دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وكالت تعهد است نه تجارت و سودجویی
 
رئیس كانون وكلای دادگستری استان اردبیل گفت: وكالت تعهد و سوگند حقیقی است در مسیر دفاع از حق و با رویه تجارت و سودجویی صدها كیلومتر فاصله دارد.
وكالت تعهد است نه تجارت و سودجویی رضا زرعی در آیین تحلیف كارآموزان جدید كانون وكلای دادگستری استان اردبیل اظهار كرد: مجلس در مصوبه خود نابجا وكلا را در ردیف كسب و كار محسوب كرده بود كه ما به شدت به این موضوع معترض بودیم و در نهایت شورای نگهبان به درستی به این موضوع ایراد گرفت و درخواست اصلاح این مصوبه را دارد.

وی با اظهار گلایه از نمایندگان مجلس كه كار وكالت را هم ردیف با تجارت و كسب و سود محاسبه می كنند، تصریح كرد: سوگندی كه یك وكیل می خورد تعهدآور است در حالی كه در كسب و كار و تجارت چنین تعهدی وجود ندارد و افراد بیشتر با روش های مختلف به دنبال كسب سود و منفعت هستند و در این بین دلال بازی ها نیز وجود دارد.

رئیس كانون وكلای دادگستری استان اردبیل ضرورت تشخیص نیاز یك منطقه را به وكیل بر مبنای تعداد پرونده ها، دادگاه ها و مراجع قضایی یك حركت مقبول و سنجیده ندانست و گفت: بهتر است به شكل درست و صحیح پذیرش وكیل انجام شده تا شاهد افزایش بی رویه در جذب وكلا و سردرگمی فعالان این عرصه نباشیم.

زرعی افزود: هنوز در سال جاری آزمون وكالت قانون برگزار نشده و این به دلیل برخی مخالفت ها و اختلاف نظر كانون با قوه قضائیه است كه جلوی برگزاری آزمون گرفته شده ولی امیدواریم هر چه سریعتر به تناسب نیاز جذب وكیل و گذراندن دوره 18 ماهه كارآموزی آنها به انجام برسد.

وی با گرامیداشت هفته وكیل به فعالیت كانون ها و تشكل های غیردولتی در مشاغل و حرف مختلف اشاره كرد و ادامه داد: برای هویت بخشی و اعتماد به نفس و ارائه برنامه های آموزشی و انتظامی و توجه به نیازها در حوزه وكالت نیز كانون فعالیتش را از سال 1301 آغاز كرده و در سال 1320 تحولات خوبی را در مسیر استقلال كانون وكلا شاهد بودیم تا اینكه در سال 1331 در دوره مصدق استقلال كانون به رسمیت شناخته شد.

زرعی فعالیت كانون وكلای استان را از سال 86 یادآور شد و خاطر نشان كرد: اعضای هیئت مدیره كانون به مدت 2 سال از سوی وكلا انتخاب می شوند تا در قالب 5 عضو اصلی و 3 نفر عضو علی البدل بتوانند وظیفه سنگین خود در این بخش انجام دهند.

وی وظیفه آموزش و نظارت بر كار وكلا و انجام وكالت معاضدتی و تسخیری را یادآور شد و اضافه كرد: ما در كنار كمك به استقلال وكیل، در تسهیل امور رفاهی و ارتقا جنبه های آموزشی نیز فعالیت های خوبی را شاهد هستیم.

زرعی بیان كرد: باید به شكل تخصصی افراد بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه در این حوزه ورود پیدا كنند تا با نحوه نوشتن لایحه و دادخواست و انجام امور به شكل تخصصی و حرفه ای ورود پیدا كنند كه البته مهمترین این بحث رعایت اخلاق حرفه ای است.

وی با بیان اینكه وكلای جوان بعد از گذراندن 18 ماه دوره كارآموزی وارد امر وكالت می شوند، اظهار كرد: برای قضات با سابقه كه همچنان امكان حضور در كانون را دارند، نیازی به گذراندن این دوره ها نیست و به راحتی می توانند با كانون همكاری لازم را داشته باشند.

زرعی در مورد نظارت بر كار وكلا نیز تصریح كرد: رئیس كانون طبق ماده 62 لایحه استقلال وكیل تخلفات وكلا را مورد رصد و بررسی قرار می دهد و در كنار آن دادگاه های انتظامی نیز به این تخلفات رسیدگی كرده و در برخی پرونده ها شاهد ابطال و تعلیق پرونده وكالت وكلا هستیم.

وی در مورد وكالت معاضدتی و تسخیری نیز گفت: در پرونده های حقوقی ما با وكالت معاضدتی و در پرونده های كیفری با وكالت تسخیری روبه رو هستیم كه به صورت رایگان این خدمات به گروه های نیازمند ارائه می شود.

رئیس كانون وكلای دادگستری استان اردبیل ضرورت حفظ آرامش و امنیت روانی را در جامعه در كاهش استرس، دعواها و درگیری های احتمالی یادآور شد و افزود: باید از دوران تحصیل دانش آموزان در مدارس آموزش های حقوق شهروندی ارائه شده و ما با حفظ احترام بزرگان بتوانیم در كاهش اختلافات و دعواها ورود پیدا كنیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۲۸ - ۱۰/۱۲/۱۴۰۰   بازدید: ۴۸۳