همكاری با 3850 وكیل را دارد.

در حال حاضر اداره معاضدت قضایی با بسیاری از مجتمع های قضایی استان تهران همكاری مستمر دارد كه بالغ بر سی مجتمع قضایی و غیرقضایی است.

افتتاح دفاتر معاضدتی در طول 9 ماهه گذشته:

طی مكاتبات و مذاكرات و تفاهم نامه های انجام یافته با مسئولین محترم دادگستری و سازمان زندان ها و سازمان های خدمات عمومی در 9 ماه گذشته تا كنون دفاتر معاضدت و مشاوره در مراكز زیر افتتاح شده است:

1- دادسرای ناحیه 6

2- دادسرای ناحیه 7

3- دادگستری شهرستان دماوند

4- دادگستری شهرستان لواسان

5- ندامتگاه تهران بزرگ

6- سازمان بهزیستی (در منطقه 6 تهران)

7- كانون اصلاح و تربیت

8- شورای حل اختلاف منطقه 5 (اكباتان)

9- كمیته امداد امام خمینی ( میدان فردوسی )

10- انجمن ام اس تهران

بدبهی است در صورت علاقه مندی و همكاری دادگاه ها و دادسراها در تخصیص مكان مناسب برای وكلا، اداره معاضدت ظرفیت توسعه دفاتر معاضدتی خود را دارد.

افتتاح كلینیك معاضدتی حقوق شهروندی:

این كلینیك مورخ 1399/09/26 با حضورمسئولین قضایی و اداری و تعدادی از همكاران علاقه مند با هدف نگرش جامع و تخصصی به گروههای هدف مورد پوشش معاضدتی و مشاوره ای رسما افتتاح گردید و فعالیت خود را شروع نمود و با افتخار اعلام می نماید تاكنون در بیش از 346 پرونده با موضوعات خشونت خانگی و كودكان اقدام به معرفی وكیل داوطلب در حوزه حقوق شهروندی كرده كه همكاران ما در حال پیگیری پرونده های ارجاعی می باشند. همچنین در زمینه ارائه مشاوره در دفتر مركزی هر ماه به بیش از 550 نفر خدمات حقوقی رایگان ارائه می شود.

فعالیت مستمر و هدفمند كلینیك معاضدتی حقوق شهروندی منشاء خدمات حقوقی به اقشار آسیب پذیر شده است و در این میان باید از وكلای داوطلب در این حوزه كه به صورت رایگان به فعالیت می پردازند، صمیمانه تشكر نماییم.

سامانه تلفنی :

با توجه به شیوع بیماری كرونا در كشور و تاكید وزارت بهداشت مبنی بر رعایت پروتكل های بهداشتی و همچنین تكریم افراد معلول و مسن كه امكان مراجعه حضوری جهت استفاده از خدمات معاضدتی را ندارند دفتر مركزی اداره معاضدت با استقرار مشاوران حقوقی نسبت به ارائه مشاوره تلفنی با شماره های 77612064 021و 02177612443 خدمات حقوقی ارائه می نماید كه از استقبال قابل توجهی برخوردار است.

همچنین در راستای توسعه خدمات معاضدتی اقدام به انعقاد تفاهم نامه جهت خدمت رسانی به اقشار تحت پوشش مراكز زیر شده است و این همكاری به صورت منظم و مستمر ادامه دارد.

1- اداره كل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی تهران

2- كمیته امداد امام خمینی (ره)

3- سازمان بهزیستی كشور

4- انجمن حمایت از بیماران ام اس

5- كلینیك حقوق زنان و كودكان دانشگاه شهید بهشتی

ساماندهی و ایجاد هماهنگی با فعالان حوزه معاضدت شامل وكلای دادگستری و سرپرستان دفاتر از طریق برگزاری جلسات هم اندیشی و یكسان سازی در ارائه خدمات بهینه از جمله فعالیت های مستمر اداره معاضدت قضایی می باشد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۳۹ - ۰۸/۱۲/۱۴۰۰   بازدید: ۵۰۹