دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس كانون وكلا: 40 درصد از وكیل های جوان كشور بیكار هستند
 
سمنان- ایرنا- رئیس كانون وكلای دادگستری كشور گفت: 40 درصد از وكلای جوان بیكار هستند، بنابراین ابتدا باید بستر پذیرش وكیل جدید فراهم و فرهنگ جامعه اصلاح شود و سپس تعداد وكلا افزایش یابد.
رئیس كانون وكلا: 40 درصد از وكیل های جوان كشور بیكار هستند سمنان- ایرنا- رئیس كانون وكلای دادگستری كشور گفت: 40 درصد از وكلای جوان بیكار هستند، بنابراین ابتدا باید بستر پذیرش وكیل جدید فراهم و فرهنگ جامعه اصلاح شود و سپس تعداد وكلا افزایش یابد. 

جلیل مالكی روز پنجشنبه در حاشیه انتخابات هیات مدیره كانون وكلای دادگستری استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در شرایط فعلی كه بستر كار وكالتی در كشور مهیا نیست و مثلا مشورت با وكیل دادگستری مثل بسیاری از كشورها الزامی نشده است و از طرفی فرهنگ وكالت هنوز نهادینه نشده است و مردم اهمیت مشورت با وكیل پیش از هر اقدام حقوقی را نمی دانند، تعداد وكلای كشور بیشتر از ظرفیت است و نیازی هم به افزایش تعداد آنان نیست.

وی افزود: امروز در كشور بسیاری از ظرفیت های وكالتی و تعقیب دعاوی، از وكلا گرفته شده است.

ضرورت ورود رویكرد عملی به دروس دوره كارشناسی حقوق

رئیس كانون وكلای دادگستری كشور گفت: دروس دانشكده های حقوق مبتنی بر سرفصل مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و همه دانشكده های حقوق ملزم به رعایت آن هستند، اما این سرفصل ها مبتنی بر علوم نظری وكالت است و در دوره كارشناسی تنها دانش نظری یك دانشجوی حقوق تامین می شود.

مالكی بیان كرد: در مجموع دانشجوی حقوق بعد از پایان تحصیل در دوه كارشناسی، مهیای ورود به بازار كار نیست و مهارت استفاده از دروس را نیاموخته است.

وی افزود: دانشجویان حقوق پس از دانش آموختگی در آزمون كانون های وكلای دادگستری، قضاوت و سردفتری شركت می كنند و اگر دانش آنان سطح بالا باشد وارد دوره كارورزی می شوند و می توانند آموخته های خود را به عمل برسانند و تازه وارد بازار كار شوند.

رئیس كانون وكلای دادگستری كشور گفت: پیشنهاد می شود در دوره كارشناسی، دروس عملی به ویژه آیین دادرسی كیفری و آیین دادرسی مدنی و اثبات ادله دعوا عملی تر و كاربردی تر شود كه وكلا بتوانند حتی به عنوان مشاور حقوقی ادارات و یا بانك ها زودتر وارد بازار كار شوند.

انتقاد از سیاه نمایی ها علیه جامعه وكلا

مالكی با ابراز تاسف از قتل یك وكیل در شاهرود بیان كرد: چنین اتفاقاتی ریشه در بعضی سیاه نمایی ها نسبت به جامعه وكالت دارد.

وی افزود: اینكه خدمات مثبت وكیل های دادگستری نادیده گرفته می شود و تخلفات تعدادی از وكلا، به همه آنان تعمیم ناروا می شود، باعث تعرض به وكلا و حتی اتفاقات تلخی مانند قتل وكیل می شود.

رئیس كانون وكلای دادگستری كشور گفت: در چنین موقعیت هایی، كمیسیون حمایت و اداره حقوقی كانون وكلای دادگستری وارد می شود، در حد توان از خانواده وكیل حمایت می كند، در صورت نیاز وكیلی برای دفاع از حقوق آنان در اختارشان قرار می دهد و لحظه به لحظه پرونده آنان را پیگیری می كند كه در حقشان كوتاهی نشود.

افزایش تخلفات وكلا همسو با ازدیاد نابسامانی های جامعه

مالكی بیان كرد: دادسرای انتظامی كانون وكلا یكی از فعال ترین مجموعه های این كانون است كه وظیفه رسیدگی به شكایات علیه وكلا را بر عهده دارد.

وی افزود: هر شهروندی كه شكایتی علیه یك وكیل داشته باشد می تواند به صورت حضوری و یا از طریق سایت آن را مطرح كند و بلافاصله در دادسرای انتظامی كانون وكلا رسیدگی می شود.

رئیس كانون وكلای دادگستری كشور گفت: در سال ها اخیر آمار تخلفات وكلا به دلیل نابسامانی های اجتماع افزایش یافته است اما دادسرای انتظامی كانون وكلا از كنار هیچكدام از این تخلفات بی تفاوت نمی گذرد و به دقت رسیدگی می كند.

استقلال كانون وكلای استان سمنان

مالكی بیان كرد: با توجه به اینكه استان سمنان از جهت تعداد وكلای دادگستری به حد نصاب رسیده است، فرایند انتخابات هیات مدیره كانون وكلای استان سمنان آغاز و اعضای هیات نظارت بر انتخابات انجام شد.

وی با اشاره به استقبال خوب از این انتخابات افزود: بعد از احراز صلاحیت داوطلبان، امروز این انتخاب با حضور هیات عمومی وكلای استان متشكل از وكلای پایه یك برگزار شد و نتیجه آن نیز به زودی بیان می شود.

رئیس كانون وكلای دادگستری كشور گفت: بعد از رسیدگی به اعتراضات احتمالی، كانون وكلای دادگستری استان سمنان به طور مستقل تشكیل می شود و وكلای استان سمنان كه زیر مجموعه كانون مركزی بودند، زین پس زیر مجموعه كانون وكلای دادگستری استان سمنان خواهند بود.

برچسب ها
- دادگستری
- شكایت
- سمنان
- وكیل دادگستری
- كانون وكلای دادگستری
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۶:۲۰ - ۲۷/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۵۴۱